هشدار به مسئولین//

خلع سلاح هرسین در برابر سیل/ معضلی که نیازمند پیگیری است

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 30325|20:00 - 1399/08/23
نسخه چاپی
خلع سلاح هرسین در برابر سیل/ معضلی که نیازمند پیگیری است
شهر هرسین در برابر سیل های احتمالی دفاعی ندارد و سرازیر شدن چندین هزار تن گل و لای در بارندگی و سیل اخیر که در یک و نیم ساعته صورت گرفت نشان داد که به سایر مشکلات هرسین هم باید مشکل سیل بنده های مقغود با مدفون شده را اضافه کرد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،سیل آمد و رفت، زمین‌ها را غارت کرد و حاصل یک سال‌ زحمت برخی از روستائیان و کشاورزان را به راحتی با خود برد بدون اینکه کسی جرات کند مانعش شود و از دست سیل بند‌ها هم کاری بر نیامد،

 

واقعیت امر این است که  شهر هرسین در برابر سیل های احتمالی دفاعی ندارد و سرازیر شدن چندین هزار تن گل و لای در بارندگی و سیل اخیر که در  یک و نیم ساعته صورت گرفت  نشان داد که به سایر مشکلات هرسین هم باید مشکل سیل بنده های مقغود با مدفون شده را اضافه کرد.

سیل بندهایی که سالیان گذشته با نظریه های کارشناسی ساخته شده بودند ولی با هدف وبرنامه ریزی قبلی  یا بدون هدف بعضاً به خاطر سودجویی شخصی افرادی اقدام به پر کردن مسیل ها با نخاله های ساختمانی   و حتی پوشاندن برخی سیل بندها و نبدیل آن به زمین هایی توسط سودجویان شده است.

 

مهندس بلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه در خصوص آخرین وضعیت پاکسازی سیل بند های محدوده شهر هرسین اظهار داشت: سیل بندها در محدوده زمین های کشاورزی قرار گرفته اند و از طرفی در گذشته هزینه هایی وجود داشته برای احداث آنها ولی در حال حاضر نه قادر به لایروبی هستیم و نه راه دسترسی به آنها را داریم.

 

وی افزود: تنها راه این است که شهرداری نسبت به ریختن نخاله های ساختمانی در قسمت هایی که جزء محدوده شهری است ممانعت به عمل آورد و اداره راهداری هم با توجه به ماشین آلاتی که در اختیار دارد  نسبت به پاکسازی آن ها اقدام نماید.

رئیس اداره منابع طبیعی هرسین خاطرنشان کرد : از طرفی منابع طبیعی نه مالکیتی در این مناطق دارد و نه هزینه ای که در آنجا کاری صورت دهیم.

 

بلینی در ادامه اظهار داشت: در خصوص سیل روستای کهریز مطالعاتی صورت گرفت و به استان ارسال شد و 1850متر احداث کانال برای جلوگیری از سیل آهای احتمالی در آن مناطق در نظر گرفته شد که در صورت تخصیص اعتبار کار اجرایی آن آغاز شود.

 

البته در این بین هم  قول هایی  برای تامین اعتبار لایروبی مسیل ها و سیل بندها داد شد هنوز در حد حرف باقی مانده است اما اگر درصد کمی از این بودجه های بازسازی و جبران خسارت ها صرف گسترش آب بندها و سیل بندها  وطرح های آبخیزداری می شد تا حدود زیادی میزان خسارت های سیل اخیر  را کاهش می داد.

 

مهندس فرهاد احمدی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هرسیندر گفتگو با دیوانگاهاظهار داشت: در حوزه راه یکی از مشکلات این است که مردم محدوده قنوهایی که کنار جاده ایجاد شده را شخم می کنند که این امر باعث پر شدن مسیر روان آب های کنار جاده ها که به سمت پل ها هدایت میشوند  می گردد و در نهایت باعث جاری شدن سیلاب بر روی جاده ها و حرکت آن به سمت مناطق مسکونی میشود.

وی افزود: در بحث سیل بندها قانون اختیاراتی را به اداره منابع طبیعی داده که هم در بحث ساخت و هم در بحث تنقیه اقدامات مربوطه را انجام دهد و هر ساله لازم است که بنا بر نیاز این سیل بند ها را تنقیح کنند

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هرسین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث ریخته شدن نخاله های ساختمانی در کنار پل ها ، سیل بندها و جاده هاست که نیاز است این مکان ها پاکسازی شوند و از ریخته شدن نخاله ها در این اماکن جلوگیری شود.

 

احمدی در ادامه اظهار داشت: به نظر میرسد لازم است که در پایین دست حوزه آبریز کوه شیرز سد های خاکی ایجاد شود که بتوانیم ظرفیت خروجی آب را کنترل کنیم که امر نیاز به اختصاص اعتبارات دارد.

 

وی افزود: نمونه این کار را سال گذشته در بخش بیستون و در شهرک بلوردی انجام دادیم که منجر به هدایت سیل آب ها به سمت مسیل ها شد و از حوادث بعدی جلوگیری شد.

 

ایجاد سیل بندها در مسیر آب راهها می تواند 30 تا 50 درصد از خسارت های ویرانگر سیل جلوگیری کند و در کنترل و مهار سیلاب بسیار موثر است و در واقع با ایجاد سیل بندها درحرکت آب ها تاخیر ایجاد می شود و از اتصال آب ها به همدیگر جلوگیری می کنیم

 

به گزارش دیوانگاه، البته شکل شهرسازی در هرسین هم به نوبه خود یک مصیبت عظمایی است و ساعات ها جای بحث دارد ولی به هر حال آسیب شناسی و آینده پژوهی در مورد شرایط جغرافیایی هرسین و چاره اندیشی و خصوص پیشگیری از حوادث احتمالی میتواند  باعث کاهش خسارات و کمک به مدیریت بهتر بحران ها در آینده شود.