از حرف تا عمل مسئولین در تقویت گردشگری/

زنگ خطر تخریب آثار باستانی مجموعه سراب هرسین به صدا درآمد/تعلل در تکمیل پروژه جبران ناپذیر است

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 29901|10:46 - 1398/11/03
نسخه چاپی
زنگ خطر تخریب آثار باستانی مجموعه سراب هرسین به صدا درآمد/تعلل در تکمیل پروژه جبران ناپذیر است
ساعت آبی یا حوض سنگی مستقر در این مجموعه باستانی در کاوش های باستان شناسی مربوط به دوره ساسانی میباشد که این روز ها به دلیل حفاری های صورت گرفته در اطراف و جریان داشتن آب در داخل و اطراف آن مورد فرسایش و حتی تخریب قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک کشور اهمیت ویژای در بین اعضای یک جامعه دارد و در واقع نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است و این  سازه‌ها، بناها و آثار برجا مانده از گذشتگان به مثابه میراث ملموس و مادی باید محافظت شود و به نسل‌های آینده منتقل گردد.در غیر این صورت توسعه ملی و بومی وجود نخواهد داشت و با هویت و گذشته و تاریخ مردم و سرزمین پیوندی هم وجود نخواهد داشت.

 

پارک و سراب باستانی شهرستان هرسین از جمله اماکن ثبت شده شهرستان است که کار ساماندهی آن در قالب فازهای یک و دو از سال 93آغاز شد که فاز یک ان شامل مکان های باستانی و فاز دو آن مربوط به سازه های همگون با محیط بر اساس نقشه های کارشناسی بود.

حفاری های باستان شناسی آن در سال 95 توسط گروه دکتر رهبر از کارشناسان مطرح باستان شناسی در کشور مورد کاوش قرار گرفت که به یافته های جدیدی در خصوص پیشینه سراب هرسین منجر شد ولی متأسفانه بعد ازآن به دلایل نامشخصی به حال خود رها شد.

 

امروز علی رغم تکمیل و افتتاح فازهای یک و دو این پروژه ولی فاز یک آن و منطقه مربوط به میراث فرهنگی هنوز وضعیت نامعلومی دارد و با وجود بیش از 50مورد نقص فاحش در این پروژه مورد بهره برداری قرار گرفته است و از طرفی قدیمی ترین اثر مجموعه پارک باستانی سراب هرسین که در محدوده فاز یک این پروژه میباشد مورد تهدید قرار گرفته است.

 

امیر شاه آبادی فرماندار هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص روند تکمیل این پروژه اظهار داشت: هنوز پروژه از پيمانكار تحويل گرفته نشده است.

وی افزود: هفته گذشته با همكاران بازديدي از فاز يك داشتيم و موضوع را متذكر شدم كه ميراث استان و شهرداري اعلام كردند هنوز پروژه توسط پيمانكار تحويل داده نشده است و مسووليت تخريب بر عهده آنهاست.

 

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداري پيگيري كرده و  نواقص پروژه هم به پيمانكار ابلاغ كرده كه بايد رفع شود.

 

ساعت آبی یا حوض سنگی مستقر در این مجموعه باستانی در کاوش های باستان شناسی ( که در سال 95توسط دکتر رهبر از باستان شناسان مطرح کشوری  انجام شد)مربوط به دوره ساسانی میباشد که اثری بی نظیر به شمار می رود و این روز ها به دلیل حفاری های صورت گرفته در اطراف و جریان داشتن آب در داخل و اطراف آن مورد فرسایش و حتی تخریب قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، به نظر میرسد علی رغم تبلیغات صورت گرفته و برگزاری جلسات مختلف در خصوص حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تقویت گردشگری اما آنچه که مشاهده میشود از دست رفتن داشته های تاریخی و آثار باستانی در شهرستان است  که  این موضوع توجه بیش از پیش مسئولین را میطلبد.