دانا گزارش می دهد/

سوء استفاده سیاسی به سبک اصلاحات/ املاک نجومی؛ هیاهو برای هیچ!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29273|10:35 - 1396/12/15
نسخه چاپی
سوء استفاده سیاسی به سبک اصلاحات/ املاک نجومی؛ هیاهو برای هیچ!
نکته حائز اهمیت اینکه پروپاگاندای رسانه ای جریان اصلاحات که با املاک نجومی آغاز شد تا ایام منتهی به انتخابات خرداد نیز برای از میدان به در کردن چهره های جریان انقلابی تداوم پیدا کرد.

به گزارش دیوانگاهبه نقل ازراه دانا، سال گذشته بود که رونمایی برخی رسانه های مجازی از حقوق های نجومی حساسیت افکارعمومی را برانگیخت. در بحبوحه سیاستگذاری رسانه های ارتباط جمعی برای اثرگذاری بر بدنه تاثیرپذیر جامعه ناظر به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر، برملا شدن فیش های نجومی مدیران دولتی به مثابه پتکی سنگین بر پیکره جریان سیاسی اصلاح طلبی بود که سرمایه گذاری های کلان خود را برای توفیق در کارزارهای انتخاباتی سال 96 بسیج کرده بود. در همین راستا استراتژی تخریب جریان رقیب با هدف حفظ پایگاه اجتماعی و جلوگیری از ریزش تصاعدی در دستور کار تئورسین های جریان اصلاح طلب قرار گرفت. بر همین اساس موضوع املاک نجومی مبدل به کلیدواژه ای شد که تا مدت ها سرتیتر رسانه های زنجیره ای جریان مذکور بود. اما دروغ املاک نجومی به چه شکل کلید خورد؟

سوء استفاده سیاسی به سبک اصلاحات

فارس در همان زمان گزارش داد: «اسناد زیادی وجود دارد که نشان می دهد برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران خود بواسطه جایگاهشان در شورای شهر، اعمال نفوذهای عجیبی در جهت منافع شخصی انجام داده اند که رانت حاصل از این اعمال نفوذها از معنای واقعی «املاک نجومی» پرده برداری می کند.»

وقتی یاشار سلطانی با انتشار اسناد محرمانه که هنوز هیچ یک از بندها و مختصاتش ثابت شده نبود و صرفا در قالب حدس و گمان مطرح بود را منتشر کرد هرگز تصور نمی کرد خود را وارد پازل سیاسی جریانی کرده که برای جبران مافات و اعتبار از دست رفته خویش، دست به تخریب های غیراخلاقی زد. جریان اصلاح طلب تصمیم خود را گرفته بود. توفیق در کارزار انتخاباتی از مسیر تخریب جریان انقلابی می گذشت و شهرداری تهران به عنوان نماد اجرایی موفق باید تخریب می شد. منهای موضوع انتخابات خرداد 96 موضوع انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر نیز با پروپاگاندای رسانه ای چریان اصلاحات همزمان شد. این موضوعی بود که جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز بر آن تاکید داشت. او انتشار نامه سازمان بازرسی که صرفا طرح سوال از شهرداری بود را مغرضانه و با اهداف سیاسی دانسته بود. 

اینکه نامه  سازمان بازرسی سلسله مراتب خود را طی نکرد و از طریق حکیمی پور عضو سابق شورای شهر پایتخت در اختیار یاشار سلطانی سردبیر معماری نیوز جهت قرار گرفتن بر خروجی این سایت قرار گرفت سندی بر اهداف سیاسی انتشار نامه محرمانه سازمان بازرسی است. سازمان بازرسی به شکل طبیعی هر از گاهی و در بازه های زمانی مشخص از شهرداری تهران و بسیاری از نهادهای دیگر بازرسی ها و بررسی های آماری منحصر به خود را در دستور کار قرار کمی دهد، کارشناسی های که مراحل مختلفی را طی می کند. از تهیه گزارش از سوی کارشناس سازمان تا ممهور شدن به مهر کارشناس ارشد و تایید نهایی رئیس سازمان بازرسی. این در حالیست که نامه منتشر شده از سوی یاشار سلطانی هیچ یک ازین مراحل را به شکل کامل طی نکرده بود و این یعنی با هر متر و معیار و هر سنگ محکی، رخدادی غیراخلاقی با مدیریت و نقش آفرینی اصلی حکیمی پور عضو سابق شورای شهر تهران به وقوع پیوست. او که نسخه ای ازین نامه را در اختیار نجفی معاون وقت رئیس جمهور و همچنین حناچی معاون سابق وزیر راه داده بود برای تکمیل پازل مدنظر خود اهرم رسانه را با همیاری یاشار سلطانی تکمیل کرد. او با این کار دوهدف عمده را دنبال کرد، اول اینکه تئوری جریان سیاسی متبوع خویش را به فراموشی سپردن و پنهان کردن حقوق های نجومی با جایگزینی املاک نجومی را دنبال کرد، و دوم اینکه استراتژی مدنظر خود و تیم حاضر در شورای شهر را برای توفیق در انتخابات هیئت رئیسه در دستور کار قرار داد.

ذره بین اصلاح طلبان برای درشت نمایی

ریشه های انتشار این نامه یک موضوع است و صحت و سقم موجود در مفاد آن نیز بحثی دیگر. در لیست سخن از افرادی به میان آمد که هرگز بهره ای از امتیازات تعاونی شهرداری تهران نبرده بودند. از دگر سو دادن آدرس غلط و بیان مختصاتی مبالغه آمیز از املاک های واگذار شده یکی از شاخصه های گزارش ارائه شده بود.

نکته ای که هرگز در محتواهای تخریبی جریان اصلاح طلب مطرح نشد این بود که تعاونی ها در بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی به کارکنان خود امتیازاتی را برای تسهیل زندگی ارائه می دهند. از وزارتخانه های بهداشت و نفت و کشور گرفته تا سازمان های دیگر. از دگر سو سخن از تخفیف دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران به کارکنانش به میان آمد که هم از سوی منتظر دادستان کل کشور تکذیب شد و هم از سوی احمد توکلی رییس دیده بان عدالت و شفافیت.

تخفیفات شهرداری تهران تنها منحصر به مدیران نبوده بلکه سطوح پایین کارمندی این نهاد نیز ازین امتیازات برخوردار بوده اند. در زمان مدیریت شهری سابق، حدود ۲۷ هزار نفر از پرسنل شهرداری در این تعاونی ها عضو بودند که نزدیک به ۱۴ هزار نفر از پرسنلی که عضو این تعاونی ها بودند از شهرداری مسکن گرفتند. مسکن هایی در قالب تخفیفاتی که در همه سطوح مدیریتی و کارمندی از یک سطح یکسان برخوردار بوده است.

نکته حائز اهمیت اینکه پروپاگاندای رسانه ای جریان اصلاحات که با املاک نجومی آغاز شد تا ایام منتهی به انتخابات خرداد نیز برای از میدان به در کردن چهره های جریان انقلابی تداوم پیدا کرد. اما این تاکتیک قطع به یقین نمی تواند در بلندمدت ضعف های جریان سیاسی خاصی را پوشش دهد، کمااینکه پس از گذشت قریب به 9ماه از پایان انتخابات پرده های سبک بازی با افکارعمومی کنار رفته و دیگر این جنس بازی پتانسیل لازم برای توفیق هیچ جریان سیاسی را ندارد.