گزارش/

ترکیه - آمریکا و معامله‌ای به نام سوریه

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29234|08:21 - 1396/12/02
نسخه چاپی
ترکیه - آمریکا و معامله‌ای به نام سوریه
آمریکا و ترکیه هر دو در پی تجزیه سوریه هستند و برای تحقق اهداف خود به هر کاری دست می‌زنند.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از باشگاه خبرنگاران، در ابتدای بهمن‌ماه بود که ترکیه به بهانه واهی مبارزه با تروریسم به شمال سوریه تجاوز کرد اما عده‌ای بر این باورند که با توجه به حضور نیرو‌های نظامی ایالات متحده در منبج احتمال رویارویی ارتش ترک با این نیرو‌ها وجود دارد، اما اهداف سران این دو کشور نتیجه دیگری را نشان می‌دهد.

بیستم ژانویه سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: بعد از عفرین منبج سوریه هدف دیگر عملیات نظامی ترکیه خواهد بود؛ این در حالی است که چندی پیش گفته بود که ترکیه قصد اشغال سوریه را ندارد. اردوغان همچنین اعلام کرده بود که عملیات عفرین جهت دفاع از منافع مردم بی گناه سوریه است، ولی مخالفین عملیات ما روی فعالیت‌های تروریست‌ها چشم پوشی می‌کنند!!!

با توجه به گفته اردوغان ارتش ترکیه با هدف مبارزه با تروریسم در خاک عفرین حضور یافت. در واقع اردوغان نیرو‌های ی. پ. گ. را وابسته به نیرو‌های پ. ک. ک. می‌داند. نیرو‌های پ. ک. ک. در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار داد، به همین منظور ترکیه اکنون با این ادعای واهی سیاستی خلاف اهداف واشنگتن در پیش گرفته است.

اما ماجرا تنها به این مسئله و خاک عفرین ختم نمی‌شود. گویا پس از عفرین، منبج مهم‌ترین موضوع مورد مذاکره میان آنکارا و واشنگتن است. رجب اردوغان درحالی از منبج به عنوان هدف بعدی ارتش ترکیه یاد می‌کند که ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود که "هر نوع حمله نظامی نیرو‌های تحت حمایت ترکیه به منبج، با واکنش شدید آمریکا مواجه خواهد شد" که این تهدید قطعا یک بازی است.

طی چند روز گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا دیداری با رجب طیب اردوغان در آنکارا داشت. هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره دستیابی به مسیری دو طرفه و سودمند برای بهبود روابط واشنگتن و آنکارا، گفت‌وگوی سازنده‌ای داشتند.

اظهارات نائورت در حالی مطرح شد که اردوغان یک روز پس از این دیدار گفت: کسانی را که از ما حمایت کردند و کسانی را که علیه ما موضع‌گیری کردند، فراموش نخواهیم کرد.

با توجه به اظهارات اردوغان در چند ماه اخیر به راحتی می‌توان دریافت که اردوغان خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک سوریه است، اما در ظاهر سعی دارد تا با بهانه‌های واهی شرایطی برای احیای امپراتوری عثمانی فراهم کند، رویایی که چند سالی است که در سر اردوغان پرورانده می‌شوند.

از طرفی دیگر، واشنگتن که در پرونده عراق شکست خورد و نتوانست اهداف خود را در خاک این کشور پیاده سازی کند، اکنون کشور دیگری را برای تحقق اهداف خود انتخاب کرد و به بهانه‌های بی پایه تحت هیچ شرایطی خاک این کشور را ترک نمی‌کند.

گفتنی است که تیلرسون پیش از این اعلام کرده بود که ما نباید اشتباه سال ۲۰۱۱ را تکرار کنیم. وزیر خارجه ایالات متحده معتقد است که نیرو‌های آمریکایی خیلی زود خاک عراق را ترک کردند و این "اشتباه سبب شد تا بقای القاعده در عراق به داعش تبدیل شود".

به واقع واشنگتن سیاست نامعلومی در پیش گرفته است؛ از طرفی به حمایت از شبه نظامیان کرد می‌پردازد و از طرفی دیگر معتقد است که حضورش در سوریه از تشکیل گروهک‌های تروریستی بعدی جلوگیری می‌کند.

دولت آمریکا از سویی نمی‌خواهد از سوریه خارج شود و از طرفی دیگر از آنجایی که با ترکیه هم پیمان است، قطعا تداوم این تنش‌ها سرانجام خوشی برای این کشور و ترکیه نخواهد داشت.

ترکیه - آمریکا و معامله‌ای به نام سوریه

تبانی آمریکا و ترکیه در خاک سوریه

حسن لاسجری کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه سوریه محل تنازع و کشمکش میان ترکیه و آمریکاست، گفت: هم اکنون اختلاف نظری میان دو کشور ترکیه و آمریکا بر سر مسائل سوریه وجود دارد و از طرفی ترک‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم و بهبود مسائل امنیتی خود وارد این کشور شده اند تا بدین طریق اهداف خود را محقق کنند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرفی دیگر ایالات متحده که پیش از این نیرو‌های خود را در منبج و عفرین قرار داده بود، اکنون علاقه‌مند است تا به وسیله شبه نظامیان کرد در این کشور و در جهت تحقق اهداف خود نقش آفرینی کند.

لاسجردی با بیان اینکه حل این موضوع توسط مقامات دو کشور می‌تواند دو معنای متفاوتی داشته باشد، افزود: یکی اینکه هر دو طرف نقش بازی کرده و در ظاهر از ادبیات دیپلماتیک استفاده می‌کنند، اما درحقیقت با یکدیگر دعوا دارند و یا اینکه هر دو دارای هدفی واحد و تجزیه و تقسیم مناطق سوری هستند.

وی تصریح کرد: البته در این میان تبانی میان آمریکا و ترکیه در خاک این کشور بیشتر به واقعیت نزدیک است و اکنون آمریکا قصد به منظر نیل به این هدف علاوه بر جلب نظر کردها، شرایطی فراهم کند تا ترک‌ها هیچ گونه ترسی از مسائل امنیتی نداشته باشند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان با بیان اینکه تحولات سوریه تفاوت زیادی با تحولات یمن دارد، گفت: به جهت جایگاهی که سوریه در منطقه دارد بنابراین نمی‌تواند به عنوان یک پرونده بسته شده قابل توجه نباشد ما نیز هر روزه با یک اتفاق بزرگ مواجه خواهیم شد.

عده‌ای بر این باورند که با توجه به حضور نیرو‌های نظامی ایالات متحده در منبج احتمال رویارویی ارتش ترک با این نیرو‌ها وجود دارد، اما با توجه به اهداف اصلی سران این دو کشور و ماجرای عفرین، وقوع این رویداد دور از انتظار خواهد بود و چه بسا در آینده این دو کشور همپای یکدیگر و در جهت تجزیه سوریه گام بردارند.

در کلام آخر باید اذعان کرد که چه آمریکا و چه ترکیه؛ هر دو در پی تجزیه کشور سوریه هستند. هر دو در پی ضربه زدن به این کشور و تحقق اهداف شوم خود هستند. ترکیه در پی احیای امپراطوری عثمانی است و ایالات متحده هم قرن هاست که طعم دست اندازی به مناطق دنیا به خصوص غرب آسیا را دارد، زیرا بزرگ‌ترین همپیمانش یعنی رژیم صهیونیستی در این منطقه و در معرض خطر است، اما این دو کشور شاید فراموش کرده اند که سوریه همپیمانانی دارد که اجازه تجزیه طلبی این کشور را به هیچ یک از قدرت‌های بزرگ نمی‌دهد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد