دانا گزارش می‌دهد؛

افزایش شائبه های جایگزینی محمد علی نجفی در شهرداری تهران/آیا در سال 97، شهردار تهران تغییر می کند؟!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29180|12:56 - 1396/11/15
نسخه چاپی
افزایش شائبه های جایگزینی محمد علی نجفی در شهرداری تهران/آیا در سال 97، شهردار تهران تغییر می کند؟!
شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که یکی از حوادث طبیعی در کشور، مقدمات برکناری شهردار تهران را فراهم نماید.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از راه دانا، بارش برف سنگین در سراسر کشور و همچنین عملکرد ضعیف شهرداری تهران در این زمینه موجب شده بود تا محمد علی نجفی در دیدگاه اکثر مردم به فردی غیر قابل اعتماد تبدیل شود، فردی که در بزنگاه های خاص و شرایط بحرانی نه تنها نتوانسته فرماندهی شهر تهران را بر عهده بگیرد بلکه در اتفاقی بسیار نادر حتی از تیررس رسانه ها نیز پنهان شده است. غافلگیری متعدد مدیریت بحران در شهر تهران و همچنین نارضایتی عموم شهروندان تهرانی از نحوه مدیریت شهری موجب شده تا نمایندگان شورای شهر تهران نیز همسو با مردم نسبت به بی کفایتی شهردار تهران اعتراض نمایند.

شهردار تهران در پاسخ به عملکرد زیرمجموعه اش در زمان بارش برف در اظهاراتی کاملا شاذ عنوان می کند که:عملکرد شهرداری در این مورد را خودم ارزیابی نمی‌کنم، اما استانداری تهران از نمره 20 به ما 18 داده است. بنابراین عملکرد ما قابل قبول بود!!! این سخنان برای اصحاب رسانه کافی بود تا با به سخره گرفتن نمره بالایی شهرداری تهران در مدیریت شهری، وی را در سیبل انتقادات خود قرار دهند. دیگر همچون گذشته شاهد حمایت های رسانه های اصلاح طلب از مدیری همسو با انها نیستیم و میزان نارضایتی ها به قدری رسیده که حتی صدای روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب را نیز درآورده است. در همین راستا روزنامه قانون در انتقاد به عملکرد شهرداری تهران در صفحه بی قانون خود مطلب به طنز منتشر می کند:

به سخره گرفتن اظهارات نجفی پیرامون عملکردش خود موید اذعان فاصله گرفتن رسانه های اصلاح طلب با شهردار تهران می باشد. شهرداری که تا قبل از انتخابش بر کوی و برزن ندای هوای تازه در شهر تهران می دادند.

میزان انتقادات از محمد علی نجفی به قدری بالا گرفته که مساله استعفا و یا جایگزینی وی به طور جدی در میان گعده های سیاسی مطرح می گردد. تا جایی که شهردار تهران در واکنش به این اظهارات، آنها را شایعه خوانده و رسما هرگونه استعفا را تکذیب می نماید. شهردار تهران در واکنش به انتقادات صورت گرفته نسبت به مدیریت تحت نظرش عنوان می کند:"صبح روز یکشنبه که روز بعد از برف بود، تمامی خیابان‌های اصلی تهران باز بودند؛ جای این سوال است که شهرداری بیشتر از این چه کاری باید می‌کرد؟ باید توجه کنیم این برف شرایط ویژه‌ای داشت چرا که حدود 27 ساعت به صورت مداوم بارید که در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این حجم و سرعت بارش نیز بی‌سابقه بوده و بلافاصله بعد از برف به خاطر برودت هوا تبدیل به یخبندان شد.تهران از نظر امکانات، خیلی ضعیف‌تر از شهری است که برای حدود 10 میلیون ساکن آماده شده باشد ؛ این مشکلات وجود دارد از این رو همه باید تلاش کنیم تا به تدریج امکانات، قدرت، مدیریت و آمادگی خودمان را بالا ببریم."

به نظر می رسد پس از چندین ماه استراتژی تکراری محمد علی نجفی یعنی مقصرسازی هم نتوانسته مردم شهر تهران را اقناع کند. در واقع امکانات ضعیف برای مدیریت تهران، مولفه مناسبی برای پوشاندن کم کاری های مدیریت شهری تهران نبوده به نحوی که حتی رئیس شورای شهر تهران (محسن هاشمی رفسنجانی) هم به شاخص های ضعف مدیریت شهری پس از بارش برف اشاره می کند. رئیس شورای شهر تهران در انتقاد به عملکرد نجفی می گوید:"در پی بارش برف شدید اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد اما متاسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پس‌کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت."

باتوجه به عمر بسیار کوتاه شورای شهر و همچنین شهرداری تهران به نظر می رسد استراتژی جدیدی در پایگاه اصلاح طلبان به منظور تغییر دیدگاه منفی شهروندان تهرانی نسبت به مدیریت شهری ایجاد شده است. تغیر شهردار تهران در برهه کنونی هم موجب تغییر دیدگاه منفی بدنه اجتماعی اصلاح طلب نسبت به مدیریت فعلی خواهد شد و هم نمایشی از بطن اصلاح پذیری جریان اصلاحات به نمایش می گذارد. با توجه به فعالیت ها و اظهارات گسترده و منطقی محسن هاشمی رفسنجانی، وی یکی از اصلی ترین گزینه های جایگزینی محمد علی نجفی بوده ولی به دلیل خروج وی و جانشینی مهدی چمران در شورای شهر، ممکن است عملا شهردار شدن محسن هاشمی رفسنجانی با هاله ای از ابهام روبرو گردد.

قبل از حضور محمد علی نجفی درمسند مدیریت شهری گزینه هایی همچون  حسین مرعشی و حتی الهه کولایی مطرح شده بودند که به دلایل لابی موثر حزب کارگزاران هرکدام از صحنه رقابت خارج شده و حتی برخی از دلخوری ها نیز مطرح گردیده بود. حال باید منتظر باقی ماند و دید که آیا دوباره گزینه های قبلی برای جانشینی محمد علی نجفی معرفی می گردند و یا گزینه های جوان تری مد نظر جریان اصلاحات می باشد، گزینه هایی که شاید با سرمایه گذاری بر روی آنها، آینده سیاسی جریان اصلاحات را متحول نماید.  در حال حاضر دو فرصت طلایی پیش روی شورای شهر تهران وجود دارد یکی بهره برداری از جوانان و دیگری استفاده از زنان به منظور حضور در مسند مدیریت شهری که انتخاب هرکدام از این اقشار یک برگ برنده برای آنها خواهد بود.

حضور یک خانم به عنوان شهردار تهران، نه تنها تابوهای گذشته پیرامون مدیریت شهری را از بین خواهد برد بلکه در راستای همان شعار حمایت اصلاح طلبان از بانوان قلمداد می گردد. در این راستا خانم الهه کولایی یکی از محتمل ترین گزینه ها بوده که حتی پس از انتخاب محمد علی نجفی نیز با دلخوری این رای را پذیرفته بود. شاید پایان سال 96 پایان حضور محمد علی نجفی به عنوان یک مدیر خسته در مسند شهرداری تهران باشد!

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد