مرصاد گزارش می دهد؛

دروغ یا بی اطلاعی عجیب درباره مرمت نشدن ۳۷ ساله طاقبستان/ جزئیات پروژه های مرمت این مجموعه از سال ۶۰ به بعد + تصاویری از تَرَکها، کَپَکها و مرمتهای سال ۷۲

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29124|09:54 - 1396/10/29
نسخه چاپی
دروغ یا بی اطلاعی عجیب درباره مرمت نشدن ۳۷ ساله طاقبستان/ جزئیات پروژه های مرمت این مجموعه از سال ۶۰ به بعد + تصاویری از تَرَکها، کَپَکها و مرمتهای سال ۷۲
پس از انتشار اخباری در باره ترک خوردن، کپک زدن و گرفتار شدن طاقبستان در چنبره تارهای عنکبوت، مدیران میراث فرهنگی کرمانشاه در اظهاراتی غیر مسئولانه، به جای پیگیری و رسیدگی به مشکلات خطر آفرین برای این مجموعه تاریخی اساسا همه چیز را کتمان کرد.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از مرصاد، پس از انتشار اخباری در باره ترک خوردن، کپک زدن و گرفتار شدن طاقبستان در چنبره تارهای عنکبوت، مدیران میراث فرهنگی کرمانشاه در اظهاراتی غیر مسئولانه، به جای پیگیری و رسیدگی به مشکلات خطر آفرین برای این مجموعه تاریخی اساسا همه چیز را کتمان کرد.

1

تکذیب این اتفاقات در حالی بود که مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه پیشتر در گفتگو با خبرنگاران از آسیبهای در کمین طاقبستان اظهار بی اطلاعی کرده بود.

2

تصاویر منتشر شده روز گذشته در کانال تلگرامی شبکه اطلاع رسانی مرصاد از کپک ها، تارهای عنکبوت و ترک خوردگی روی آثار تاریخی نشان داد که تکذیب ها از سر بی اطلاعی و عدم تخصص است که نمی تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد.

3

 

همچنین اظهارات روز گذشته مدیران میراث فرهنگی کرمانشال نشان داد مدیران این مجموعه از عقبه و پیشینه مطالعات و حفاظت و مرمت و نگهداری مهمترین اثر تاریخی تحت تولیت خود آگاه نیستند و اتفاقات رخ داده برای آثار تاریخی کرمانشاه از طاقبستان تا تکیه معاون الملک و خانه های تاریخی دور از انتظار نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی در حالی مدعی شد از سال ۶۰ تا کنون طاقبستان مورد مرمت قرار نگرفته است ک موضوعیت فعالیت های مرمتی تاق بستان [اگر سال های ۹۰ تا ۹۲ را جزو اقدامات مرمتی ندانیم] به سال ۱۳۷۲ بر می گردد نه سال ۱۳۶۰. اقداماتی شامل:

۱. کوده زنی تعدادی از سنگ های در حال سقوط بخش فوقانی طاق ها به منظور تثبیت آنها با ۱۱ عدد میلگرد فولادی نمره ۱۶ و ملات سیمان

4

۲.بند کشی رگه ها و شکاف های کوچک قسمت فوقانی تاق ها و اطراف سنگ نگاره ها تا ارتفاع ۲۵ متر و عرض ۳۵ متر با ملات سیمان به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل تاق ها

5

۳.نصب سه سنگ همجنس و همگن به ابعاد ۰/۵۰ * ۰/۵۰ * ۱/۲۰  در قسمت بالای سنگ نگاره به منظور جلوگیری از ریزش آبهای هرزه بارانی بر روی سنگ نگاره و کوده زنیسنگ های نصب شده با میلگرد ۱۶ و ملات سیمان

6

۴.تمیز کردن رگه شکاف های ایجاد شده روی سنگ نگاره و سپس تمیز کردن روی سنگ نگاره و مرمت کردن رگه ها و زدن مواد شیمیایی مخصوص( پارالوئید، تینر، استون روی سنگ نگاره) 

7

۵. اتصال و مرمت قسمت شکسته پای چپ مجسمه اردشیر با ابعاد ۲۰*۱۰ سانتیمتر و سپس گوشه زنی قسمت مرمت شده

۶.مرمت تاق کوچک و نصب سنگهای بدنه قسمت تحتانی مجسمه شاپور دوم و سوم به تفکیک بدنه سمت راست و سمت چپ و کف تاق کوچک

8

۷.مرمت و پاکسازی اتصال حجاری گل و بوته اطراف تاق بزرگ

این اقدامات نشان میدهد که حتی  سالهای جنگ و پس از جنگ حفاظت و مرمت آثار تاریخی بسیار جدی تر از امروز در سازمان میراث فرهنگی مورد توجه بوده است.