گزارش مشروح از نشست ستاد بحران استان کرمانشاه؛

رئیس جمهور: مردم مثل زمان مهاجرین و انصار به هم اسکان بدهند/ وزیر بهداشت: احتمال افزایش آمار قربانیان زلزله کرمانشاه وجود دارد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28874|09:11 - 1396/08/24
نسخه چاپی
رئیس جمهور: مردم مثل زمان مهاجرین و انصار به هم اسکان بدهند/ وزیر بهداشت: احتمال افزایش آمار قربانیان زلزله کرمانشاه وجود دارد
جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارشدبوانگاهبه نقل ازمرصاد، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای اداری کرمانشاه گفت: اتفاقاتی مانند زلزله امتحان و آزمایش الهی است که ما در جایگاه بنده خدا به همه ابعاد آن واقف نیستیم. این یک آزمایش الهی است برای دولت و همه نهادهای دیگر و ضعفهای ما و سازه های ما را نشان می دهد.

در ماجرای سیل شمال کشور وقتی انجا رفتم استاندار آنجا گفت ما نیاز به اسکان موقت پیدا نکردیم. اقوام و قوم و خویش مردم به یکدیگر اسکان دادند و گفتند اجازه نمی دهیم اسکان موقت برای اینها داشته باشید. مثل مهاجر و انصار در زمان پیغمبر. این یک آزمایش برای برادری و اخوت ماست.

البته آزمایش مهمتری برای ماست که باید بحران را مدیریت کنیم. شورای تامین باید امنیت را تامین کند و مدیریت بحران هم باید بحران را کنترل کند. در مجموع هم شخص استاندار مسئول است.

مسئله امنیت بسیار مهم است. وزیر بهداشت، وزیر کشور و بقیه می گویند برای کارمان امنیت می خواهیم. گزارش هایی که به من می دهند می گویند امکانات به اندازه کافی هست ولی ما مشکل توزیع داریم. گفتند مثلا محموله ای برای جای دیگر می رفته اما در میان راه برای افراد دیگری تخلیه شده است. این باید مدیریت شود.

باید کار را به خود مردم بسپاریم/ وقت مچگیری نیست ولی خرابی مسکن مهرها یعنی مردم باید خودشان خانه بسازند

من امروز که در میان مردم بودم حقیقتا کسی توقع عجیب و غریبی نداشت. نیاز ها اولیه است. رقم خسارت ها چه شهری و چه روستایی باید مشخص شود. تخریبهای صد در صدی باید مورد نظر باشد.

بنیاد مسکن باید میزان وامها و کمکهای بلاعوض را پیشنهاد کند و آقای دکتر نوبخت به هیات دولت بیاورد تا بررسی کنیم.

مسئله اسکان موقت درست است و باید پیگیری شود. برای در اختیار گذاشتن چادر سخت گیری نکنید. اینکه در بازدید هوایی دیدم چادر ها مقابل خانه افراد است کار خوبی است. این مارا هم از زدن اردوگاه بی نیاز می کند هم امنیت می آورد.

ما باید هرچه می توانیم کار را به مردم بسپاریم نه ما انجام بدهیم. این مسکن مهر ها را دیدیم که در کنار خانه های مردم بود. خانه ها خراب نشده بودند اما مسکن مهر خراب شده بود. گرچه وقت این نیست مچ همدیگر را بگیریم.

برخی اماکن مثل مدرسه ها و بیمارستانها هم که مربوط به دولت است تخریب شده که باید برای اینها هم فکری کرد.

مجددا به مردم کرمانشاه تسلیت می گویم و اعلام می کنم دولت در صدد برطرف کردن خسارت هاست. گرچه برخی خسارتهای جانی جبران نا پذیر است

۱۲ هزار مسکن شهری و ۵ هزار مسکن روستایی در زلزله ویران شده‌اند

هوشنگ بازوند در نشست ستاد بحران که به ریاست رییس جمهور و با حضور وزیر نفت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دکتر روحانی رییس جمهور از همان لحظات اولیه وقوع زلزله به صورت تلفنی و به شکل مداوم پیگیر وضعیت استان هستند.

بازوند افزود:️ زلزله کرمانشاه در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و تلفات جانی و خسارات گسترده ای را در پی داشته است به گونه ای که ۱۲ هزار مسکن روستایی و ۵ هزار مسکن روستایی به صورت کامل تخریب شده اند. 
 
وی با بیان اینکه️ ۱۵ هزار واحد خسارت هایی بین ۲۰ درصد تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند، افزود:️ هم اکنون به دلیل پس لرزه های مداوم در منطقه، مردم سخت خواهان چادر و اسکان اضطراری هستند که باید تامین کنیم. در مرحله بعد باید به دنبال تهیه اسکان موقت برای مردم باشیم. 

استاندار کرمانشاه گفت: در شرایط اضطراری فعلی باید یک مبلغ بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد تا بخشی از مشکلاتشان را مرتفع کنند.

وی بیان کرد:️ تسهیلاتی هم برای ساخت مسکن در اختیار مردم آسیب دیده قرار گیرد. البته باید روند اهدای تسهیلات درگیر بروکراسی بانک ها نشود و سریعتر در اختیار مردم قرار گیرد.

بازوند اظهار داشت: خسارت بسیار سنگینی به ساختمان های دولتی و خدمات رسان رسیده است و زیرساخت های آب و برق و گاز دچار آسیب جدی شده اند که ترمیم آن ها نیازمند اعتبارات لازم است.

وی با اشاره به اینکه️ استان برای ترمیم این آسیب ها و خسارت های گسترده نیازمند یک خط اعتباری مستقل است، گفت:️ بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه دچار آسیب جدی شده اند و سخت نیازمند حمایت های اقتصادی و بخشودگی های مالیاتی دو ساله و تنفس های مالیاتی هستند.

تسهیلات بازسازی دستور کار جلسه هیئت دولت است

محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد بحران کرمانشاه گفت: جلسه مدیریت بحران به اتمام رسید و صبح  امروز نیز رئیس جمهور  از مناطق زلزله زده بازدی و با مردم صحبت کرد.

وی گفت: رئیس جمهور به مناطق مختلفی از سرپل ذهاب سفر کردند و با مردم در خصوص نیازهایشان صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات مردم نیازمندی ها و وسایلی بود که برای اسکان اضطراری لازم داشتند، گفت: این مطالب از سوی مردم در جلسه ستاد بحران نیز مطرح شد و رئیس جمهور دستور داد با فوریت نیازمندی های مردم شامل چادر، پتو و آب و وسایل ارتزاق موقت با سرعت ارسال  بشود.

نوبخت بیان کرد: از دیروز تا الان از طریق حمل و نقل هوایی مبالغ قابل توجهی از مردم به کرمانشاه ارسال شد و الان در کرماشناه دپو شده است و رئیس جمهور دستور دادند که با سرعت تنوزیع شود.

وی گفت: رئیس جمهور همچنین دستور دادند برای صبح فردا که جلسه دولت تشکیل می شود، با توجه به مستندات ماده 10 قانون تنظیم و 12 قانون مدیریت بحران، برای تسهیلاتی که نیاز وجود دارد برای بازسازی و کمک بلاعوض برای اسکان مردم  تصمیم گرفته شود.

وی گفت: رئیس جمهور همچنین به استاندار کرمانشاه نیز دستور دادند جلسه ای امروز تشکیل شود و برای توزیع اقلامی که الان جمع شده به شهرها و روستاهای مختلف برسانند.

احتمال افزایش آمار قربانیان زلزله کرمانشاه وجود دارد

سیدحسن هاشمی در جلسه ستاد بحران کرمانشاه که با حضور رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: میزان تخریب در مناطق زلزله زده به ویژه روستاها، زیاد است.

وی بیان کرد: ️توزیع امکانات در مناطق زلزله زده، مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود. 

وزیر بهداشت گفت: ️اقدامات بهداشتی و درمانی در زلزله غرب کشور، قابل قبول بوده است، تا کنون به ۷۶۱۳ مصدوم، خدمات درمانی و اورژانس ارائه شد، حدود ۱۰۰۰  نفر از مصدومان، بستری و ۲۸۰ مصدوم نیز به سایر استانها از جمله تهران و البرز منتقل شدند

وی گفت: ️حدس بنده این است که تعداد فوتی ها افزایش می یابد زیرا در بسیاری از روستاها، قربانیان زلزله دفن شدند و آمار دقیق آنها در روزهای آینده اعلام می شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد