نقش حجاب در هویت یک نابغه مسلمان؛

چرا "مسلمان بودن" مریم میرزاخانی هیچ بازتاب رسانه ای نداشت؟

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28438|11:44 - 1396/04/25
نسخه چاپی
چرا "مسلمان بودن" مریم میرزاخانی هیچ بازتاب رسانه ای نداشت؟
مبادا فقدان نشانه مهم حجاب در تصاویر سالهای آخر عمر مریم میرزاخانی، هویت و مسلمانی او را از یادمان ببرد.

به گزارش دیوانگاه،یادداشت- علی جعفری: بسیار عجیب است که تقریبا در تمام پیام های تسلیت و نیز بازتاب های رسانه ای مرگ مرحومه مریم میرزاخانی دلالتی به اینکه او بانویی مسلمان بود نشده است.

حتی حسن روحانی که با ثبت تصویر بدون حجاب او و غلظت دادن به لحن تسلیتش سعی در نادیده انگاری و عادی سازی بی حجابی مریم دارد نیز ترجیح داده هیچ اشاره ای به دینداری و مسلمان بودن او نکند.

این مواجهه از سر تغافل با "اسلام" بانویی که علی رغم "بی حجاب شدن" در سالهای آخر عمر، بر پیمان مسلمانی و  ولایتش وفادار بود گویای این واقعیت غیرقابل انکار است که "حجاب" در عرف ایرانی و جهانی یکی از مهمترین و درخشان ترین نشانه های مسلمان بودگی زنان و دختران است. به نحوی که هیچ چیزی به اندازه فقدان حجاب، مسلمان بودگی زن مسلمان را در مَحاق نمی برد.


کاش این بانوی نجیب و دانشمندِ نخبه علاوه بر همه فضایل ستایش برانگیزش موفق می شد حجاب فاخر دوران نوجوانی و جوانی را در میان سالیش هم حفظ کند تا نه فقط ایرانیان،  بلکه همه مسلمانان جهان جهت آمرزش روح پرستنده و موحدش دست به دعا بر می داشتند و کاش اعتبار و آبروی علمی او علاوه بر سربلندی ایران به کار اعتلای اسلام هم می آمد.

امروز که روح مریم عزیز ما در محضر رحمت پروردگار قرار دارد و راه سفر برزخ را در پیش گرفته، روح پرستنده او بیش از کسانیکه فقط دانشش را تحسین می کنند به اهمیت ایمان و بی بدیل بودن توشه تقوا آگاه است و به تحسین مسلمانیش محتاج.

مبادا فقدان نشانه مهم حجاب در تصاویر سالهای آخر عمر مریم، مسلمانی او را از یادمان ببرد. او خواهر مسلمان ما و شیعه امیرالمومنین(ع) است. روح او را با نماز لیله الدفن یاری کنیم که از پس محاسبات برزخ و آخرت راحت تر برآید که معادلات آن بسیار پیچیده تر از معادلات ریاضی دانشگاه استنفورد است.