به بهانه شعرخوانی انقلابی دکتر میثم مطیعی؛

بررسی روایی شاخص گم شده تریبونهای نماز که فضا را برای "نفاق" سنگین می کند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28370|08:39 - 1396/04/08
نسخه چاپی
بررسی روایی شاخص گم شده تریبونهای نماز که فضا را برای "نفاق" سنگین می کند
تفسیر روایت امام باقر (ع) که می فرماید هرکس بدون علت در سه جمعه متوالی، نماز جمعه را ترک کند، منافق است یعنی خصلت تریبون نماز باید ایجاد فضای سنگین برای حضور نفاق باشد.

به گزارشدیوانگاهبه نقل ازمرصاد، احتمالاً بسیاری از مخاطبان، این روایت امام باقر (ع) را شنیده اند که هرکس بدون علت در سه جمعه متوالی، نماز جمعه را ترک کند، منافق است.  (الأمالي(للصدوق)؛ ص485) 
 این روایت – برخلاف تفسیر رایج- نه صرفاً یک روایت اخلاقی فردی، بلکه روایتی است که می توان و باید آن را در سیاق مسائل سیاسی نیز تحلیل کرد. به عبارت دیگر، امام باقر(ع) در این روایت، در واقع درپی ارائه یکی از علائم «نفاق» به معنای سیاسی آن است. به این معنا که اگر مردم می خواهند منافقین را بشناسند، به آمدن یا نیامدن آنها به #نماز_جمعه بنگرند و اگر کسی یا مسئولی، سه هفته پیاپی بدون علت، به نماز جمعه نیامد، بدانید او یکی از شاخصه های نفاق را داراست.

دلالت التزامی این روایت این است که نمازجمعه های ما باید بگونه ای روشنگرانه باشند که منافقین از حضور در آنها احساس سنگینی و کراهت کنند. و عدم حضور را بر حضور در نماز جمعه ترجیح دهند.

 در واقع طبق این روایت، هویت نماز جمعه وابسته به سخنان روشنگرانه ضد نفاق امام جمعه است.

از آنجا که متأسفانه نمازهای جمعه در بسیاری از شهرهای کشور- بخصوص شهرهای بزرگ- از چنین ویژگی ای برخوردار نیستند، مسئولان ستاد نمازجمعه می توانند برای هویت بخشی به نماز جمعه، این خلأ بزرگ را با برخی برنامه های جانبی جبران نمایند. برنامه های تبیینی روشنگرانه و ضد نفاق.
«شعرخوانی» یکی از این برنامه های جانبی است که می تواند نماز جمعه را کمی به هویت واقعی خود نزدیک کند. امثال شعرخوانی فطرانه و روشنگرانه دکتر میثم مطیعی در حضور برخی مسئولین صف اولی، باید هر هفته در همه نمازجمعه ها تکرار شود. 

مسئولین ستاد نمازجمعه، همانگونه که از نمایندگان جنبش دانشجویی برای تبیین مهمترین مسائل سیاسی روز کشور دعوت می کنند، خوب است از مداحان و شاعران انقلابی شهر نیز دعوت کنند تا جدیدترین اشعار تبیینی و عدالت خواهانه خود را در حضور مردم ارائه نمایند.

 اشعار فصیح و بلیغ، تأثیری در مخاطب ایجاد می کنند که کمتر رسانه ای اینگونه است. مسئولان ستاد نمازجمعه که همواره دغدغه جذب مخاطب بیشتر دارند، مطمئن باشند که اینگونه برنامه های جذاب، جمعیت بسیار بیشتری از مؤمنین انقلابی را به نماز جمعه خواهد کشاند. مؤمنینی که سالهاست به دلیل اینکه نماز جمعه هویت اصلی خود را از دست داده است و از جذابیت های اینچنینی نیز برخوردار نیست، در نماز جمعه حاضر نمی شوند. 

کسانی که اینگونه برنامه ها را ضد وحدت جامعه می دانند، باید بدانند که اتفاقاً هرگونه برنامه تبیینی ضد نفاق، در واقع کمک به ایجاد وحدت در جامعه است؛ چرا که منافقین همواره اصلی ترین وحدت شکنان در جامعه هستند:

"وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ"

(منافقین) كسانى هستند كه مسجدى ساختند براى زيان (به مسلمانان) و (تقويت) كفر و تفرقه ميان مومنان. (توبه: 107)