کارشناس سیاسی در گفتگو با اسپوتینک؛

وهابی‌ها و میزبانان ترامپ در ریاض همان «افراط‌گرایانی» هستند که وی خواستار تشکیل ائتلاف علیه آن‌ها شد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28200|11:28 - 1396/03/07
نسخه چاپی
استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با اسپوتینک اظهار داشت رئیس‌جمهور آمریکا در ازای قراردادهای سودآور، حمایت عربستان از تروریست‌ها را نادیده می‌گیرد.

 

وهابی‌ها و میزبانان ترامپ در ریاض همان «افراط‌گرایانی» هستند که ترامپ خواستار تشکیل ائتلاف برای مبارزه با آن‌ها شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ استاد دانشگاه کالیفرنیا و کارشناس سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری اسپوتینک، اظهار داشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سفر به ریاض، پایتخت عربستان، ثابت کرد حاضر است در برابر قراردادهای سودآور نفتی از این حقیقت که سعودی‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، چشم‌پوشی کند. 
 
وی افزود انعقاد قرارداد تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض نشان می‌دهد یکی دیگر از دولت‌های آمریکا مایل است نقش عربستان را در حمایت از تروریست‌ها در برابر خرید نفت از این کشور، نادیده بگیرد. 
 
در ادامه گزارش با اشاره به ارتباط میان سعودی‌ها و تروریست‌هایی که حدود 3 هزار نفر را در حمله به مرکز تجارت جهانی (11 سپتامبر سال 2001) و ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و حمایت ریاض از این تروریست‌ها آمده است: پس از سفر ترامپ به ریاض، عربستان به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش اقتصاد آمریکا ادامه خواهد داد. این کشور همچنین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکایی به [بهانه] دفاع از خود در برابر ایران حفظ خواهد کرد. 
 
سخنرانی‌ و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در ریاض بیانگر آن بود که دولت ترامپ همچنان خود را متعهد به پشتیبانی از [تجاوز نظامی] عربستان به یمن و بمباران غیرنظامیان یمنی می‌داند.   
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت سخنان ترامپ در ریاض در راستای سیاست «جرج بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا، بود که «یا طرف ما هستید یا با تروریست‌ها». وی افزود سیاست رؤسای جمهور آمریکا در تقسیم جهان به دو بخش «تروریست‌ها و غیر تروریست‌ها» شاید از نظر سیاسی در داخل آمریکا مؤثر باشد، اما در سطح بین‌المللی منطبق بر واقعیت نیست. 
 
این کارشناس سیاسی افزود: ترامپ این واقعیت را نادیده گرفت که وهابی‌ها و میزبانان سُنی‌اش همان «افراط‌گرایانی» هستند که وی خواستار تشکیل ائتلافی برای مبارزه با آن‌ها شده است.
 
این استاد دانشگاه در ادامه، ایران را مانع اصلی بر سر راه تحقق رؤیای ترامپ که عادی‌سازی روابط واشنگتن-مسکو است، خواند و افزود رئیس جمهور آمریکا نباید از روسیه توقع داشته باشد از روابط حسنه با ایران چشم‌پوشی کند.