یادداشت//

انتخابات شورا و معضلی به نام طایفه‌گرایی

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 27887|08:48 - 1396/01/31
نسخه چاپی
انتخابات شورا و معضلی به نام طایفه‌گرایی
متأسفانه این روز ها این نوع مشارکت ها و به خصوص در سطح انتخابات شورای شهر با آگاهی همراه نیست و بی شکل و بی قواره است و نمی تواند جوابگوی مسایل مشارکت به معنای واقعی باشد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه//یادداشت// انتخابات بارزترین نماد مشارکت سیاسی شهروندان یک منطقه بوده و از مهمترین جلوه های زندگی سیاسی انسان معاصر محسوب می شود.

 

متأسفانه این روز ها این نوع مشارکت ها و به خصوص در سطح انتخابات شورای شهر با آگاهی همراه نیست و بی شکل و بی قواره است و نمی تواند جوابگوی مسایل مشارکت به معنای واقعی باشد.

 

این در حالی است که موانعی نیز بر سر راه آن مشاهده می‌شود. یکی از این موانع، قوم گرایی و طایفه گرایی است که در شهرهای کوچک در وقت انتخابات شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی نه تنها در تقابل با احزاب عمل می‌کنند بلکه جایگزین آن‌ها می شوند.

 

استمرار این فرهنگ غلط  در بعضی از شهرها و مناطق، جهت دهنده رفتار اجتماعی و سیاسی افراد بوده و رویکرد معمولاً مانع تفکر، تحلیل و تصمیم گیری  درست شده به طوری که نفع قبیله و طایفه و عشیره بر مصلحت جامعه و شهر برتری می‌یابد.

 

بی گمان انتخابات بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می‌سازد و بکارگیری افکار و اندیشه های خلاق را با تنگنا روبرو می‌کند.

 

امروز شهرستان هرسین هم به عنوان بخشی از این  جوامع  دچار این آسیب شده است و این روز ها شاهد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در قالب دید و بازدید های شبانه و پیدا کردن راهی برای ابراز فامیلی برای طرف مقابل هستیم.

 

به نظر میرسد یک عضو شورا در هرسین فارق از هرگونه لیاقت و شایستگی و کارآمدی به بحث طایفه گرایی و داشتن آرایی متکی است و دنبال جمع کردن رأی از چند ظایفه است و این در حالی است که هیچ یک از افراد داوطلب تا کنون از شیوه معرفی خود و توانمدیهایی که دارا هستند استفاده نکرده است و در مقابل مردم هم شناختی از وضعیت شایستگی آنها ندارد.

 

پر رنگ ‌تر کردن ارزش‌های قبیله و طایفه در بحث انتخابات و اداره شهر و کشور بازگشت دوباره به ارزش‌های جوامع سنتی و قرون وسطایی است که جامعه ایران بیش از یک صد سال در تلاش برای گذر از آن دست و پنجه نرم می کند وبا هیچ مبنا و معیار دینی علمی و انسانی سازگار نبوده و اجحافی بزرگ بر نخبگانی است که دل در گرو توسعه و پیشرفت شهر و کشور خود دارند..

 

 حال در پایان این نکته مهم قابل تذکر است که با وجود وضعیت فعلی عملکرد اعضای شورای شهر و در طرف مقابل شیوه نادرست و تکراری انتخاب اعضای شورا در دوران های گذشته به نظر می رسد لازم است مردم یک خانه تکانی اساسی در شیوه انتخاب کاندیدها و توجه به توانمدیها داشته باشند.