در سفر استاندار کرمانشاه به هرسین صورت گرفت/

بازدید از پروژه‌های بازسازی پل چهر ، سه راهی هرسین- پلیسراه ،طرح توسعه امامزاده مهدی(ع) و پارک شهر هرسین+تصویر

سرویس: اقتصادیکد خبر: 27511|15:16 - 1395/12/02
نسخه چاپی
 بازدید از پروژه‌های بازسازی پل چهر ، سه راهی هرسین- پلیسراه ،طرح توسعه امامزاده مهدی(ع) و پارک شهر هرسین+تصویر
صبح امروز به منظور بررسی روند اجرای پروژه‌های در دست اقدام در هرسین، استاندار کرمانشاه و هیئت همراه از این پروژه‌ها در شهرستان بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،استاندار کرمانشاه طی سفری یک روزه به شهرستان هرسین صبح امروز دوشنبه از پروژه بازسازی و در دست انجام  شهرستان هرسین بازدید کرد.

 

وی هم چنین از روند اجرای پروژه سه راهی هرسین نیز بازدید کرد و در جریان روند کار در این پروژه نیز قرار گرفت.

مسعود شریفی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در خصوص روند اجرای این پروژه گفت: از کیلومتر ۱۰ تا ۲۳ پروژه سه راهی هرسین مورد قرارداد بوده و ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

 

وی در خصوص موانع و مشکلات این پروژه نیز گفت: از مشکلات عمده این پروژه منابع طبیعی و جنگلهای مسیر است.

 

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، ترافیک شدید روی جاده مذکور را از دیگر مشکلات پروژه سه راهی هرسین برشمرد.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود پل و گپی وسط پل است.

 

شریفی تاکید کرد: اگر این مشکلات حل شود پروژه مذکور تا آخر شهریور  ۹۶به بهره برداری خواهد رسید.

 

۲میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هرسین نیاز است

 

استاندار کرمانشاه امروز دوشنبه در ادامه سفر یکروزه به شهرستان هرسین از پروژه تصفیه خانه شهری شهرستان هرسین بازدید کرد.

مهدی رشید پور، مهندس فنی این پروژه در این بازدید و در خصوص پروژه مذکور گفت: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه به ما تخصیص داده شده است.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین، افق مورد نظر برای بهره برداری از پروژه مذکور را پایان سال ۹۵ اعلام کرد.

 

رشیدپور تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب را ما در دو قرارداد جداگانه که یکی مربوط به بخش سازه‌ای و یکی هم بخش خرید و نصب تجهیزات است را دنبال کرده ایم.

 

وی افزود: در ابتدای کار بحث خرید و نصب تجهیزات باید به صورت ارزی و با پرداخت ارز صورت می گرفت که انجام شد اما قسمت سازه ای آن به علت عدم تخصیص نقدینگی و مشکلاتی که ما با پیمانکاران در حین اجرا داشتیم باقی ماند.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین ادامه داد: علی رغم اینکه خریدها در همان زمان و سال ۸۲ و ۸۳ انجام شد، قسمت سازه یعنی بستری که باید آماده کنند وجود نداشت.

 

وی گفت: این طولانی شدن پروژه از این نظر موجب شد که این پروژه یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های در دست اقدام آب و فاضلاب استان کرمانشاه باشد.

 

رشیدپور تصریح کرد: البته با همت و تلاشی که در اینخصوص  صورت گرفت و امسال هم این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد و دستور استاندار و حمایت آقای نیک کردار هم اکنون در حال اجرا است.

 

وی از پیگیری تخت شاهی، مدیرعامل آبفا شهری کرمانشاه در این زمینه خبر داد و گفت: ایشان چندین بار به بحث این پروژه ورود کردند، جلسات کارگاهی در همین محل برگزار شد و یک سری مشکلات نیز در این زمینه رفع و رجوع شد.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین افزود: یک سری مشکلات نیز در این زمینه با پیمانکار داشتیم که مشکلات فنی چون کف حوضچه های هوادهی و ته نشینی بود نیز رفع و رجوع شد.

 

وی گفت: هم اکنون حدود ۲.۵ میلیارد تومان دیون ایجاد شده و اعتبار مصوب سال ۹۵ نیز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که حتی اگر این اعتبار به موقع و ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شود باز هم با مقدار باقی مانده از دیون ایجاد شده حدود ۲ میلیارد احتیاج داریم.

 

رشید پور خاطرنشان کرد: این پروژه، یک پروژه ملی استانی شده است که طبق پیش بینی ما و در صورت تخصیص اعتبار تا ابتدای تابستان ۹۶ به بهره برداری برسد.

 

وی تاکید کرد: براساس صحبت های شده و دلگرمی‌هایی که به پیمانکاران دادیم، هنوز یک ریال تخصیص در این زمینه به ما داده نشده است ولی هزینه کرد داریم.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین تصریح کرد: چون هم اکنون پروژه از حالت کلی درآمده و پیمانکاران آن نیز خرد شده است، بعضا توان مالی پیمانکاران در حدی نیست که بیش از این ادامه دهند.

 

وی تاکید کرد: اگر دستور بفرمایید برای جلوگیری از رکود این پروژه نقدینگی به آن تزریق شود، قول می دهیم تا ابتدای تابستان ۹۶ آن را به بهره برداری برسانیم.

 

رشیدپور در خصوص روند اجرای شبکه در این پروژه نیز گفت: شبکه نیز در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت دارد و یک تکه از خطر انتقال به خاطر مشکلی که ما با کشاورزان داشتیم و بحث آبرسانی به مزارعشان بود که آن هم آقای فرماندار زحمت زیادی کشیدند و طی ۲ تا ۳ جلسه با کشاورزان مشکل را رفع کردند  که حدود ۱۵۰ متر از کار باقی مانده است که اگر اعتبار به موقع تخصیص یابد به اتمام می رسد.

 

وی گفت: پیمانکار این پروژه نیز هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان از ما طلب دارد و اگر نقدینگی به این پروژه داده شود آن را نیز دوباره استارت می زنیم، اما فاضلابی که وارد تصفیه خانه شود هم اکنون نیز انجام می شود.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین، تصریح کرد: ما براساس موافقتنامه ۸۰ کیلومتر شبکه، ۲۵ کیلومتر خط انتقال و خطوط اصلی داریم که از این مقدار حدود ۷۵ کیلومتر آن را اجرا کرده ایم و در مجموع مشکل خاصی نداریم و هم اکنون عمده فاضلاب شهر جمع می شود.

 

وی افزود: عمده تجهیزات مورد نیاز پروژه از سال ۸۳ خریداری شده و عمده مشکل ما این است که از سال ۸۳ گارانتی(ضمانت نامه) برای اورهال کردن آنها از بین رفته است، چراکه پیمانکار پروژه در بخش نصب و خرید تجهیزات همان زمان در خصوص قرارداد خودش انجام وظیفه کرده بود اما بخش سازه ای ما باقی مانده بود که باعث رد شدن مدت گارانتی آن شده بود.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین، تاکید کرد: هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و این پروژه اوایل تابستان سال ۹۶ در صورت تخصیص اعتبار و نقدینگی به بهره برداری کامل می رسد.

 

وی در پاسخ به معاون عمرانی در خصوص اینکه وزارت نیرو چطور اعتباری به این پروژه تخصیص نداده است؟ گفت: متاسفانه چند شهر داریم که هیچ تخصیصی برای آنها نیامده است که از جمله پروژه‌هایی که خیلی برای ما مهم است و در شرف آن هستیم که تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید بتوانیم افتتاح کنیم همین بحث تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین است.

 

رشیدپور در پاسخ به مجتبی نیک کردار، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در خصوص اینکه وزارت نیرو اعتبارات مورد نظر را باید بین پروژه‌های با پیشرفت بالا تقسیم کند، گفت: تاکنون اعتباری اینجا نیامده است و ما خواستار تخصیص اعتبارهایی برای پاوه، هرسین، کنگاور و جوانرود بودیم.

 

وی افزود: پروژه کنگاور را تا اردیبهشت ماه می توانیم جمع کنیم و مقداری از آن محل برای ما اسناد دادند اما این پروژه به دلیل اینکه مثل شهرهای دیگر متولی پیمانکار کامل نیست و پیمانکاران در پروژه خرد شده اند چیزی داده نشده است.

 

مهندس فنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرستان هرسین، تصریح کرد: پیمانکاران مذکور نیز توان مالی محدودی دارند.

 

وی خطاب به نیک کردار، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: تاکنون تخصیصی داده نشده است، ما طی جلسه ای که در شرکت مهندسی گذاشتیم گفتیم که قولی که ما می دهیم دو طرفه است، یک طرف آن ما هستیم که با پیمانکار طرف هستیم و یک طرف هم شما هستید که قول دادند یک میلیارد به صورت اسناد برای ما ببینند که تاکنون تخصیصی ندادند.

لازم به ذکر است، استاندار کرمانشاه در ادامه این سفر از پروژه شهربازی هرسین، پروژه امامزاده مهدی هرسین و یک پروژه پارک در این شهرستان بازدید کرد. وی هم چنین در مزار شهدای هرسین حاضر شد.

 

اجرای طرح ارتباطی بین قلعه و «سراب پارک تاریخی هرسین»

 

استاندار کرمانشاه امروز دوشنبه و ادامه سفری یکروزه به شهرستان هرسین از  «سراب تاریخی پارک هرسین» نیز بازدید کرد.

 

اکبر رضایی، سرپرست  معاونت میراث اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در بازدید از این مجموعه گفت: کل این مجموعه سراب تاریخی پارک هرسین است.

 

وی افزود: این مجموعه همین تابستان امسال به لحاظ وجود صخره تراشیده های مرتبط با دوره ساسانی، حوض سنگی و درگاه سنگی ثبت آثار ملی شد.

معاونت میراث اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: گمانه زنی‌هایی در این زمینه شده، بیس قضیه آنطور که انتظار می رفت نبود اما داده ها ضعیف بود.

 

وی افزود: الا ای الحال طرح آن تهیه و ارسال شده است و منتظر موافقت نامه هستند که اجرائی شود.

 

رضایی گفت: طرحی هم که در رابطه با اینجا است که یک قطعه از اینجا تا قلعه با هم دیده شود نیز دیده شده و حدس ما این است که در دوران تاریخی این دو مرتبط به هم بوده درصدد هستیم این طرح نیز پیاده مدار شود.

 

ایجاد شهربازی هرسین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی/جلوگیری از مهاجرت

 

 استاندار کرمانشاه امروز دوشنبه در ادامه سفر یکروزه خود به شهرستان هرسین از پروژه شهربازی این شهرستان نیز بازدید کرد.

 

محمدکرم شیخی، شهردار شهرستان هرسین با اشاره به عدم وجود شهربازی در این شهرستان گفت: با توجه به اینکه در تلاش هستیم که مهاجرت از شهرستان به مراکز پرجمعیت کند شود، مجبوریم یک سری رفاهیات را برای شهر اضافه کنیم.

 

وی افزود: برای این رفاهیات با توجه به اینکه در دولت محدودیت اعتباری داریم، از بخش خصوصی استقبال کردیم و بخش خصوصی معتمد از بزرگان خود شهر هرسین پای کار آمده است که سرمایه‌گذاری در این پروژه داشته باشند.

 

شهردار هرسین از احداث رستوران‌های سنتی و مدرن، تالار و مجموعه سرپوشیده و روباز شهربازی در این پروژه خبر داد.

 

وی افزود: این پروژه را به مساحت ۴ هکتار تحویل دادیم که متاسفانه و با توجه به اینکه اینجا عرصه ملی است، شهردار قبلی آن روال و فرآیند قانونی را طی نکرده است و هم اکنون در صدد هستیم و کارهای روالی را انجام داده ایم که انشاء الله رفع انسداد شود و سرمایه‌گذار بتواند کارش را ادامه دهد.

 

شیخی تاکید کرد: فکر می کنم این پروژه مجموعه خوبی شود که عامل و انگیزه خوبی برای جوانان و قشر جدید که تشکیل خانواده می دهند برای ماندن در شهر باشد.

 

وی محل احداث این پروژه را شمال شهر هرسین و منطقه(معبر جاده حسن رو) اعلام کرد و گفت:بخش خصوصی تاکنون دو میلیارد برای این پروژه هزینه کرده است و با ایجاد قرارداد بلند مدت قرار است کل هزینه های پروژه را بخش خصوصی تامین کند.

 

شهرستان هرسین ۷۰۰۰ بیکار دارد

 

 امیر شاه آبادی امروز دوشنبه در نشست شورای اداری شهرستان هرسین اظهار داشت: در حوزه شهرستان هرسین ۱۴۸ روستا داریم که از این تعداد ۱۲۷ روستا دارای سکنه است.

فرماندار شهرستان هرسین با بیان اینکه هفت هزار بیکار در شهرستان هرسین وجود دارد، افزود: این عدد شامل ۳۴ درصد جمعیت فعال ما می‌شود.

 

شاه آبادی مهمترین معضل شهرستان هرسین را بیکاری دانست و افزود: در شهر بیستون طرح های عمرانی  در دست اقدام داریم.

 

وی بیان کرد: ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کریدور گردشگری بیستون - طاق بستان اعتبار لحاظ شده، امسال کل اعتبارات ما در حوزه شهرستان ۱۵ میلیارد و  ۶۱۵ میلیون تومان است. 

 

شاه آبادی افزود: چهار خطه کردن ابتدای پلیس راه تا شهرستان به طول سه کیلومتر سالهای طولانی است که می گذرد و من همچنان به خاطر عدم تخصیص منابع مشکل داریم.

 

وی خطاب استاندار گفت: دستور ساماندهی پل دوم چهر را صادر نمایید،  موضوع منابع طبیعی در ورودی شهر هرسین که ۸۱۰ قطعه آنجا داریم که منابع طبیعی و ان، جی. اها مانع کار شدند و تقاضا داریم ۷ میلیاردی که آمده برای ادامه مسیر استفاده شود.

 

شاه آبادی افزود: بحث تصفیه خانه فاضلاب شهر هرسین را داریم که پیش رفت  خوبی دارد و ۷۶ کیلومتر از این پروژه ۱۱۶ کیلومتری انجام شده و امید است با تخصیص اعتبارات مناسب تا اوایل تابستان به انجام برسد.

 

وی در ادامه بیان کرد: آب شرب نیز از مطالبات مردم است ما تا شهریور فرصت را از دست دادیم از شهریور به بعد مطالعات پروژه ذهاب مختلف انجام و پیمان آن در حال نهایی شدن است.

 

وی افزود: پیچ بسیار خطرناک در جاده نورآباد به هرسین وجود دارد و امکان ورود مسافر از این پیچ خطرناک به داخل هرسین وجود ندارد. اصلاح این ورودی در دستور کار قرار گیرد. همچنین شهرک شهرداری هرسین را داریم که باید ساماندهی شود و ۱۴۰ نفر از مردم منتظر گرفتن پروانه ساخت در این شهرک هستند.

 

شاه آبادی گفت: بخش خصوصی برای شهربازی دو میلیارد اعتبار گذاشته و باید شرایطی ایجاد شود تا سرمایه گذاران بومی ما رغبت به سرمایه گذاری داشته باشند. بحث ساماندهی سراب هرسین را نیز داریم که پیوست مطالعاتی طرح باید در اختیار ما قرارگیرد.