سنگ‌ها برای که به پرواز در می‌آیند + تصاویر

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 26500|12:29 - 1395/08/02
نسخه چاپی
دیدار تیم های پرسپولیس تهران و استقلال خوزستان اگر چه سطح بالای فنی را از فوتبال ایران نمایش داد، اما درگیری پایان بازی خاطرات تلخی را به جای گذاشت.

به گزارشگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛اتفاق تلخ پرتاب سنگ در پایان بازی و در میان هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس که البته در این باره به دلیل شرایط میزبانی تیم استقلال خوزستان هواداران این تیم در مظان اتهام قرار گرفتند و کتک خورده های سرخ با سرهای بانداژ شده و چهره های خونین در ورزشگاه برجسته تر بودند هواداران سرخ پوشان تهرانی بودند.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


صحنه هایی زشت و زننده در پایان دیدار تیم های قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر ایران و نمایندگان ما در جام باشگاه های آسیا زیبنده فوتبال برتر آسیا و تیم 27 جهان نبود و همین موضوع سبب شد تا بازهم صحبت از عوامل بازدارنده وتهمیداتی برای کمتر شدن این اتفاقات به میان بیاید.

بارها در مورد عوامل باز دارنده صحبت شده است اما اشکال کار اینجاست که رای های متناقض در مورد محرومیت ها گاهی نتوانست برخی از شهر های ایران را مهار کند و همین موضوع باعث سریال سنگ پراکنی درورزشگاه های کشور شده است.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


در این باره نیازی نیست سند و مدرکی را ارائه دهیم زیرا ذهن همه فوتبال دوستان از تهران و انزلی گرفته تا اهواز و تبریز و اصفهان بارها شاهد این اتفاق بوده اند، نمایندگان کفدراسیون فوتبال آسیا در حالت عادی نیز رغبتی به پیشرفت فوتبال ایران ندارند و وای به روزی که از این دست آویز ها هم نصبیبشان شود.

فوتبال ایران پس از درخشش در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و صدرنشینی در گروه A این رقابت ها مورد توجه فوتبال دوستان آسیا و جهان قرار گرفته و امیدواریم با کنترل هواداران و تهمیدات بیشتر از پرتاب سنگ و شکستن صندلی ها جلوگیری کنیم زیرا فرهنگ فوتبال کشورمان چیزی فراتر از آسیب رساندن به صندلی ها و پروژکتورهای ورزشگاه است.

استادیوم 50 هزار نفری غدیر اهواز که میزبان دیدار تیم های استقلال خوزستان و پرسپولیس بود در سال 1390 افتتاح شد و قرار است تا چند ماه دیگر میزبان دیدارهای آبی پوشان جنوب  کشور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باشد اما به چه قیمت!؟
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


چهار تیم پرسپولیس تهران، ذوب آهن اصفهان، استقلال خوزستان و استقلال تهران نمایندگان کشورمان در بزرگترین مسابقات باشگاهی فوتبال در آسیا هستند و امیدواریم با کمک هواداران، (یار دورادهم) بتوانند نتایج خوبی را کسب کنند اما نکته مهم و حیثیتی کشورمان در این مسابقات میزبانی است که باید به نحو احسن انجام شود، پس از کار شکنی سعودی ها برای دیدارهای رو در رو با ایران و آمدن به کشورمان، فوتبال جهان و به خصوص آسیا حساسیت بیشتری را روی فوتبال ایران دارد و امیدوارم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا این اتفاقات رخ ندهد، زیرا به طور قطع دیگر مانند کمیته انظباطی فوتبال کشورمان جریمه های 10 میلیونی نمی کند و قطعا تبعات بدی را فوتبال کشورمان درپی خواهد داشت.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


در همین باره گفت وگویی کردیم با کاظم طالقانی رییس هیات فوتبال استان خوزستان؛

وی دراین باره بیان کرد: یکسری مسائل امنیتی در این بازی رعایت نشد و البته این موضوع دست ما نیست که بخواهیم به آن بپردازیم و همه افراد مسئول در ورزشگاه بودند و خودشان دیدند چه اتفاقی رخ داده است، این وظیفه من نیست که بین هواداران استقلال خوزستان و پرسپولیس، یک مرز مشخص کنم یا قانون حق 10 درصدی تماشاگران تیم میهمان را رعایت کنم. نیروی های امنیتی باید چنین کاری را انجام می‌دادند.

طالقانی افزود: با اینکه معتقدم اتفاقات تلخی رخ داد اما همه چیز می‌توانست بدتر از این هم باشد , ممکن بود چند نفر به خاطر همین سنگ‌پرانی‌ها جان خود را از دست دهند و سؤال من هم مثل همه مردم، این است که چرا یک تماشاگر باید با این همه سنگ و اشیای دیگر وارد ورزشگاه شود؟! این موضوع در دست نیروی های امنیتی است و ما نمی‌توانیم بگوییم تماشاگران با سنگ بیایند یا نیایند.

رییس هیات فوتبال استان خوزستان تصریح کرد: پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم و ولی من نمی‌توانم همه مسائل را به شما و مردم بگویم. قسم می‌خورم که ما همه جور پیش‌بینی داشتیم و فصل قبل که آن اتفاقات در بازی استقلال اهواز - پرسپولیس در ورزشگاه تختی رخ داد، همه گفتند چرا بازی در غدیر برگزار نمی‌شود.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


همچنین اسماعیل حسن زاده، رییس کمیته انظباطی در این خصوص اظهار داشت: از طریق رسانه ها و برخی مقامات رسمی مسابقات، متوجه حواشی دیدار های مختلف بودیم اما تا زمانی که گزارش کامل در اختیار نداشته باشیم، نمی توان به طور قطع مطلبی را عنوان کرد.

وی افزود: بدون شک حواشی دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس و  سایر مسابقات را بررسی می کنیم و رای مورد نظر را به زودی اعلام خواهیم کرد. متاسف از این اتفات هستیم چرا که سلامتی تماشاگران در ورزشگاهها به خطرافتاده است. کمیته انضباطی در هر شرایطی با توجه به گزارشاتی که در اختیارش قرار می گیرد و اتفاقاتی که محرز است را مورد به مورد بررسی و در نهایت رای صادر می کند.

رئیس کمیته انضباطی تصریح کرد: امیدوارم  رای مناسبی بدهیم که بازدارنده از اینگونه تخلفات باشد. آیین نامه فیفا و کنفدراسیون قاره ای مانند کنفدراسیون فوتبال آسیا و آیین نامه داخلی کشورمان در چنین مواردی تنبیهات خاصی را پیش بینی کرده که فقط میتوانیم با اعمال آن تنبیهات متخلفین را جریمه کنیم. در موارد مربوط به تخلفات تماشاگر یا باید جریمه نقدی اعمال شود، یا باید تماشاگران تیم متخلف از حضور در ورزشگاه ها محروم شوند و یا تیم ها را از برگزار کردن بازی خانگی در ورزشگاه خودشان محروم کنیم و یا به انجام مسابقه در ورزشگاه دیگری محکوم کنیم که مسلما اهالی فوتبال و حتی ما دوست نداریم تماشاگر را که رکن اساسی فوتبال کشورمان بوده و رونق بخش فوتبال در ایران هستند را محروم کنیم. هر زمان که تماشاگران محروم شده اند، مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفته ایم چرا که بالاخره همه حاضران در ورزشگاه ها مرتکب تخلف نمی شوند.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////

رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: وقتی تماشاگران قبل از مسابقه، مصاحبه مسئولان باشگاهها و کادر فنی را می بینند که موضع گیری علیه مقامات اجرایی است، یا در حین انجام مسابقه رفتار های تحریک آمیز از بازیکنان و عوامل فنی یک تیم بروز پیدا می کند، تاثیر مستقیم بر تنش روی سکو دارد. وقتی تیم ها به هر قیمتی می خواهند نتیجه بگیرند و شکست داخل زمین را بر نمی تابند و چه بسا آن را منتسب به تیم داوری می دانند و یا تشکیلات مجری مسابقات را به جانب داری از تیم و یا تیم هایی متهم می کنند، مشخص است که تماشاگر ذهنیت پیدا می کند. لذا کمیته انضباطی این تفکر را دارد که با رعایت عدل و انصاف و بر مبنای تنبیه متناسب رفتارهای متخلفانه را تنبیه کند ولی این امید را داریم که همه نهاد های مرتبط خصوصا باشگاهها،کانون هواداران و تماشاگران شریفی که فقط برای لذت بردن از مسابقه در ورزشگاه حاضر می شوند، همت کنند.


غلامرضا بهروان درباره این مسابقه گفت: فنایی نماینده سازمان لیگ در این بازی قرار است که اتفاقات رخ داده در غدیر اهواز را گزارش دهد تا ما آنرا را به کمیته انضباطی برای صدور رای ارائه دهیم.

بهروان تصریح کرد: برگزاری مسابقه فقط بر عهده سازمان لیگ نیست و چند ارگان باید وظیفه خود را در بهتر برگزاری مسابقه انجام دهند که متاسفانه یکی از ارگانها در این امر کوتاهی کرده و باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر فوتبال گفت: سنگ پرانی و مصدوم شدن برخی از هواداران اتفاق ناگوار ورزشگاه غدیر اهواز بود که این موضوع عاقبت خوبی برای فوتبال ما ندارد. به هر حال باید راهکار عاجلی برای این موضوع بیاندیشیم تا در آینده رخ ندهد.
 

سنگ ها برای که به پرواز در می آیند/// سفارشی//////


وی در ادامه عنوان کرد: ما باید طرح های امنیتی قوی در نظر بگیریم که به راحتی سنگ ها وارد ورزشگاه ها نشوند. به هر حال در سال های گذشته هم اتفاقات بدی در ورزشگاه غدیر رخ داد و شکستن سر فرکی و ماسا‍ژور پرسپولیس و برخورد سنگ به جمجعه محمود زاده مسئول سازمان لیگ از جمله اتفاقات ناگوار ورزشگاه غدیر اهواز است. به هر حال این اتفاقات در ورزشگاه ها اپیدمی شده است و باید جلوی این اتفاقات را گرفت.

بهروان در پایان خاطر نشان کرد:  به هر حال جریمه کردن تیم ها دیگر جواب نمی دهد و کمیته انضباطی باید قانون جدیدی برای مقابله با اتفاقات ناگوار در ورزشگاه ها وضع کند. ورزشگاه غدیر اهواز سه ماه دیگر میزبان رقابت های لیگ قهرمانان آسیا است و با این وضعیت برگزاری بازی در این ورزشگاه درست نیست.