داستان تکراری بی آبی روستاها/

مشکلی چندین ساله در یک روستای هرسین/ محرومیت قیطولی ها از آب آشامیدنی

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 26425|11:01 - 1395/07/28
نسخه چاپی
مشکلی چندین ساله در یک روستای هرسین/ محرومیت قیطولی ها از آب آشامیدنی
روستای قیطول با 35خانوار و 136نفر جمعیت از توابع بخش بیستون در شهرستان هرسین است که حدود 35سال پیش سیستم آبرسانی و لوله کشی روستا اجرایی شده است ولی ...

  به گزارش خبرنگار دیوانگاه،امروزه فقر و محرومیت از مشکلات مهم کشور محسوب می شود و  بخش عمده ای از فقرا و محرومین در نواحی روستایی زندگی می کنند که عمدتاً شامل کشاورزان و دامپروران می شوند و بنابراین لازم است توجه به روستاها در کانون برنامه ها و طرح های فقرزدایی و رفع محرومیت قرار دارد.

 

کمبود آب، نداشتن آب‌لوله‌کشی بهداشتی و خشک شدن چاه‌های آب  ازجمله دغدغه‌هایی بود که در  سال های گذشته روستائیان شهرستان هرسین با آن مواجه بوده اند که حتی با وجود بارندگی مناسبی که در سال گذشته در کشور وجود داشت اما همچنان زمزمه هایی از مشکلات کم آلبی در روستای هرسین شنیده می شود.

 

روستائیانی که دسترسی به آب آشامیدنی لوله‌کشی ندارند و آب شرب خود را از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌کنند همواره بیم این را دارند که با کمبود آب زندگی برایشان سخت و طاقت‌فرسا شود چراکه سال گذشته در پی خشک شدن چشمه‌ها در این منطقه برخی از کشاورزان مجبور شدند، روستاها را ترک و روانه شهر شوند.

 

روستای قیطول با 35خانوار و 136نفر جمعیت  از توابع بخش بیستون در شهرستان هرسین است که حدود 40سال پیش سیستم آبرسانی و لوله کشی روستا اجرایی شده است که قسمتی از آن در زمین های کشاورزی واقع شدهولی هنوز تلکیف انشعابات خانگی بخشی از روستا مشخص نشدهاست .

آقای تیموری یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: با توجه به قدمت سیستم لوله کشی داخل روستا و وضعیت نامناسب آن که از داخل زمین های کشاورزی عبور داده شده متأسفانه بخشی از آن فرسوده و بلا استفاده شده استو مقداری نیز زیر بافت روستا قرار دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر فقط 60درصد روستا دارای سیستم آب لوله کشی هستند و 40درصد مابقی فاقد این امکانات هستند که این موضوع نارضایتی هایی را در بین اهالی روستا و در نهایت میل به  مهاجرت گردیده است.

این فرد ساکن روستای قیطول در ادامه خاطرنشان کرد: به اذعان کدخدای روستا لوله کشی آب شرب این روستا به پاییز سال 58بر می گردد که اهالی روستا با وسایل ابتدایی و بیل و کلنگ اقدام به حفر کانال با عمق کم برای لوله گذاری کردند و علت شکستگی لوله در برخی از مسیر ها هم همین موضوع است.

 

روستاها به عنوان قطب اقتصادی و تآمین کننده قسمت قابل توجهی از مایحتاج اساسی جامعه نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین هستند و اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد شاهد بحران مهاجرت اجباری  روستاییان به سمت شهرها هستیم.

 

بشیرپور سرپرست جدید اداره آبفای روستایی شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: با وجود اینکه مدت زیادی نیست که در شهرستان هرسین مشغول فعالیت هستم اما از وضعیت این روستا مطلع هستم و اقداماتی را برای رفع مشکل اهالی انجام داده ایم.

 

وی افزود: متأسفانه در این زمینه کمبود اعتبار شدید وجود دارد ولیدر هر حال مشکلی در امتیاز واگذار شده به اهالی روستا وجود ندارد و امتیازی که در آنزمان با 50هزار تومان خریداری کرده اند همانطور منظور می شود و در واقع با توجه به افزایش قیمت به سود اهالی روستا می شود.

 

به گزارش دیوانگاه هر چند که در سال 88کل روستا امتیاز انشعاب آب را دریافت کرده اند ولی تا به حال فقط 60درصد از اهالی موفق به نصب کنتور آب شده اند و مابقی منتظر همت دولت هستند.