رویکرد عجیب وزارت نفت روحانی در برابر قراردادهای طلای سیاه/ از بزک کرسنت تا پافشاری بر قراردادهای جدید

سرویس: اقتصادیکد خبر: 26281|11:28 - 1395/07/13
نسخه چاپی
رویکرد عجیب وزارت نفت روحانی در برابر قراردادهای طلای سیاه/ از بزک کرسنت تا پافشاری بر قراردادهای جدید
وزارت نفت در دولت روحانی رویکردی عجیب را در برابر قراردادهای نفتی در پیش گرفته که حواشی زیادی به دنبال داشته است.

بهگزارش خبرنگار دیوانگاه،قراردادهای نفتی که اخیرا از سوی وزارت نفت مطرح شده است انتقادات فراوانی را بر انگیخته است. از کارشناسان اقتصادی تا نمایندگان مجلس هر یک به مشکلات این نوع قراردادها اعتراض و انتقاد کرده اند.

 

در همین خصوص حجت الاسلام جواد حسینی کیا عضو کمیسیونی صنایع و معادن گفت: مقام معظم رهبری اشکالاتی نسبت به قراردادهای نفتی وارد کردند. همچنین مجلس اشکالاتی را مطرح کرده است که در همین راستا دولت معتقد بود که ۱۵۰ مورد از این مشکل ها را رفع کرده است.    

 

نماینده مردم سنقروکلیایی بیان کرد: آنچه که در واقع نسبت به این قرار دادها در حال حاضر مطرح است این است که تعدادی از دغدغه ها و نگرانی ها هنوز رفع نشده است.    

 

 وی با بیان اینکه توان داخلی ما ظرفیت فعالیت در حوزه نفتی را دارد، گفت: از طرفی مدت قراردادها طولانی است و امتیازات فراوانی به طرف غرب داده می شود و نکته حائز اهمیت این است که این قراردادها در میادین قطعی ماست و ای کاش در میادین مشترک ما بودند.(1)

 

بی توجهی به انتقادات منتقدان

 

انتقادات مطرح شده از سوی منتقدان به قراردادهای نفتی به صورت کامل مورد توجه دولتی ها قرار نگرفت. موضوعی که توکلی چندی در گفتگوی خود با مرصاد به آن اشاره کرده بود.(2)

 

وی در این خصوص گفت: دولت در این مسئله خوب شروع کرد و دارد بد تمام می کند. منتقدین را دعوت کردند و گفتند که حرف ها دسته بندی کنید و ارائه بدهید و در این راستا 13 محور مهم اشکالات در دفتر آقای جهانگیری مطرح شد. همچنین یک اشکال اساسی هم داشتیم که این رویکرد وزارت نفت نادرست است که ما 37 سال استقلال نفتی خودمان را نادیده بگیریم و تمام کارها را به دست خارجی ها بدهیم.   

 

 این اقتصاددان افزود: این با مسائل ملی و مسائل بلند مدت ظرفیت ها سازگار نیست وشرکت های ایرانی را عقب مانده نگه داشته و شرکت نفت را از حیز انتفاع می اندازد.  

 

  رئیس سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت با بیان اینکه این شرایط منافع بی شماری را به خارجی ها می دهد، گفت: ما در این مملکت 28 مرداد داشتیم که تمامی زحمات دوستان و مذهبیان انقلابی را ضایع کردند و حال دوباره با این شرایط به سال 32 برگردیم؟

 

یادآوری یک قرارداد نفتی مشکل ساز

 

شیوه ارائه قرار دادهای جدید نفتی توسط وزارت نفت قرارداد دیگری را یادآوری می کند که خسارت های زیادی را برای ایران به دنبال داشت.

 

کرسنت که از آن به عنوان یکی از بزرگترین خسارت های قراردادی در تاریخ ایران یاد می کنند در دوران مدیریت زنگنه بر وزارت نفت در دوران اصلاحات مطرح شد.

 

حال با وجود گذشت چند سال از کرسنت، دوباره اهالی وزارت نفت برای تطهیر این قرارداد لب به سخن گشوده اند.

 

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد: کرسنت یک قرارداد درجه یک است؛ اگر به من اجازه بدهند سخنرانی کنم -و شورای عالی امنیت ملی اجازه نمی‌دهد- من نامردهایی که کشور را ضایع کردند و 7 میلیارد دلار کشور را به باد دادند رسوا می‌کنم؛ به خدا قسم آنچه گفتند توهم است و توهمی فکر کردند و ضایع کردند. (3)

 

اعتراف به رشوه در کرسنت

 

این اظهار نظر کاردر در حالی مطرح می شود که موضوع رشوه در قرارداد کرسنت توسط دولتی ها مطرح شده است.

 

علی جنتی وزیر ارشاد گفته است:« بنده هم شخصا اعتقاد دارم که پرونده کرسنت مسائل و مشکلات زیادی را دارد و در آن سوء استفاده های زیاد انجام شده و احیاناً ممکن است رشوه‌هایی داده شده باشد»(4)

 

به گزارش مرصاد، تلاش وزارت نفت برای تطهیر قراردادهای نفتی مشکل دار گذشته و همچنین پافشاری بر قراردادهای مطرح شده جدید عاقبتی سیاه برای طلای سیاه ایرانیان به دنبال خواهد داشت.

 

-------

 

مراجع:

 

1-دولت قراردادهای نفتی را به صورت شفاف در معرض دید عموم قرار دهد

 

2-رویکرد وزارت نفت در قراردادهای نفتی نادرست است

 

3-کرسنت قراردادی درجه یک و حرفه‌ای بود

 

4-نخستین اذعان رسمی به پرداخت رشوه در کرسنت

منبع:مرصاد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد