بازی عجیب با سلامت میلیون ها ایرانی/ وقتی دولت یازدهم حامی محصولاتی خطرناک می شود

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 26151|10:28 - 1395/06/28
نسخه چاپی
بازی عجیب با سلامت میلیون ها ایرانی/ وقتی دولت یازدهم حامی محصولاتی خطرناک می شود
علی رغم مطرح شدن خطرهای جدی در خصوص مصرف محصولات تراریخته، سخنگوی دولت از این محصولات دفاع کرده است.

به گزارشخبرنگار دیوانگاهبه نقل ازمرصاد،مواد غذایی تراریخته محصولاتی هستند که با تغییرات ژنتیکی به وجود آمده اند. به عبارت دقیق تر این مواد حاصل تغییرات ژنتیکی موادی دیگر هستند که جزو سبد غذایی انسان به شمار می آمدند.

 

با این وجود این دستکاری های ژنتیکی موجب شده است که تهدیداتی علیه سلامت انسان ها به وجود بیاید و بر همین اساس اکثریت کشورهای غربی مصرف مواد غذایی تراریخته را در کشور خود ممنوع کرده اند اما به کشورهای دیگر آن ها را صادر می کنند.

 

 

در ایران نیز به سبب روشنگری های رسانه ای و همچنین هشدار های کارشناسان مخالفت با تولید محصولات تراریخته مدتی است که افزایش یافته  و مخالفات زیادی در حوزه های مرتبط با این موضوع نسبت به خطرات تولید آن ها اظهار نظر کرده اند.

 

حسینعلی شهریاری عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که از پزشکان متخصص کشور نیز محسوب می شود، گفته است: در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته اجازه مصرف این محصولات داده نمی‌شود، خب! همین موضوع مشکوک است. اگر به واقع مصرف این محصولات بی‌خطر است، چرا در کشورهای اروپایی و آمریکا مصرف آن تبلیغ و ترویج نمی‌شود؟! به اعتقاد اینجانب تا زمانی که تحقیقات قابل قبولی درباره این محصولات انجام نشده، مدیران نباید مصرف تراریخته‌ها را توصیه و تبلیغ کنند.

 

تهدید ها در خصوص تولید و مصرف محصولات تراریخته در ایران به حدی جدی است که این بار نه تنها کارشناسان و اساتید دانشگاهی بلکه مراجع معظم تقلید نیز با این مواد به دلیل آسیب رسانی به سلامت جامعه مخالفت کرده اند.

 

فتوای مراجع تقلید در خصوص مواد تراریخته

 

در این راستا حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، اخیراً در پاسخ به یک استفتاء تصریح کرده است:  «بسمه تعالی  علیکم السلام  با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم‌اکنون آن را تحریم کرده‌اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می‌دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید.»

 

 همچنین حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ به استفتاء در این خصوص تاکید کرده است:  «بسمه تعالی  تحقیق درمورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان ــ حتی در مورد جزئی ــ مورد استفاده قرار گیرد.

 

جدای از این فتواها آیت الله مکارم شیرازی در بخشی از جلسه ای که باتعدادی از دانشمندان و متخصصاندرخصوص این موضوع داشته، تصریح کرده است:لازم نیست انسان حتماً یقین داشته باشد که محصولی ضرر دارد؛ بلکه حتی اگر احتمال می‌دهد که مسموم است، خوردنش حرام است؛ چون «دفع ضرر محتمل» عقلاً و شرعاً واجب است. 

 

وی اضافه کرد: فقط قاعده لاضرر مطرح نیست که بپرسیم ضرر قطعی دارد یا خیر؛ دفع ضرر محتمل هم جزو واجبات است. 

 

مرجع تقلید شیعیان پاسخ به این سؤال را که «آیا خوردن غذایی که معلوم نیست مثلاً مسموم یا سالم است از نظر شرع جایز است؟» منفی دانست و متذکر شد: شما به قاعده «لاضرر» تکیه نکنید؛ به قاعده «ضرر محتمل» هم می‌شود تکیه کرد. 

 

وی با انتقاد از «اطلاع‌رسانی ناکافی» درمورد محصولات تغییریافته ژنتیکی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی شما هنوز کامل نیست؛ باید خبررسانی کاملی انجام شود؛ می‌گویند 38 کشور و از جمله بیست و چند کشور اروپایی ممنوع کرده‌اند؛ یا اینکه بعضی کشورها تولید می‌کنند و خودشان مصرف نمی‌کنند و صادر می‌کنند. ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار این آمار عبور کنیم و این آمارها برای ما مسئولیت‌آور است؛ خبررسانی‌تان را تقویت کنید؛ همینها را برای مجلسیان، دانشگاهیان، آنها که اهل درد هستند، بفرستید؛ موج ایجاد کنید؛ در عرصه رسانه‌ها مطرح کنید؛ به رسانه ملی هم بگویید؛ حالا نمی‌دانیم تا چه‌اندازه منتشر کنند یا نه؛ در رسانه ملی میزگرد تشکیل بدهید. 

 

 نوبخت: دولت یازدهم مدافع تولید محصولات تراریخته است!

 

در این میان و علی رغم مخالفت ها و ابراز نگرانی های متعدد در خصوص مواد تراریخته، سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرده است که دولت مدافع تولید محصولات تراریخته است.

 

 

محمدباقر نوبخت صبح شنبه در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور، با اعلام اینکه دولت مدافع فعالیت های بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است و اگر برخی افراد ملاحظات زیست‌محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره و مفاصحه حل شود، گفت: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به‌عنوان ابزار شیطان نگاه می‌کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می‌کنند.

 

 وی از فعالان این عرصه خواست که با سعه صدر به راه خود ادامه دهند تا پیشرفت کشور را همچنان به ارمغان آورند و گفت: تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت هایی با آن وجود خواهد داشت.

 

 نوبخت از متخصصین این عرصه خواست که با صبر و بردباری به راه خود ادامه داده و مطالب خود را با گفتمان علمی مطرح و از آن دفاع کنند