مهندس قربانی در گفتگو با دیوانگاه:

دوره آموزشی کشت کلزا در روستا های هرسین/کاشت ۹۶ هکتار از اراضی شهرستان به کشت نخود پاییزه به صورت آزمایشی

سرویس: اقتصادیکد خبر: 25527|18:58 - 1395/05/18
نسخه چاپی
دوره آموزشی کشت کلزا در روستا های هرسین/کاشت ۹۶ هکتار از اراضی شهرستان به کشت نخود پاییزه به صورت آزمایشی
مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی هرسین گفت: دوره آموزشی کاشت کلزا در مزارع روستاهای هرسین برگزار شد.

مهندس احسان قربانی مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی هرسیندر گفتگو با دیوانگاهاز برگزاری دوره آموزشی کشت کلزا در روستاهای شهرستان هرسین خبر داد.

 

وی در خصوص ویژگی های گیاهشناسی کلزا افزود: کلزا گیاهی علفی و با دوره رشد یکساله بوده و ارتفاع بوته آن از 50 تا 170cmمتغیر است، گیاه دارای ساقه راست، منشعب و تقریبا مدور می باشد. ریشه کلزا عمودی است که در شرایط مناسب تا عمق 80cmخاک و حتی بیشتر نفوذ می کند. عمق نفوذ و گستردگی ریشه نقش بسزایی در مقاومت گیاه به خشکی دارد.

 

مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی هرسین تصریح کرد: برگهای آن در مرحله اولیه رشد بیضی شکل، دارای دمبرگ بوده امّا در مراحل بعدی برگها نوک تیز و تا حدودی به ساقه چسبیده اند.گلهای آن زرد رنگ و گل آذین آن خوشه ای می باشد. طول غلاف 10- 5cmو حاوی 40- 15 عدد دانه کروی شکل می باشد. رنگ دانه زرد، قهوه ای تیره و یا سیاه بوده و وزن هزار دانه آن 5_ 3/5 گرم می باشد.

 

قربانی در رابطه با کشت نخود پاییزه اظهار داشت برای اولین بار در شهرستان هرسین اقدام به کشت ۹۶ هکتار از اراضی به کشت نخود پاییزه نمودیم که کاشت و داشت و برداشت آن بصورت مکانیزه با وسایل و ادوات کشاورزی صورت گرفت.

 

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به استقبال کشاورزان عزیز تا ۱ سال ۲۰۰۰ هکتار نخود پاییزه داشته باشیم.

 

 در ادامه مهندس مازیار قاضی رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان هرسین افزود: متوسط عملکرد یکی از مزارع ۲۸۵۰ کیلو گرم متعلق به آقای خسرو رضایی واقع در روستای بزن آباد علیا بود.

 

 ارجحیت این رقم نسبت به رقم مشابه بهاره شامل : ۱) عملکرد بیشتر ۲) قابلیت برداشت بوسیله کمباین ۳) مقاومت بیشتر به بیماری های قارچی می باشد .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد