مطالبات شهروندان هرسینی از سفر رئیس دولت

آب شرب اولویت اول هرسین و مطالبه اصلی مردم شهرستان

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 25055|08:42 - 1395/04/27
نسخه چاپی
 آب شرب اولویت اول هرسین و مطالبه اصلی مردم شهرستان
امروز اساسی ترین دغدغه مردم هرسین در آستانه سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه بحث حل مشکل آب شرب شهرستان است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،سفر یک یا دو روزه حسن روحانی رئیس جمهور و هیئت دولت در حالی صورت می گیرد که مردم استان کرمانشاه و شهرستان های تابعه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در صددند تا در این سفر مطالباتشان را برای توسعه شهرستان مطرح کنند.

 

هر چند که برخی از مسئولین معتقدند طی سال های گذشته دولت تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم این منطقه انجام‌ داده، اما هنوز معضلات فراوانی در هرسین دیده می‌شود که با وجود وعده‌های داده‌ شده، به سرانجام نرسیده است.

 

شهرستان هرسین با جمعیتی حدود 85هزار نفر در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

 

مشکلات متعدد مدیریتی در سطوح مختلف و انتخاب های بعضا از روی احساس مردم شهرستان شاید یکی از عللی است که وضعیت امروز شهرستان را به این صورت در آورده و شهرستان را به تلمباری از مشکلات ریز و درشت شهری تبدیل کرده است که حل هر کدام از آنها نیاز مند سال ها کار اجرایی و البته فرهنگی است.

 

مشکلات مسکن مهر، پروژه های آبرسانی، ساماندهی  مسیر هرسین به پلیسراه، تصفیه خانه فاضلاب، وجود چاه های غیر مجاز و شیوه قدیمی زراعت، نوسازی در بحث کشاورزی، نبود شیوه های نوین دامپروری، خدمات دهی ضعیف در سطح شهرستان، وضعیت بیمارستان و لزوم افزایش متخصصین، توسعه صنایع دستی و گردشگری و لزوم نگاه ویژه میراث به گلیم هرسین، بهره برداری از معادن، اشتغال، توجه به تصفیه خانه آب شرب هرسین، لزوم تکمیل پروژه آبرسانی پاسار، ساماندهی پارک ها و معابر شهرستان، تجهیز مجتمع فنی و حرفه ای شهرستان از جمله مشکلات شهرستان است که نیاز است در این خصوص توجه ویژه ای صورت گیرد.

 

اما آن چیزی که به مشکلی اساسی برای مردم هرسین تبدیل شده و حساسیت هایی را در هفته های های گذشته برای شهرستان ایجاد کرده بود بحث آب شرب است.

 

 

اواسط فروردین ماه سال جاری بود  که در پی بارندگی های اخیر و در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتا در سال های پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب سراب هرسین گل آلود و کدر شد هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر می رسید اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم شهرستان در بحث آلودگی آب ایجاد کرد.

 

این موضوع تقریبا دو ماه به طول انجامید و در طول این مدت ادارات متولی بارها از سالم بودن آب شهرستان خبر می دادند ولی همچنان اکثر مردم برای تامین آب مورد نیاز خود راهی چشمه های اطراف شهرستان شده و یا به بطری های آب معدنی پناه می بردند تا اینکه در نهایت علوم پزشکی استان کرمانشاه در بیانیه ای در اوایل اردیبهشت ماه بالاخره آب شرب هرسین را غیر قابل شرب اعلام کرد.

 

 

هر چند که با گذشت مدتی از این واقعه آب شرب شهرستان به حال عادی برگشته و مردم عمدتا از آب لوله کشی استفاده می کنند اما  هستند کسانی که هنوز از آب چشمه ها برای شرب استفاده می کنند و این موضوع ذهنیت بدی را نسبت به تنها منبع آب شهرستان برای مردم ایجاد کرده است و می طلبد که مسئولین در آستانه سفر رئیس جمهور به عنوان یکی از اساسی ترین مطالبات مردم شهرستان به آن بپردازند.

 

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین در خصوص سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمانشاه و طرح مشکلات و اولویت های شهرستان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و با توجه به محدودیت های دولت در خصوص بودجه کشور مقرر شده هر شهرستان پنج مورد از اولویت های خود را معرفی کرده تا دولت بتواند با تمرکز بر روی آنها در خصوص اجرایی شدن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

وی افزود: بحث آب شرب هرسین اولین و مهمترین اولویت شهرستان است که مقرر شده در این سفر در خصوص نصب و راه اندازی سیستم تصفیه آب شرب شهرستان در مرحله اول و نیز تامین آب از طریق طرح های میان مدت اقداماتی انجام شود.

 

فرماندار شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: انتظار می رود سفر دولت به استان بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه را حل کند و باعث تسهیل در اجرای برخی پروژه ها شود.

 

هر چند که بنا به اظهارات فرماندار شهرستان، پنج اولویت در صدر مصوبات اجرایی شهرستان در سفر رئیس جمهور قرار گرفته است اما آنچیزی که اهمیت پرداختن به این موضوع را به طور اخص بیشتر کرده مطالبات ویژه مردم در خصوص وضعیت آب شرب شهرستان است که حساسیت ها را دو چندان می کند.

 

حسن سلیمانی نماینده مردم شهرستان های هرسین صحنه و کنگاور نیز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه، در خصوص جلسه ای که با موضوع سفر رئیس جمهور به استان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موارد مورد بحث در این جلسه بررسی نیاز ها و امکاناتی است که می توان با توجه به توانایی دولت اجرا شود.

 

 

وی در خصوص بیان مسائل و مشکلات کلیدی استان افزود: در مسائل کلیدی مطالبات اصلی شامل موضوع پالایشگاه آناهیتا، تکمیل و راه اندازی راه آهن غرب کشور، تأمین تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه ها و کارگاه ها در راستای ایجاد اشتغال، سیستم آبرسانی و به خصوص آب شرب هرسین و همچنین بحث ریزگردها بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در خصوص وضعیت آب شرب هرسین خاطرنشان کرد: مسئولین استانی خود به این نتیجه رسیده بودند که این موضوع در سفر رئیس جمهور مطرح شود و جزء مصوبات باشد ولی با این حال تاکیداتی بر اجرای آن صورت گرفت و مقرر شد که به طور قطع این موضوع جزء مصوبات سفر رئیس جمهور به استان باشد.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند توجه کاروان تدبیر و امید به حق مردم شهرستان محدود به نظر می رسد و انتظار به حق مردم بسیار است،  اما پیگیری همین اولویت های محدود هم می تواند گره کوچکی از تلمبار مشکلات شهرستان را باز کند و مردم را به عملکرد ضعیف سه ساله دولت در طول یک سال باقی مانده امیدوار کند.