مهدی‌ رهبر در گفتگو با دیوانگاه:

ما در سراب هرسین به دنبال کشف آثار زندگی و تمدن انسانی هستیم/ اجرای طرح همگون کردن محوطه پارک شهر با قدمت آثار باستانی منطقه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 24401|15:10 - 1395/02/26
نسخه چاپی
ما در سراب هرسین به دنبال کشف آثار زندگی و تمدن انسانی هستیم/ اجرای طرح همگون کردن محوطه پارک شهر با قدمت آثار باستانی منطقه
یک باستان شناس پیشکسوت در خصوص وضعیت پروژه پارک شهر هرسین گفت:متأسفانه معماری که در سال های گذشته در پارک شهر هرسین صورت گرفته باعث ایجاد یک ناهمگونی در شکل منطقه شده است و .....

مهدی‌ رهبر» باستان‌شناس پیشکسوتدر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهدر  خصوص آغاز به کار پروژه مجموعه پارک شهر شهرستان هرسین اظهار داشت کرمانشاه یکی از جاذبه های مهم باستان شناسی است و در حال حاضر هم یکی از جاه های که در آن مشغول فعالیت هستیم مجموعه باغ بزرگ یا پارک شهر شهرستان هرسین از توابع استان کرمانشاه می باشد.

وی افزود این مجموعه گردشگری شامل آثار و فضای سبزی  طبیعی است که قسمتی از آنها به صورت معمولی در انظار وجود دارد ولی بخشی دیگر نیاز به بررسی و کاوش و گمانه زنی دارد.

این باستانشاس پیشکسوت خاطرنشان کرد خوشبختانه با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی در حال گمانه زنی در منطقه هستیم و می خواهیم بررسی کنیم که با توجه به شرایطی که از لحاظ آب و هوا، منطقه و محیط طبیعی که وجود دارد می تونیم به آثاری برخورد کنیم یا نه،.

دکتر رهبر در ادامه اظهار داشت خوشبختانه در این حفاری های ابتدایی به آثار و شالوده ای از یک دیوار سنگی قدیمی برخورد کردیم که متأسفانه سطح بالایی آن بر اثر ایجاد پارک از بین رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که دغدغه مردم این هست که سرنوشت آثار کشف شده در این مکان های حفاری شده چه می شود افزود تقریبأ عامه مردم فکر می کنند که هر جایی که باستان شناس کار می کند حتمأ باید آثار باستانی و دفینه باشد ولی باید این نکته را برای مردم روشن کنیم که ما در این جا به دنبال کشف آثار زندگی و تمدن انسانی هستیم.

این باستانشاس پیشکسوت تصریح کرد ما در اینجا به دنبال پیدا شدن بقایای معماری که در زمان های گذشته وجود داشته و نمونه آن را در گنج دره با قدمت 11هزار سال وجود دارد هستیم.

دکتر رهبر در ادامه اظهار داشت ابزار کشف شده در منطقه گنج دره موید این موضوع است که این آثار مربوط به قبل از دوران فلز بوده ولی متأسفانه می بینیم باستان شناسان و حتی قاچاقچبانی که در منطقه با این تفکر مشغول حفاری بوده اند باعث تخریب معماری منطقه شده اند.

وی افزود متأسفانه معماری که در سال های گذشته در پارک شهر هرسین صورت گرفته باعث ایجاد یک ناهمگونی در شکل منطقه شده است و ما در صددیم که این شرایط را دوباره تخریب کرده و به حالت اولیه برگردانیم و در نهایت یک طرح ریزی همگون و در شأن قدمت و تاریخ شهرستان ایجاد کنیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد