حسین راعی:

حفظ سرزندگی و شادابی در محوطه‌های جهانی موضوعی بسیار مهم در حفاظت از این مناطق است /تدوین برنامه‌های حفاظتی و نگهداری از محوطه تاریخی بیستون تا سال 1404

سرویس: فرهنگیکد خبر: 22855|10:45 - 1394/11/21
نسخه چاپی
حفظ سرزندگی و شادابی در محوطه‌های جهانی موضوعی بسیار مهم در حفاظت از این مناطق است /تدوین برنامه‌های حفاظتی و نگهداری از محوطه تاریخی بیستون تا سال 1404
مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: حفظ سرزندگی و شادابی در محوطه‌های جهانی موضوعی بسیار مهم در حفاظت از این مناطق است، یونسکو تاکید دارد که رویکرد میراث جهانی در سراسر جهان باید از محوطه تاریخی به محوطه زندگی تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،حسین راعی مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با اشاره به رویکرد و شعار یونسکو در سال جاری اظهار داشت گردشگری و توسعه جوامع محلی به عنوان شعار امسال یونسکو باید در مدیریت پاسگاه‌های ملی و جهانی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود حفظ سرزندگی و شادابی در محوطه‌های جهانی موضوعی بسیار مهم در حفاظت از این مناطق است، یونسکو تاکید دارد که رویکرد میراث جهانی در سراسر جهان باید از محوطه تاریخی به محوطه زندگی تغییر پیدا کند.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با بیان اینکه در محوطه های میراث جهانی، بحث توسعه نباید متوقف شود خاطرنشان کرد با مدیریت صحیح می توانیم بحث توسعه را پایگاه‌های میراث جهانی پیاده سازی کنیم.

 

راعی در ادامه اظهار داشت محوطه های میراث جهانی باید در کنار سازمان‌های مرتبط در جهت ایجاد رفاه و سرزندگی در جامعه تلاش کند.

 

وی با اشاره به ساماندهی در محوطه میراث جهانی بیستون یادآور شد: در بیستون ما شاهد توالی دوره‌های تاریخی هستیم که این نکته در کشور بی نظیر است، همچنین در این محوطه عناصر تاریخی و طبیعی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که این امر هم یکی از موضوعات مهم است.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون تصریح کرد ما در حال حاضر به 88درصد از آثار تاریخی بیستون دسترسی داریم و حفاظت از این تعداد آثار ممکن است، تاکنون عملیات حفاظت به خوبی انجام شده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حفاظت بیشتر در دستور کار قرار دارد.

 

حسین راعی با اعلام این خبر که پلان مدیریت 15 ساله برای حفاظت مستمر از این محوطه تاریخی وجود دارد، گفت: آزمایشگاه مرمت سنگ محوطه تاریخی بیستون در حال تجهیز است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 8 فصل کاوش در این محوطه تاریخی بیستون انجام شده است، افزود: 70 درصد فاز اول برنامه‌های کوتاه مدت محقق شده است و برنامه ریزی اقدامات تا سال 1404 صورت گرفته است.

 

راعی در پایان یادآور شد: میزان تعامل با مسئولین استانی، کشاورزان و مردم بومی منطقه به طور قابل توجهی در این محوطه تاریخی افزایش یافته است.