گفتگوی اختصاصی با کارآفرین برتر و احیاگر اصالت گلیم هرسین

سرویس: اقتصادیکد خبر: 21490|01:42 - 1394/09/29
نسخه چاپی
گفتگوی اختصاصی با کارآفرین برتر و احیاگر اصالت گلیم هرسین
گلیم یکی از هنرها و صنایع دستی شناخته شده در ایران است که به نحوی با اصالت شهرستان هرسین پیوندی ناگسستنی دارد

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،گلیم یکی از هنرها و صنایع دستی شناخته شده در ایران است که به نحوی با اصالت شهرستان هرسین پیوندی ناگسستنی دارد و  اگر گذارتان به هرسین افتاد و به بازدید پارک شهر و سراب تاریخی هرسین رفتید بازدید از  فروشگاه بزرگ گلیم‌فروشی به عنوان کارگاه و تعاونی گلیم بافی را از دست ندهید.

 

فیروز ناصری هرسینی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و احیا کننده گلیم هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص حوزه فعالیتی خود و علت گرایش به این هنر اظهار داشت پس از فراقت از دوران معلمی خود در  سال 83 به سمت رشته‌ گلیم‌بافی و بافت‌های «داری» که از کودکی دوستدارش بودم و آن را از مادر خود آموختم رفتم  و بر آن شدم تا این هنر را بر اساس سابقه چند هزار ساله شهرستان و همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی پایه ریزی کنم.

وی افزود در حال حاضر در پارک شهر هرسین با توجه به قطب گردشگری آن مغازه ای اجاره کرده و مشغول فعالیت هستم که در این زمینه 35نفر مشغول به کار هستند و از این راه ارتزاق می کنند که تعدادی از آنها در گارگاه و مابقی در منزل و با استفاده از اوقات فراغت و پرتی که بعضأ وجود دارد به این کار مشغول هستند.

 

این کارآفرین برتر در ادامه خاطرنشان کرد بر آن شدم تا در این راستا این هنر با توجه به پژوهش های صورت گرفته و با توجه به نیاز زمان و مخاطبین و  کاربردهای مختلف آن و تناسب رنگ و موقعیت جغرافیایی بافت شود چرا که هر منطقه یا کشور و یا قاره بر اساس فرهنگ خود از این روش استفاده می کند.

ناصری در ادامه اظهار داشت یکی دیگر از فعالیت هایی که در این زمینه انجام داده ایم این است که گلیم را از تک کاربردی بودن خارج کرده ایم که در حال حاضر با کاربردهای مختلف از  قبیل پادری، جاموبایلی، کیف، رومیزی، کوسن، پرده و وسایل تزئینی بافت می شود.

 

وی افزود با توجه به این که صفر تا صد مواد اولیه کاملأ بومی است و از روستاها می توان آنرا تهیه کرد این امر باعث تحول در روستا ها و تمایل آنها از خام فروشی به سمت تولید می شود.  

 

این هنرمند تصریح کرد از جمله اهداف ما در راه اندازی این تعاونی ترویج صنعت گلیم بافی با قدمتی سه تا پنیج هزار ساله بود و دوم اینکه از نظر ملی هم سودی که می رسد به اقتصاد خود شهرستان بر می گردد و این کار را در شهرستان راه اندازی کردیم.

 

 فیروز ناصری اظهار داشت با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود و در راستای تقویت فعالیت خود و استفاده از ابنیه تاریخی موجود در شهرستان ما می توانستیم ماهانه 2اتوبوس گردشگر به شهرستان وارد کنیم ولی عملأ همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وی در خصوص مراکز گلیم بافی خصوصی در هرسین افزود نوع آموزش ها در این مراکز به اصالت گلیم هرسین آسیب می زند چرا که در این مراکز فقط بافت سینه به سینه و باری به هر جهت مد نظر است و نیاز زمان و اصالت آن مورد توجه قرار نمی گیرد که این امر به سابقه گلیم هرسین آسیب می زند.

 

این کارآفرین خاطرنشان کرد از ظرفیت های گلیم هرسین می توان به تنوع رنگ، دو رو بودن ، نقش و نگار اصیل آن اشاره کرد که ما در این زمینه تمام توان خود را برای زنده نگه داشتن این اثر ملی به کار می گیریم

 

ناصری در خصوص دیدار نماینده یو نی دو که از ایتالیا به شهرستان هرسین سفر کرده بود اظهار داشت این شهروند ایتالیایی در راستای پژوهش و چگونگی سطح ارتقاء این هنر صنعت حضور پیدا کرده و کاملأ در این زمینه شناخت داشت و خیلی خوشحال بود که ما در سه بُعد صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نگاه می کنیم و فعالیت داریم.

وی افزود ما نیز در زمینه صادرات و واردارات (ایده هایی و نه خود کالاها )پیشنهاداتی ارائه کردیم که در این جا لازم است از بخشدار مرکزی شهرستان که با وجود مشغله کاری که داشتند پیگیر این موضوع شدند تشکر کنیم.

 

این هنرمند خاطرنشان کرد در نظر داریم اقداماتی در جهت ثبت جغرافیایی و جهانی گلیم هرسین و شناساندن نقش های هرسین و به ثبت رساندن آنها (تا تداخلی با نقش های استان های همجوار نداشته باشند) حفظ مالکیت های معنوی آنها، شناسنامه دار کردن گلیم به اسم بافنده و در نهایت نحوه بسته بندی انجام دهیم.

 

فیروز ناصری در پایان اظهار داشت  اگر حمایت هایی از سوی مسئولین صورت گیرد با آغوش باز استقبال می کنبم در غیر این صورت هم کار خود را پیش می بریم با این تفاوت که اگر کمک کنند اهداف کوتاه تر می شود و اگر کمک نکنند بلند مدت می شود و در نهایت هدف انجام این کار است.