تهدید آلودگی در هرسین؛

قطب صنعتی شرق استان کرمانشاه در تسخیر زباله ها/ زخم پراکندگی زباله ها بر چهره چهر

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 21355|11:43 - 1394/09/25
نسخه چاپی
قطب صنعتی شرق استان کرمانشاه در تسخیر زباله ها/ زخم پراکندگی زباله ها بر چهره چهر
نبود مکان مناسب دفن زباله از جمله معضلاتی است که در اکثر روستاهای هرسین وجود داشته و مشکلاتی را برای مردم این روستاها به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،این روزها نبود مکان مناسب دفن زباله از جمله معضلاتی است که در اکثر روستاهای هرسین وجود دارد و اغلب مردم ناچار می شوند زباله های خود را در بستر رودخانه ها و حاشیه روستاها بریزند.

 

این امر که عموما باعث پراکنده شدن زباله ها در محیط می شود، ضمن ایجاد آلودگی محیط زیست سلامت اهالی روستاها را تحت تأثیر قرار داده و شیوع بعضی از بیماریها در محیط های روستایی را به دنبال خواهد داشت.

 

روستای چهر با جمعیت بیش از 3300 نفر و وجود 800 خانوار بزرگترین روستا در سطح شهرستان هرسین و قطب صنعتی شرق استان کرمانشاه محسوب می شود که از جمله ویژگی های بارز این روستا می توان به نزدیکی به جاده اصلی کرمانشاه و قرار داشتن در مجاورت کارخانجات و شرکتهای صنعتی مانند صنایع پتروشیمی، جهان فولاد غرب و کرپ ناز اشاره کرد.

 

متاسفانه اخیرا مشکل دفع زباله باعث ایجاد اخلال در زندگی روزمره مردم این روستا شده است و اداره محیط زیست شهرستان هم طبق وظیفه ذاتی خود اقدام به جلوگیری از انباشت زباله در محدوده روستا کرده که این امر باعث تل انبار شدن زباله در محیط روستا شده و بهداشت اهالی را به خطر انداخته است.

 

 

 

رئیس شورای روستای چهر: مکاتبات برای حل مشکل دفن زباله ها نتیجه ای نداشت

 

اردشیرچهری رئیس شورای دهستان چهر در این خصوص در گفتگو با خبرنگاردیوانگاهاظهار داشت: طی یکماه گذشته از طرف اداره محیط زیست چندین بار با مسئول جمع آوری زباله صحبت شده و  از تخلیه زباله در محل دفن آنها جلوگیری به عمل آمده و در تاریخ 8 آذر ماه تراکتور جمع آوری زباله های روستا توسط این اداره توقیف شده است.

 

 

وی افزود: از نظراداره محیط زیست تخلیه زباله در مکان فعلی باعث آسیب و تخریب محیط زیست خواهد شد، لذا تنها راه پیشروی از دیدگاه اداره محیط زیست انتقال زباله های روستای چهر به شهر هرسین است که این اقدام با توجه به نبود وسیله نقلیه مناسب امکانپذیر نیست.

 

رئیس شورای اسلامی روستای چهر در ادامه خاطرنشان کرد: در تاریخ 22 شهریور سال 92 از طرف شورای اسلامی چهر نامه ای در خصوص تاسیس مکانی جهت دفن زباله های خانگی روستای چهر به نماینده محترم مجلس شورای اسلامی صادر شده است که به تبع، نامه مذکور به فرمانداری و اداره محیط زیست هرسین ارجاع شد که علی رغم پیگیریهای مکرر این شورا متاسفانه عملا نتیجه ای نداشته است.

 

چهری گفت: ضمنا جهت پیگیری مجدد و رفع مشکلات توسط شورای اسلامی و دهیار روستای چهر در تاریخ 12 آذر ماه با بخشداری بیستون، فرمانداری و اداره محیط زیست هرسین مکاتباتی انجام شده که تاکنون هیچ اقدامی در جهت رفع این مشکل صورت نگرفته است.

 

 

وی افزود: با توجه به نبود بودجه کافی و وسیله نقلیه مناسب جهت انتقال زباله ها به هرسین، این شورا بدون همکاری مسئولین شهرستان و بخش قادر به حل این مشکل و معضل نیست.

 

هر چند مسئولین اذعان دارند که تمام تلاش خود را در جهت جمع آوری پسماندها در روستاهای بخش مرکزی و بخش بیستون انجام داده اند اما تصاویر موجود و زشت شدن چهره روستاها بیانگر ضعف عملکرد در این  مورد یا به نحوی اختصاص نیافتن بودجه و امکانات لازم توسط دولت در این زمینه بوده است که این موضوع عزم و انسجام بیش از پیش مسئولین را برای رفع مشکلات می طلبد.

 

بخشدار: مشکل ناشی از ضعف عملکرد دهیاری و شورای روستا است

 

بخشدار بیستون نیز در این رابطه به خبرنگار دیوانگاه گفت: این مشکل به ضعف عملکرد دهیاری ها و شورای روستاها بر می گردد چرا که از جمله وظایف آنها تعیین مکان برای دفع پسماندهای روستایی بوده و در ادامه پیگیری مراحل اداری به عهده بخشداری است.

 

نعمت الله عباس آبادی افزود: البته این مشکل فقط مختص به دهستان چهر نیست و در اکثر روستاها این مشکل وجود دارد که در این زمینه تقاضای جلسه ای با حضور مسئولین محیط زیست شهرستان در جهت رفع این مشکل داده شده است.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند که این روزها زمزمه هایی از توانمند کردن روستاها در زمینه جذب توریست و گردشگر در سطح روستاها به گوش می رسد اما به نظر می رسد مشکل اصلی در حال حاضر خارج کردن زباله ها از سطح روستاهاست تا جذب گردشگر!!