معضلات بروکراسی اداری؛

مشکلات کمر کارخانه میلگرد هرسین را خم کرد/ پروژه ای که ساختش ده ساله شد

سرویس: اقتصادیکد خبر: 20898|07:10 - 1394/09/09
نسخه چاپی
مشکلات کمر کارخانه میلگرد هرسین را خم کرد/ پروژه ای که ساختش ده ساله شد
کارخانه میلگرد یکی از پروژه های شهرستان هرسین است که با وجود اینکه حدود یک دهه کار احداث آن آغاز شده ولی به دلایلی هنوز این کارخانه راه اندازی نشده و به مرحله تولید و اشتغالزایی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،حکایت پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان به سریالی تکراری تبدیل شده و این روز ها گریبان صنعت میلگرد هرسین را هم گرفته است.

 

کمبود اعتبار، تغییر مدیریت و هماهنگ نبودن با سیستم اداری شهرستان و مشکلات حقوقی و حقیقی پروژه ها، از جمله مواردی است که صاحبان این صنایع با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

شهرستان هرسین پس از مرکز استان، بیشترین تعداد صنایع را در خود جای داده است که از جمله آنها می توان به صنایع پتروشیمی، آمونیاک، پلیمر، جهان فولاد و 60 کارخانه تولیدی دیگر از جمله کارخانه قند، شیر، نساجی و غیره اشاره کرد.

 

کارخانه میلگرد یکی از پروژه های شهرستان هست که با وجود اینکه حدود یک دهه است که کار احداث آن آغاز شده ولی به دلایلی هنوز این کارخانه راه اندازی نشده و به مرحله تولید و اشتغالزایی نرسیده است.

 

 

آرمان ذولفقاری مدیر کارخانه میلگرد هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه با اظهار گله مندی از عدم رفع مشکلات توسط ارگان های ذیربط اظهار داشت: این کارخانه از سال 85کار احداث آن آغاز شده و از آنجاییکه بنا بود تسهیلات اختصاص یافته به صورت مرحله ای پرداخت شود ولی متأسفانه در این زمینه همکاری از سوی دولت صورت نگرفت.

 

وی با بیان اینکه عمده مشکل در اجرای این پروژه نبود گاز و مشکلات در پرداخت تسهیلات از سوی دولت بوده، افزود: در سال 87 کار انشعاب و لوله گذاری انجام و ایستگاه گاز کارخانه خریداری شد ولی با توجه به درخواست های مکرر هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

ذولفقاری با تاکید بر اینکه این کارخانه در صورت احداث می تواند حدود  50نفر اشتغازایی داشته باشد، تصریح کرد: قرار بر این بود که برای انجام این پروژه تسهیلاتی پرداخت شود اما بعد از آن گفته شد که بودجه ای وجود ندارد. همچنین پس از آنکه تسهیلات اختصاص یافت گفتند که تعلق نمی گیرد.

 

البته شنیده ها حکایت از تصویب مصوباتی در کارگروه اشتغال استان جهت ارائه تسهیلات به توسعه برخی صنایع بزرگ در شهرستان هرسین دارد که کارخانه میلگرد از این قاعده مستثنی است.

 

مشکلات کارخانجات روستای چهر حل شده است

 

محمدی فرماندار شهرستان هرسین در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص کارخانه میلگرد شهرستان هرسین ضمن ابراز بی اطلاعی از وضعیت این پروژه اظهار داشت: مشکلاتی که در خصوص کارخانجات محدوده روستای چهر وجود دارد تا حد امکان مرتفع شده که از آن جمله می توان به مشکل آب و برق برخی کارخانه ها اشاره کرد.

 

 

وی افزود: برخی از مشکلات به عدم اطلاع و ناهماهنگی صاحبان این صنایع با مرکز شهرستان بر می گردد به این معنی که وقتی در صدد انجام پروژه ای بر می آیند هیچگونه هماهنگی از قبل با ادارات و ارگان های مرتبط در شهرستان صورت نمی گیرد.

 

فرماندار شهرستان تاکید کرد: مشکلات اینگونه کارخانه ها زمانی ظاهر می شود که به دنبال اخذ مجوز می افتند.

 

محمدی در ادامه اظهار داشت: به نظر می رسد بایستی این رویه تغییر کند چرا که مجوز برخی از پروژه ها بدون هماهنگی با شهرستان صادر می شود و از طرفی اکثر وقت جلسات به رفع مشکلات آنها بر می گردد.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند که اختلاف محسوسی بین اظهارات فرماندار شهرستان با مدیر کارخانه وجود دارد اما به نظر می رسد با یک محاسبه کوچک می توان به این نتیجه رسید که حضور کارخانه ای با این عظمت و اختصاص این میزان زمین به این پروژه آنهم در طول این ده سال نمی توانسته از انظار به دور بماند.

 

بر همین اساس نیاز است که مشکلات این پروژه حل شود زیرا تکمیل این پروژه می‌تواند علاوه بر رفع نیاز استان، موجب اشتغالزایی در شهرستان شود.