گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران؛

مرثیه خوانی برای حجم آبی که پشت سدها جمع نمی شود/ سدهای پر از خالی!!!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 20092|12:05 - 1394/08/10
نسخه چاپی
عضو اتاق فکر حوزه آب وزارت نیرو با اشاره به اینکه بعد از انقلاب بیشتر مسئولان به بهانه اینکه آب از کشور خارج نشود مدام تاکید داشتند سد در کشور احداث شود گفت: باید پذیرفت که سدهای کشور بخاطر شرایط اقیلمی پر نخواهد شد.

میرداوود میلانی عضو اتاق فکر حوزه آب وزارت نیرو در گفتگوی تفصیلی باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت سدهای کشور گفت: سدهای کشور بر اساس نیازها و نیز برای مهار آبهایی که از کشور خارج می‌شدند احداث شد. مطالعاتی که بعد از انقلاب توسط کارشناسان مخصوصا در وزارت نیرو در مورد سدها از جمله محل سد و جنس آن صورت گرفته حاکی از این است که در احداث سد تمام مسائل زیردستی و بالادستی در نظر گرفته می شده است.

وی تصریح کرد: اگر سدی برای کشاورزی در کشور احداث می‌‌شود باید زمینهای زیر سد را نیز در نظر گرفت که چقدر توسعه پیدا خواهد کرد.

میلانی درباره اینکه چرا تب سد سازی در کشور اینقدر بالا گرفت، گفت: در آن زمان همه اعتقاد داشتند که آب‌های سطحی از کشور خارج می‌شود بنابراین وزارت نیرو و کارشناسان مدام تأکید داشتند تا سدهای بزرگ در کشور طراحی و احداث شود که در همین راستا سد کارون 3 و کرخه ساخته شد.

عضو اتاق فکر حوزه آب وزارت نیرو ادامه داد: سدهایی که در کشور ساخته شده بیشتر براساس خواسته دست اندرکاران، نمایندگان مجلس و یا استانداران بوده است که متأسفانه کارآیی چندانی در کشور نداشته و امکان دارد که در نتیجه رسوب پر شود که در عمل بخشی از این کارها ضایعاتی را به همراه خواهد داشت.


**باید بپذیریم که سدها پر نخواهند شد

میلانی افزود: سدهای اصلی کشور در مجموع با حساب و کتاب ساخته شده اما این موضوع را نیز باید بپزیریم که اخیرا به دلیل کاهش آب و یا تغییر اقلیمی که در کشور رخ داده، سدها پر نخواهند شد؛ در حال حاضر حجم برخی از سدها به 40درصد می رسد که این موضوع ناشی از کمی بارندگی و تغییر اقلیمی است.

وی ادامه داد: ما سدهای کوچکی در کشور نیز داریم مثلا قبل از انقلاب سد اکباتان همدان که این سد 6 میلیون مترمکعب ظرفیت داشته در حالی که 60 میلیون مترمکعب جا داشت و بعد از انقلاب به خاطر نیازی که داشتیم ارتفاع سد را تا 60 میلیون مترمکعب بالا بردند.

**جنگلها فدای آب آشامیدنی

مرثیه خوانی برای حجم آبی که پشت سدها جمع نمی شود/ سدهای پر از خالی!!!

میلانی درباره دعوی محیط زیست در خصوص انهدام جنگلها به منظور سدسازی اظهار داشت: برخی از سدها به منظور تامین آب آشامیدنی در مسیر جنگلها ساخته شد و علت این امر آن است که اولویت اصلی تامین آب آشامیدنی شهرها است؛ در حوزه گیلان و مازندران سد شفارود مقداری از جنگل را زیر آب برده که اعتراض محیط زیست را در پی داشته است.

**سد گتوند کمبود برق را جبران کرد

مرثیه خوانی برای حجم آبی که پشت سدها جمع نمی شود/ سدهای پر از خالی!!!

وی در خصوص سد گتوند نیز گفت: محیط زیست معتقد است اگر این سد ساخته نمی شد گنبد نمکی نیز در کار نبود این درحالی است که اگر سد را نمی‌ساختند گنبد نمکی خود به خود رودخانه را شور می‌کرد.

عضو اتاق فکر حوزه آب وزارت نیرو ادامه داد:زمانی که احداث این سد آغاز شدکارشناسان خارجی در مورد احداث آن نظر دادند و در حال حاضر شرکت مهاب قدس مسئول آن است همچنین 2 هزار و 500 کارشناس در مورد این سد مطالعه کردندو بالاخره گنبد نمکی را مهار کردند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه تهران برای این سد مطالعاتی را انجام داده 20 درصد شوری رودخانه مربوط به این سد است بقیه مربوط با پایین دست بوده که باید مدیریت شود اگر سد گتوند احداث نمی‌شد سیل ایام عید حدود 5 هزار و 500 مترمکعب آب در ثانیه اهواز را فرا می‌گرفت و مهم‌تر از همه این سد به لحاظ برق آبی بودن کمبود برق کشور در تابستان را نیز تامین می کند.

**هزینه سنگین برای جداسازی آب آشامیدنی و بهداشتی
 
 مرثیه خوانی برای حجم آبی که پشت سدها جمع نمی شود/ سدهای پر از خالی!!!

وی درباره جداسازی آب شرب و بهداشتی نیز گفت: برای جداسازی آب شرب از بهداشتی باید منبع آب جدیدی وجود داشته باشد علاوه بر این اعتبار بالایی نیز نیاز است. این طرح در شهرهایی که آب شرب شور دارند قابل پیگیری و اجرا است.

**28 درصد آب شرب در شهرها از طریق شبکه تلف می‌شود

میلانی در خصوص تلفات شبکه لوله‌گذاری آب اظهار داشت: تقریبا 28 درصد تلفات آب شرب در شهرها مربوط به شبکه انتقال است در حالی که در دنیا چنین نیست حتما باید این امر تقلیل یابد.

وی ادامه داد: لوله های کهنه و فرسوده گاها بایداز محل اتصال تعویض شود که این امر هزینه بسیار سنگینی را در پی دارد.

**92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی بایدمدیریت شود

وی با اشاره به اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی و 8 درصد در بخش های شرب و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد،افزود:اگر این 92 درصد مدیریت نشود بعد از 15 سال دیگر کشور دچار بحران شدید خشکسالی خواهد شد.

میلانی ادامه داد: از کشاورزان بابت هر متر مکعب هفت تومان دریافت می شود و همین امر موجب شده تا مدیریت مصرف از سوی کشاورزان صورت نگیرد.

**ارتباط دریاچه ارومیه با آبهای زیرزمینی اطراف باید مشخص شود

مرثیه خوانی برای حجم آبی که پشت سدها جمع نمی شود/ سدهای پر از خالی!!!

میلانی در رابطه با دریاچه ارومیه نیز گفت: نخستین کار این است که ارتباط دریاچه ارومیه با آبهای زیرزمینی اطراف مشخص شود بر همین اساس دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، دانشگاه شریف در یک مطالعه کارشناسی اعلام کرده که ارتباط در این خصوص بین دریاچه و آبهای زیرزمینی وجود ندارد درحالی که یک عده از کارشناسان معتقدند 100 درصد دریاچه با آب‌های زیرزمینی ارتباط دارد و مسدود کردن آبهای زیرزمینی زنده شدن دریاچه را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آبرسانی از زاب به میزان 700 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه که در دست اقدام است همچنین انتقال آب از شبکه زاینده‌رود نیز از دیگر برنامه طرح هاست که هم اکنون شبکه یک و 2 حدود 60 درصد و شبکه سه و 4 این طرح حدود 40 درصد پیشرفت داشته و با تکمیل شدن آن می‌توان به احیای دریاچه اورمیه امیدوار بود.

میلانی افزود: با اجرای طرح آبیاری تحت فشار حدود 500 میلیون مترمکعب هر سال آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.


**حق آب ایران را با عراق تعیین کنند

میلانی در خصوص آب‌های مرزی نیز گفت: این طرح در دست اقدام است به زودی کارشناسانی از سازمان ملل به ایران خواهند آمد و حق آب ایران با عراق را تعیین می کنند که این موضوع در مجموعه مرزهای آبی فعال است چون بر اساس قرارداد 1975 در الجزایر که زمان قبل از انقلاب بسته شده اگر صلح برقرار شود گروهی به ایران خواهند آمد تا این حق آب را تعیین کنند.

 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد