پیگیری مشکلات مربیان پیش دبستانی؛

آموزگاران نسل آینده در تنگنای معیشت/ از نداشتن امنیت شغلی تا قوانین حمایتی که اجرا نمی شوند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 19848|11:22 - 1394/07/29
نسخه چاپی
آموزگاران نسل آینده در تنگنای معیشت/ از نداشتن امنیت شغلی تا قوانین حمایتی که اجرا نمی شوند
مشکلات شغلی مربیان پیش دبستانی می تواند بر کیفیت آموزش کودکان در مراکز پیش دبستان تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،سال ‏های آغازین زندگی کودک، یکی از مهم‏ترین دوره ‏های رشد او به شمار می ‏آید و آنچه در این دوران رخ می‏ دهد به ‏طور اساسی بر رشد کودک اثرگذار است.

 

از آنجا که اساس شخصیت فرد در دوره پیش ‏دبستانی شکل می ‏گیرد محققان و صاحب‏نظران ارایه آموزش‏ های اثر بخش در این دوران را برای رشد کودک بسیار مهم می‏ دانندبا توجه به این مسئله مربیان این دوره آموزشی وظیفه مهمی را بر عهده دارند.

 

از طرفی مربیانی که باید دارای روحیه قوی و با نشاط برای تربیت کودکان باشند به دلیل مشکلاتی از قبیل نداشتن امنیت شغلی، نداشتن قرارداد، حقوق معین و بیمه و از همه مهمتر بی توجهی مسئولان دچار استرس و فشارهایی روانی شده اند و این امر کیفیت آموزش دهی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

 

 

یک مربی پیش دبستانی: امنیت شغلی نداریم

 

یکی از مربیان پیش دبستانی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در این خصوص اظهار داشت: مقطع پیش دبستانی در هرسین از  سال 81 کار خود را آغاز کرد اما هر سال به بهانه هایی طرح هایی را در این زمینه اجرا می کردند.

 

وی که بنا به مسائلی نخواست نامش فاش شود در خصوص وضعیت شغلی و بیمه ای مربیان پیش دبستانی افزود: در ابتدا برای بهبود شرایط قرار بر این شد که بخشی از هزینه تحصیل دانش آموزان را به حسابی واریز کنیم که با انجام این کار بخش قابل توجهی از حقوق کسر می شد. در نهایت اکثر مربیان شهرستان هرسین از این کار منصرف شدند و فقط سه نفر تا چندین سال این کار را انجام دادن ولی متأسفانه وضعیت فعلی آنها هم مثل بقیه مربیان پیش دبستانی در هرسین است.

 

 

این مربی پیش دبستانی تصریح کرد: هر چند که ما در حال حاضر با تمام توان بهترین سال های زندگی خود را به این کار اختصاص داده ایم ولی واقعیت این است که هیچ امیدی به آینده نیست چرا که نه سابقه و نه خدمات بیمه ای داریم.

 

قوانینی که اجرا نمی شوند

 

هر چند هر از چند گاهی در پی واکنش به اقدامی همچون اجتماعات مکرر مربیان پیش دبستانی که بارها شاهد آن بوده ایم از سوی مجلس و دولت شاهد تصویب قوانینی در این زمینه بوده ایم ولی به نظر می رسد تأثیر و برد این قوانین به راهروهای مجلس هم نمی رسد و وقتی در قالب بخشنامه ابلاغ می شود تنها چند برگه است که به درد بایگانی کردن می خورد.

 

البته مشکل اصلی آنجاییست که دولت و مجلس در تصویب اینگونه قوانین با لحاظ  کردن شرایط و اما و اگرهایی و یا بخشنامه هایی در قالب اصلاحیه از بار اجرایی شدن قوانین می کاهند و باز هم این دور و تسلسل میان تقاضای مربیان و دولت و مجلس همچنان با اینگونه بخش نامه ها برقرار است و به نظر می رسد  اصولا عزمی برای رفع مشکل این قشر زحمتکش وجود ندارند.

 

شرط بکارگیری مربیان پیش دبستانی نیاز شهرستان است

 

میرزائیان مدیر آموزش و پرورش شهرستان هرسین در خصوص وضعیت تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی شهرستان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: بخش نامه ای در اوایل مهرماه امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بکارگیری مربیان پیش دبستانی ابلاغ شد که بلافاصله اقدام به تشکیل پرونده و جمع آوری مستنداتی در این زمینه شد.

 

وی افزود: دربخشنامه مذکور دو شرط لحاظ شده بود که شرط اول بکارگیری مربیانی بود که تا قبل از تاریخ 26/7/91همکاری داشته اند و از طریق مراکز دولتی حق الزحمه دریافت کرده اند و شرط دوم این است که این نیروها در صورت نیاز به کارگیری شوند. اما در حال حاضر تعدادی از همکاران فرهنگی در رشته های مختلف به صورت مازاد هستند و در این شرایط به کارگیری نیرو به عنوان حق التدریسی در هرسین امکان پذیر نیست و این به دلیل اشباع شدن حجم نیروهاست.

 

مدیر آموزش و پروش شهرستان در خصوص آخرین بخشنامه  ابلاغی در تاریخ 21/7/94خاطرنشان کرد: در این بخشنامه نیز بر شرط نیاز تأکید شده است که بر اساس گزارش موجود نیازی در شهرستان دیده نمی شود ولی همچنان حدود 26کلاس به صورت مربی موسس همکاری خود را با اداره آموزش و پرورش در هرسین ادامه خواهند داد.

 

به گزارش دیوانگاه هر چند دولت در سند تحول آموزش و پرورش هم با تاكيد بر پيش‌دبستاني، اين دوره را براي تكوين و آمادگي دوره تحصيلي اجباري مفيد دانسته اما آنچه تاكنون از عملكرد مسوولان آموزش و پرورش مشخص شده، جز بي‌مهري به اين دوره نبوده است.