سایه شوم قلیان بر سر سلامت؛

دود های معطر زنان را هم به سمت خود کشاند/ هرسین آوردگاه جدال خانواده ها با اعتیاد به قل قل مرگ

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18994|01:40 - 1394/06/22
نسخه چاپی
دود های معطر زنان را هم به سمت خود کشاند/ هرسین آوردگاه جدال خانواده ها با اعتیاد به قل قل مرگ
متأسفانه با ورود قلیان به خانواده و شکستن قبح آن، حریم و حیای بین افراد خانواده از میان رفته و کانون برخی از خانواده ها تنها در زمان قلیان کشیدن گرم می شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،متاسفانه امروزه کشیدن قلیان در برخی از شهرها به یک سرگرمی عادی و خانوادگی تبدیل شده است و خانواده ها حتی در مهمانی ها و شب نشینی ها و اماکن عمومی همچون پارک ها از آن استفاده کرده و اوقات استراحت خود را با حلقه کردن دود آن می گذرانند.

 

جایگاه قلیان و مصرف آن در میان برخی از  خانواده ها به حدی رسیده است که متأسفانه اغلب زنان و دختران جوان هم به مصرف آن روی آورده و شاید به جرات بتوان گفت که شان قلیان در این خانواده ها از جایگاه فرزندان بالاتر رفته چرا که پدر و مادر وجود قلیان را بر وجود فرزندان ترجیح داده اند.

 

اغلب افراد با این استدلال قلیان مصرف می کنند که قلیان اعتیاد آور نیست و تفریحی می کشند ولی این افراد سخت در اشتباهند چرا که آمارها حکایت از این دارد که منشا اعتیاد در خانواده ها پهن کردن بساطی به اسم قلیان است.

 

متأسفانه با ورود قلیان به خانواده و شکستن قبح آن، حریم و حیای بین افراد خانواده از میان رفته و کانون برخی از خانواده ها تنها با قل قل قلیان گرم می شود.

 

آمارها نشان دهنده این واقعیت تلخ است که میزان وابستگی زنان به اینگونه مواد چندین برابر مرد است. امروزه زنانی که دوشادوش مردان به جای محکم کردن کانون خانواده خود به مصرف قلیان روی آورده اند باید در انتظار فرداهایی اسف بار باشند چرا که اعتیاد در انتظار آنان است. موید این موضوع رشد میزان طلاق زنان به خاطر اعتیاد و در کنار آن افزایش تعداد زنان معتاد در جامعه است.

 

 

اعتیاد در میان زنان به عنوان رکن، محور و بنیان روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی خانواده ها از معضلات مهم اجتماعی است که غفلت از آن، عواقب خطرناکی را متوجه جامعه خواهد کرد.

 

نگرش ها به زنان معتاد منفی تر است

 

یک کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص معضل اعتیاد در بین زنان و تبعات اجتماعی آن اظهار داشت: اعتیاد در زنان می تواند  محصول عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد، زنان مصرف‌کننده، مسائل فردی و رفتاری خاص‌تری دارند، اما با این حال جامعه هم در به وجود آمدن این معضل نقش دارد.

 

موسوی افزود:متاسفانه آمارها بیانگر این واقعیت تلخ است که سن اعتياد در زنان بسيار پايين آمده است تا آنجایی که يک دختر ۱۷ ساله که قاعدتا بايد مشغول به تحصيل باشد، در مدرسه و از طريق دوستانش در دام اعتياد گرفتار و اين شايد به معنای يک بحران باشد.

 

این روانشناس خاطر نشان کرد: خوشبختانه پیش آگهی بهتری در زنان نسبت به مردان وجود دارد و این مساله امیدواری بیشتری در به نتیجه رسیدن اقدامات درمانی در زنان معتاد ایجاد می نماید. اما از سوی دیگر یک سری موانع نیز در مقابل زنان جهت اقدام به درمان اعتیاد وجود دارد که بایستی به آنها توجه کرد.

 

به گفته موسوی مهم ترین مانع در این بین، باورها و نگرش های موجود در جامعه در مورد زنان معتاد است.

 

وی افرود: اگر چه افراد جامعه می توانند اعتیاد را در مردان یک نوع بیماری فرض کنند اما در مورد زنان معتاد شرایط متفاوت است. متاسفانه اغلب افراد اعتیاد را در زنان یک موضوع غیر اخلاقی می دانند تا یک بیماری و در واقع نگرش های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد  مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد در زنان است. زیرا زنان با درونی کردن نگرش موجود در جامعه مبتنی بر اینکه اعتیاد در واقع نوعی تزلزل اصول اخلاقی در آنهاست از درمان خود اجتناب می نمایند یا از معرفی خود به عنوان معتاد در انظار و مجامع عمومی شرمسار می شوند.

 

تاثیر انواع اعتیاد در افزایش طلاق

 

فتح الله حیدری کارشناس مسائل حقوقی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: متأسفانه یکی از علل طلاق در جامعه اعتیاد زوجین به مواد مخدر سنتی و صنعتی است که این پدیده شوم علل متفاوتی دارد و از آن جمله می توان به فقر، تبعیض، برچسب خوردن، کمبود محبت، بیکاری، عرف و عادت غلط در روابط اجتماعی و ...اشاره کرد.

 

وی افزود: بدیهی است که وقتی نوع نگاه به موضوع غلط باشد و دامنه مصرف قلیان و سیگار و مواد مخدر بدون هیچگونه قبحی در میان اعضا  خانواده گسترش پیدا کند نباید از رشد 10درصدی طلاق و کاهش 8درصدی ازدواج در کشور تعجب کرد.

 

این کارشناس مسائل حقوقی خاطر نشان کرد: با فرض اینکه این معضل در جامعه وجود دارد نمی توان به معتاد نگاه قهری داشت و بایستی برای نجاتش اقدام کرد چرا که او فردی بیمار است و در همه عرصه ها (اشتغال و بهداشت روانی و ...،) باید برای نجات او تلاش کرد.

 

به گزارش دیوانگاه متاسفانه شهر هرسین در حال حاضر شاهد رشد قارچ گونه مغازه های است که به طور آشکار وسایل قلیان را به جوانان عرضه می کنند بدون اینکه مراحع مربوطه مانع این کار باشد.