گزارش/

کلیدخوردن یک جریان رسانه ای در مورد یک مسأله شهری در هرسین / وقتی شهروندان پیگیر حقوق خود هستند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18023|11:40 - 1394/05/15
نسخه چاپی
کلیدخوردن  یک جریان رسانه ای در مورد یک مسأله شهری در هرسین / وقتی شهروندان پیگیر حقوق خود هستند
پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه با انتشار گفتگویی اختصاصی با شهردار محترم شهر، موجب شکل گیری جریانی رسانه ای شده است که در این رابطه چند نفر از شهروندان با اظهار نظرهای خود پیگیر موضوع شدند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه با انتشار گفتگویی اختصاصی با شهردار محترم شهر، موجب شکل گیری جریانی رسانه ای شده است که امیدوار ایم این روند ادامه یابد.

یکی از شهروندان هرسینی پیرو این گفتگو سوالی را از مجموعه شهرداری داشتند که در رسانه های محلی بازتاب داده شد.سوال ایشان از قرار زیر بود:

«با سلام قبل از هر چیز به جهت اهتمام شهرداری محترم شهرستان نسبت به حقوق شهروندی شهروندان و تلاش جهت بالا بردن کیفیت خدمات شهری باید مراتب تشکر خود را خدمت این مجموعه اعلام نمایم. اما مطالبی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.طبق قانون هر کس بخواهد ساخت و سازی را در حیطه مالکیت شخصی خودش انجام دهد باید با مراجعه به شهرداری و شورای شهر مجوزهای لازم را اخذ نماید، پس از آن فعالیت این شخص زیر نظر این دو نهاد دولتی می باشد تا کیفیت این بنا مورد بررسی قرار گیرد، سئوالی که اینجا مطرح است این است که آیا نهادی همچون شهرداری در ساخت و ساز ها و فعالیت های عمرانی خود همچون مرمت پیاده روهای شهر و آسفالت معابر شهری، زیر نظر چه نهاد دیگری موظف است کیفیت فعالیتش بررسی شود؟ به عبارت دیگر کیفیت آسفالت کوچه های شهر چگونه باید ارزیابی شود؟ آیا حداقل و حداکثر کیفیت مطلوب را چه کسی معین می کند؟ یا اینکه صرف آسفالت نمودن و لکه گیری معابر و کوچه ها کفایت می کند؟ و سئوال آخر که امیدوارم مسئولین محترم به آنها توجه داشته باشند این است که «برنامه های عمرانی شهر از سوی نهادها و ارگان های مختلف چقدر با همدیگر هم پوشانی دارند؟ مثلا نظرات سازمان آب و فاضلاب، شرکت گاز، مخابرات و ... (که برای خود دارای برنامه هایی برای این کوچه ها هستند)در زمینه آسفالت کوچه ها مداخله ای داشته است؟ یا خیر؟»

 شهردار محترم شهر نیز وارد این جریان شده و در گفتگو با یکی از پایگاه های خبری محلی، به پاسخ این مسئله پرداختند.

ایشان سئوال را اینگونه پاسخ داده اند:

«ما بر اساس طرحهایی که ارائه می دهیم پس از تایید کارشناسان بودجه ای به آن تعلق می گیرد.در حین انجام پروژه ها دفتر فنی استانداری و دفتر شهری  شورای استان بر روند  ودرستی انجام کلیه مراحل پروژه نظارت دارند.همچنین برای آسفالت معابر و خیابانهای سطح شهر آزمایشگاه مکانیک وزارت راه و شهرسازی مستقر در استان بر کیفیت و نوع مصالح و آسفالت بکار رفته نظارت مستقیم دارد.

همچنین ما قبل از شروع هر پروژه ای در سطح شهر و معابر با ادارات مختلف از جمله اداره گاز و مخابرات و سازمان آب مکاتبه نموده و بعد کار را شروع می کنیم.البته این را قبول دارم که گاها تداخل و بی نظمی هایی در حین انجام یک پروژه عمرانی صورت می گیرد که شهروندان محترم با حوصله و سعه صدر همیشه یاری گر ما بوده اند.»

شهروند محترم سوال کننده نیز نکاتی را مبتنی بر پاسخ شهردار محترم، برای دیوانگاه ارسال نموده اند که این سایت خود را ملزم میداند این نکات را انعکاس دهد....

با تشکر از شهردار محترم و اهالی رسانه ای شهرمان. اما بر دوستان محترم و اهالی رسانه ای شهر که پیگیر مسائل شهر هستند واجب است که به نکاتی در همین پاسخ گویی توجه نمایند:

  1. نشان داده شد که فعالیت های رسانه ای در جایگاه دیده بانی از حقوق شهروندی شهرمان اهمیت بالایی دارد.
  2. برای انعکاس دقیق فعالیت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف ادارات و نهادهای شهری در عرصه مسئولیت های محوله همگی باید تلاش نمایند، زیرا که فلسفه وجودی این ارگانها و نهادها، خدمت رسانی به آحاد جامعه و به عبارتی «کارگزار ملت» می باشند.
  3. این مسأله نشان از آن دارد که شهروندان به طور دقیق پیگیر مسائل و معضلات شهری از طرق مختلف از جمله: رصد اخبار، گزارش های خبری، گفتگوها و .... رسانه ای می باشند.
  4.  کارکرد مسئولین شهری زیر ذره بین مردم و رسانه های محلی می باشد. و برخی از مسئولین نیز به این نکته واقفند، و از پایگاه های خبری و رسانه ای شهر نسبت به ارزیابی کارکرد خودشان از نظر افکار عمومی حساس هستند و می خواهند ببینند در نظر شهروندان که به عنوان «کارفرما» می باشند چه نمره ای را دریافت می نمایند؟!
  5. نکته مهمی که باید بدان اشاره نمود این است که آقای شهردار در پاسخ به این سوال که: «آیا نهادی همچون شهرداری در ساخت و ساز ها و فعالیت های عمرانی خود همچون مرمت پیاده روهای شهر و آسفالت معابر شهری، زیر نظر چه نهاد دیگری موظف است کیفیت فعالیتش بررسی شود؟ به عبارت دیگر کیفیت آسفالت کوچه های شهر چگونه باید ارزیابی شود؟ آیا حداقل و حداکثر کیفیت مطلوب را چه کسی معین می کند؟ یا اینکه صرف آسفالت نمودن و لکه گیری معابر و کوچه ها کفایت می کند؟» اینگونه جواب داده اند که: « ما بر اساس طرحهایی که ارائه می دهیم پس از تایید کارشناسان بودجه ای به آن تعلق می گیرد. در حین انجام پروژه ها، دفتر فنی استانداری و دفتر شهری  شورای استان بر روند  و درستی انجام کلیه مراحل پروژه نظارت دارند. همچنین برای آسفالت معابر و خیابانهای سطح شهر آزمایشگاه مکانیک وزارت راه و شهرسازی مستقر در استان بر کیفیت و نوع مصالح و آسفالت بکار رفته نظارت مستقیم دارد.» مراد ما از طرح این سئوال همین بوده است که نشان دهیم برای امری همچون آسفالت معابر و... طبق قوانین اداری، مدیریتی کشوری تنها یک نهادِ مدنی همچون شهرداری دخیل نیست، بلکه مجموعه ای از نهادها در رسیدگی به امور شهری دخیل هستند و شهرداری تنها به عنوان مجری امر به فعالیت خود ادامه می دهد؛ نهادهایی همچون: کارشناسان مالی و بودجه ای، دفاتری از استانداری، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و .... لذا موفقیت یک طرح اجتماعی-مدنی یا شکست آن، تنها بر روی دوش یک نهاد نیست؛ اگر پروژه ای همچون آسفالت معابر و لکه گیری خیابان ها با کیفیت مطلوبی صورت گیرد نه تنها شهرداری توانسته است مراحل اجرایی آن را به خوبی انجام دهد بلکه سایر نهادهای پیش گفته نیز نمره ی قابل قبولی در عرصه برنامه ریزی و نظارت کسب خواهند نمود. حال بررسی موفقیت یا احتمالاً شکست اینچنین پروژه هایی چون با عدد و رقم و کنترل کیفیت همراه است به خوبی قابل بررسی است به عبارت دیگر ارزیابی موفقیت یا شکست چنین پروژه هایی امکان پذیر است. امیدواریم شهرداری محترم در پایان این چنین عملیات های عمرانی (به دلیل اجرا کننده این پروژه ها) خود را ملزم به ارائه گزارش منصفانه نسبت به میزان تحقق اهداف چنین طرح هایی را با شهروندان در میان بگذارد.
  6. نکته پایانی قابل ذکر در اینجا مربوط به بخش پایانی پاسخ چناب آقای شهردار می باشد؛ ایشان در پاسخ به بخش پایانی سوال بنده، که اینگونه طرح شده بود :«برنامه های عمرانی شهر از سوی نهادها و ارگان های مختلف چقدر با همدیگر هم پوشانی دارند؟ مثلا نظرات سازمان آب و فاضلاب، شرکت گاز، مخابرات و ... (که برای خود دارای برنامه هایی برای این کوچه ها هستند) در زمینه آسفالت کوچه ها مداخله ای داشته است؟ یا خیر؟» اینگونه پاسخ داده اند که: «ما قبل از شروع هر پروژه ای در سطح شهر و معابر با ادارات مختلف از جمله اداره گاز و مخابرات و سازمان آب مکاتبه نموده و بعد کار را شروع می کنیم. البته این را قبول دارم که گاها تداخل و بی نظمی هایی در حین انجام یک پروژه عمرانی صورت می گیرد که شهروندان محترم با حوصله و سعه صدر همیشه یاری گر ما بوده اند.» نکاتی را در باب این پاسخ عرض می نمایم: اول اینکه نامه نگاری و نامه نویسی جهت تعامل بین ادارات ما مسأله ایست که باید به طور جدی به آن پرداخت به عبارت دیگر ارزیابی نمود که این نامه نگاری ها چقدر می توانند تعامل سازنده ای را در بین اداراتی که وظایف جملگی آنها یک هدف بیشتر نیست و آن هم، خدمت به اقشار مختلف جامعه است، برقرار سازد؟ دوم اینکه تنها تداخلات و بی نظمی های در حین انجام پروژهای عمرانی ، مسأله نیست؛ بلکه ناهماهنگی های بعدی است که مشکلاتی را برای شهروندان یک جامعه به بار خواهد آورد. از باب مثال باید کندوکاوهای به اصطلاح اصلاحی در کوی و برزن شهر به صورت گاه و بی گاه از سوی برخی ادارات همچون آب و فاضلاب، برق و یا گاز ( که عمدتاً به خاطر ضرورتی که پیش می آید صورت می گیرد) آسفالتی را که با چه هزینه های سنگین بودجه ای (از قیر و آسفالت و ...گرفته تا حقوق کارگران، پیمانکاران، ...) انجام شده است به راحتی کنده شده و ظاهری نه چندان زیبا به شهر می دهد. با تأسف، در هنگامه بروز این چنین مشکلی هیچ یک از نهادهای پیش گفته زیربار توافقاتشان در «مکاتباتی» که با هم داشته اند نمی روند، و این مشکل باقی می ماند تا مجدد شهرداری به فکر لکه گیری آنها بیافتد؛ پس چرا با طر ریزی برنامه ای بلند مدت جهت مقابله با مشکلات مترقبه یا غیرمترقبه، از اتلاف بیت المال جلوگیری نمی شود؟

در پایان مجدداً تشکر می نمایم از فعالین رسانه ای شهر به جهت پذیرش مسئولیت اجتماعی شان نسبت به آبادانی و پیشرفت شهرمان هرسین و همچنین از مجموعه محترم شهرداری به خصوص شهردار محترم نسبت به پاسخگویی به سئوالات شهروندان.

مسلم طاهری