در ادامه سریال غم انگیز خشک شدن سراب های استان/

نفس های به شماره افتاده یکی از قدیمی ترین پارک های طبیعی ایران/مشکل خشکسالی است یا به عدم مدیریت ها بر می گردد؟

سرویس: اقتصادیکد خبر: 17710|13:30 - 1394/04/31
نسخه چاپی
نفس های به شماره افتاده یکی از قدیمی ترین پارک های طبیعی ایران/مشکل خشکسالی است یا به عدم مدیریت ها بر می گردد؟
در ادامه سریال غم انگیز خشک شدن سراب های استان کرمانشاه شاهد کاهش چشمگیر آب سراب هرسین به عنوان یکی از کهن ترین سراب ها و پارک های طبیعی ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين واقع در مرکز شهر هرسين يکي ديگر از 50 منطقه نمونه گردشگري استان است که از ويژگي‌هاي قابل توجه‌اي جهت سرمايه گذاري برخوردار است

 

وجود، آب و هواي مطبوع و دل انگيز، وجود چشمه‌هاي آب خروشان در منطقه و طبيعت بکر و چشم نواز از ديگر ويژگي‌هاي منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين است.

 

متأسفانه این جاذبه طبیعی و منحصر به فرد مدتی است به دلایلی مختلفی از جمله عدم مدیریت منابع آبی و همچنین وجود خشک سالی و به تبع آن پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی آب این سراب به صورت چشمگیری کاهش یافته که این امر نگرانی هایی رابرای مردم شهرستان و به خصوص کشاورزانی که در پایین دست شهرستان به زراعت و باغبانی مشغول هستند ایجاد کرده است.

 

این در حالی است که این کشاورزان به دلیل کاهش حجم آب سراب که منبع اصلی آب شهرستان بوده و هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده برای آبیاری باغات خود با مشکل مواجهند چرا که اولویت با آب شرب شهرستان است.

به نظر می رسد با توجه به وضعیت موجود و در نظر شرایط آب و هوایی غالب بر کشور نمی توان همه مشکلات را بر دوش خشک سالی گذاشت و نقش سوء مدیریت ها را در استفاده نا صحیح از منابع آب نادیده گرفت.

 

امین حق پرست سرپرست هواشناسی سینوپتیک شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته 28درصد کاهش داشته است.

 

وی افزود کاهش آب سراب هرسین که بیشتر شبیه وضعیت طاقبستان و دیگر سراب های استان است بیشتر می تواند به دلیل تخلیه سفره های زیر زمینی باشد و کاهش بارش در حقیقت تشدید کننده ای وضعیت است.

 

از طرفی وجود چاه های متعدد در یک منطقه و استفاده بدون برنامه از آنها از جمله عواملی است که در این بحران می تواند تأثیر گذار باشد وجود نزدیک به900چاه مجاز و غیر مجاز  و در کنار این عوامل ایجاد کارخانه های صنعتی متعدد که فایده اکثر آنها برای شهرستان صرفأ آلایندگی و مکیدن سفره های زیر زمینی و منابع آب شهرستان از طریق چاه های عمیق و فلمن از جمله مواردی است که می توان به آنها اشاره کرد.

 

این در حالی است که مسئولین متولی امر شهرستان با وجود تأکیدات مکرر مقامات قضایی بر رفع موانع برخورد با متخلفین تا کنون اقدام قابل توجهی در زمینه برخورد با دارندگان چاه های غیر مجاز صورت نداده اند .

ایازنیا مدیر امور آب شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت بحث برخورد با متخلفین دارندگان چاه های غیر مجاز سال هاست که در دستور کار امور آب شهرستان قرار دارد و از ابتدای امسال نیز اقدام به پر کردن 5حلقه چاه غیر مجاز شده است.

وی افزود با پیگیری های صورت گرفته و همکاری مراجع قضایی شهرستان 282حلقه چاه غیر مجاز در شرف اجرای حکم هستند که از این تعداد 14حلقه مربوط به مرکز شهرستان و مابقی به بخش بیستون مربوط می شود.

مدیر امور آب شهرستان خاطرنشان کرد از مجموع پرونده های ذکر شده مجوز قضایی پُر کردن تعداد 100حلقه چاه غیر مجاز  را از مراجع قضایی دریافت کرده ایم که در آینده ای نزدیک اقدامات لازم در این زمینه صورت می گیرد.

در پایان به نظر می رسد عواملی مختلفی در بحث کم شدن منابع آبی شهرستان موثر است که از آنجمله می توان به وجود چاه های غیر مجاز،سوء مصرف و عدم مدیریت صحیح در استفاده از منابع در امر کشاورزی اشاره کرد که امید است با توجه بیش از پیش مسئولین  از بروز تبعات جبران ناپذیر این امر جلوگیری شود.