گزارش ویژه دیوانگاه/

مشکل کمبود آب در روستاهای هرسین جدی است/بحران آب زنگ خطر مهاجرت را در روستاهای شهرستان به صدا در آورده است

سرویس: اقتصادیکد خبر: 17155|11:26 - 1394/04/07
نسخه چاپی
مشکل کمبود آب در روستاهای هرسین جدی است/بحران آب زنگ خطر مهاجرت را در روستاهای شهرستان به صدا در آورده است
خشکسالی و کمبود آب شرب این روزها با فرا رسیدن فصل گرما شکل جدی به خود گرفته و در این بین قطعی پیاپی آب در روستاها و عدم آبرسانی به روستاهایی که از تانکرهای سیّار استفاده می کنند مشکلاتی را به ساکنان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،آب بعد از هوا مهم ترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده اعم از انسان ها ، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد.

خشکسالی و کمبود آب شرب این روزها با فرا رسیدن فصل گرما شکل جدی به خود گرفته و در این بین قطعی پیاپی آب در روستاها و عدم آبرسانی به روستاهایی که از تانکرهای سیّار استفاده می کنند از مشکلاتی را به ساکنان به وجود آورده است.

چندین سال است که مردم شهرستان هرسین شاهد پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی هستند و البته توجهی هم به هدر رفت آب سرآب هرسین از طرف مسئولین مشاهده نشده و در کنار این مسئله عدم مدیریت آب های سطحی نیز باعث شده که سالانه هزاران لیتر از این آبها به ناکجا آباد برود.

در حال حاضر عمده ترین مشکل در حوزه تأمین آب در شهرستان هرسین روستاها هستند که متأسفانه برخی از آنها برای شرب روزانه و استحمام هم با مشکل کمبود آب مواجهند.

با توجه به این موضوع و در سایه بی توجهی ها به وضعیت آبرسانی به روستاها حفر چاه های غیرمجاز و استفاده از آنها برای مصارف خانگی وکشاورزی نیز بر این بحران دامن زده است.

 

خسروی بخشدار مرکزی شهرستان در خصوص آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهضمن تأیید این موضوع اظهار داشت در بحث آبرسانی به روستاهایی که شبکه آبیاری دارند این مشکل کمتر است و بعضأ دارای آب هستند ولی عمده مشکل در خصوص روستاهایی است که شبکه آبرسانی ندارند و از تانکر های آبرسان به آنها آبرسانی می شود.

وی افزود این طرح به صورت پیمانکاری است و مقرر شده که پیمانکارهفته ای سه بار به این روستاها آبرسانی کند ولی متأسفانه در برخی موارد حتی هفته ای یکبار هم این کار صورت نمی پذیرد.

بخشدار مرکزی خاطرنشان کرد البته پیگیریهایی صورت گرفته ولی از آنجاکه پیمانکار طرح از استان تأیید می شود، فرد مذکور مدعی است که  مهلت قراردادش به پایان رسیده و در موعد مقرر مناقصه صورت نگرفته و عملأ تعهدی ندارد.

خسروی در ادامه اظهار داشت با تکمیل پروژه آبرسانی پاسار که در آینده ای نه چندان دور انجام می شود مشکلات تعداد قابل توجهی از روستاها حل می شود ولی واقعیت این است که در حال حاضر روستاهایی مثل سرانجیرک هستند که فاقد هیچگونه آبی هستند و متآسفانه بخشداری به نوبه خود بودجه ای برای رفع این مشکل در اختیار ندارد ولی در صددیم تا با همکاری آبفای استان این مشکل را هر چه زودتر مرتفع کنیم.

در پایان به نظر می رسد روستاها به عنوان قطب اقتصادی و تآمین کننده قسمت قابل توجهی از مایحتاج اساسی جامعه نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین هستند و اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد شاهد بحران مهاجرت اجباری  روستاییان به سمت شهرها هستیم.