گزارش/

واکنش روزنامه‌ها به اظهارات «آب‌دار» روحانی/ رئیس‌جمهور دایره تاثیر تحریم‌ها را گسترده‌تر کرد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 16641|13:16 - 1394/03/18
نسخه چاپی
واکنش روزنامه‌ها به اظهارات «آب‌دار» روحانی/ رئیس‌جمهور دایره تاثیر تحریم‌ها را گسترده‌تر کرد
گره زدن مسائل داخلی کشور به بحث مذاکرات و تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهور، با واکنش برخی روزنامه‌های کشور روبرو شد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاهبه نقل ازمرصاد، رئیس جمهور روز گذشته در مراسم دهمین دوره جایزه محیط زیست که در تالار همایش‎های محیط‌زیست برگزار شد، گفت: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند».

 

این اظهارات روحانی با واکنش روزنامه‌های‌ کشور روبرو شد، به طوری که روزنامه‌های امروز دوشنبه (94/3/18) تیتر اصلی خود را به این بخش از سخنرانی رئیس جمهور اختصاص داددند.

 

روزنامه کیهان با انتخاب تیتر «حل همه مشکلات در گرو مذاکرات حتی آب خوردن!»به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور واکنش نشان داد.

کیهان در این باره نوشت: موضع‌گیری اخیر روحانی در حالی انجام می‌شود که خبرها حاکی است موضوع تحریم‌ها یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی مذاکره‌کنندگان است؛ چرا که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهند تحریم را به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران از دست دهند. به نظر می‌رسد اعلام چنین مواضعی از سوی مقامات رسمی کشور در بحبوحه مذاکرات، نتیجه‌ای جز جری‌تر شدن دشمن و افزایش سقف مطالبات و زیاده‌خواهی‌های آنها نخواهد داشت.

 

صفحه نخست روزنامه جوان نیز به تیتر«آب و باد و خاک و جنگل هم به تحریم‌ها گره خورد»اختصاص یافت.

روزنامه جوان ضمن انتشار متن سخنان روز گذشته روحانی، تصریح کرد: این حرف های رئیس جمهور موجب تعجب بسیاری از کارشناسان داخلی شده است، به گونه‌ای که در کمتر از چند ساعت بسیاری از شبکه‌ها و رسانه‌های معاند غربی از جمله بی بی سی طوری خبر را مخابره کردن که نشان دهند تحریم‌ها ایران را به زانو درآورده است!

 

«تحریم باید از بین برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود!»،تیتر روزنامه وطن امروز از سخنرانی روز یکشنبه رئیس جمهور در دهمین دوره جایزه محیط زیست است.

 

همچنین روزنامه وطن‌امروز با اشاره به این که روحانی دایره تاثیر تحریم‌ها بر کشور و زندگی مردم را گسترده‌تر کرده، نوشت: رئیس‌جمهور که در هر سخنرانی بخش زیادی از سخنان خود را به مذاکرات هسته‌ای اختصاص می‌دهد این‌بار بازه تاثیر‌گذاری تحریم‌ها را تا آب خوردن مردم بسط داد.

 

در همین رابطه روزنامه کیهان در مطلب دیگری با عنوان «کلیدی که به همه قفل‌هامی‌خورد اما باز نمی‌کند!» نوشت: اظهارات رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و گره زدن محیط زیست و آب خوردن به مذاکرات و لغو تحریم‌ها، تعجب‌برانگیز شد.

 

روحانی در این مراسم ضمن بیان اینکه «خداوند درباره بهشت گفته که رودخانه‌ها و درختان سرسبز در آنجا وجود دارد در واقع بهشت دنیا و آخرت تفاوتی ندارند و از هم جدا نیستند. با کمی تسامح می‌توان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت کرد باید منتظر بهشت آخرت هم باشد»، اظهار داشت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

 

ارتباط دادن مشکل آب و محیط زیست به تحریم‌ها و مذاکرات در حالی است که رئیس جمهور اواخر دی ماه سال گذشته نیز در همایش «اقتصاد ایران»، به موضوعاتی سیاسی مانند مذاکرات و تحریم و رفراندوم و وصل نبودن آرمان به سانتریفیوژ پرداخت و اعتراض اقتصاددانان حامی دولت را برانگیخت. از جمله یک اقتصاددان اصلاح طلب و استاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی آن زمان گفته بود «معنای این همایش، اعلام بی‌برنامگی اقتصادی دولت پس از 2 سال شعار تبلیغاتی بود ... نمی‌شود دولت به مردم بگوید شرایط خطیر است اما در رفتارهای دولت ردی از این خطیر بودن مشاهده نشود، اگر اقلام منابع و مصارف دولت را نگاه کنیم، می‌بینیم دولتی که به مردم سخت می‌گیرد آن هم با این رویه‌ها، نان را در ماه‌های پایانی سال 30 درصد گران می‌کند، اما اذعان دارند که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده ندارد. این گونه صحبت‌ها مایه نگرانی است... دولت یک فرصت تاریخی استثنایی را به هدر داد. دولت یک فرصت استثنایی داشت و با آن برخوردی سهل‌انگارانه کرده است.»

 

درباره سخنان اخیر رئیس جمهور چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه شیطان بزرگ با شنیدن این تحلیل غلط که فراتر از صنعت، حتی آب و محیط زیست ایرانی‌ها نیز به لغو تحریم‌ها گره خورده، چرا باید برای معامله متوازن و برابر روی خوش نشان بدهد و چرا طلبکارتر نشود؟! آیا خردمندانه است که یک سیاستمدار مدعی آشنایی با دیپلماسی، ‌در متن مذاکرات چنین سخن بگوید؟

 

ثانیاً اگر قرار است دولت همه مشکلات را به تحریم‌ها و مذاکرات گره بزند، بنابراین چه نیازی به معاونت محیط زیست و وزارت نیرو و صنعت و جهاد کشاورزی و رفاه و تعاون و... است. فعلاً همه این دیوان‌سالاری عریض و طویل و پرهزینه را تعطیل کنند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود! ثالثاً گره زدن همه مشکلات خرد و کلان به تحریم‌ها در حالی است که آقای روحانی و مشاوران و حامیان نزدیک وی دو سال پیش به دفعات تصریح کرده بودند 80 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و تنها 10 تا 20 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست اما اکنون حتی مشکل آب و محیط زیست هم به تحریم‌ها ربط داده می‌شود. آیا معنای دیگر این سخن خطا آن نیست که ظرفیت 80-90 درصدی تدبیرها در داخل تعطیل است و نباید به دولت تدبیر و امید دل بست؟! آیا بدین ترتیب نباید به امثال آقای کرباسچی حق داد که دلواپس بشوند و بگویند «در شرایط تحریم نباید مسئولیت را از دوش خودمان برداریم و تا بگویند چرا فلان کار را نکردید، بگوییم تحریم هستیم!... اینکه تعدادی آدم خسته و سالخورده در دولت بنشینیم و بلند شویم، که نمی‌شود. این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم و نصف مهلت دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند که اگر نبودند چه اتفاقی می‌افتاد؛ نباید که بی‌خاصیت بود»!؟

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد