گزارش ویژه دیوانگاه/

نارضایتی کشاورزان هرسین از عدم حمایت دولت و خدمات بیمه ای / وقتی شعارهای دولتی ها محقق نمی شود

سرویس: اقتصادیکد خبر: 16539|11:31 - 1394/03/11
نسخه چاپی
نارضایتی کشاورزان هرسین از عدم حمایت دولت و خدمات بیمه ای /  وقتی شعارهای دولتی ها محقق نمی شود
همزمان با فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی همانند جو در شهرستان هرسین متأسفانه وجود خشکسالی و آفات تأثیراتی را در بحث تولید ایجاد کرده که این موضوع نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور است که هم  درآمد قشر قابل توجهی از جامعه را تامین می کند و هم در وضعیت تولید و معیشت مردم تأثیر گذار است که متأسفانه متغیر بودن خدمات رسانی به به این قشر زحمتکش تاثیر زیادی زندگی آنها گذاشته است.
در روزهای اخیر و همزمان با فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی همانند جو در شهرستان هرسین متأسفانه وجود خشکسالی و آفات تأثیراتی را در بحث تولید  ایجاد کرده که این موضوع اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است
از جمله دغدغه های کشاورزان در شهرستان هرسین بیمه محصولات کشاورزی و خدمات دهی شرکت های بیمه گر و تآمین سوخت و همچنین وجود خشکسالی و آفت های ناشی این وضعیت است که خسارات فراوانی را به کشاورزان وارد کرده است.  
یکی از این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت سرما زدگی و خشکسالی و وجود آفات مشکلات است که بر کشاورزی و زراعت ما تآثیر گذاشته و متآسفانه موجب کاهش قابل توجه آن شده است.
وی افزود از طرفی وجود سم و کودهای بی کیفیت و همچنین بذرهای غیر استاندارد و نا مرغوب باعث ضربه خوردن کشاورزان شده است تا جایی که سم هایی موجود به هیچ وجه قابل استفاده در مواجهه با آفات نیستند.
بدون شک اهمیت و نقش صادرات کشاورزی  در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم، مطرح بوده و وجود مشکلات در این زمینه می تواند تآثیر بسزایی را بحث تولید در این بخش بگذارد.
مهندس جلیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص مشکلات موجود در امر کشاورزی شهرستان اظهار داشت در بحث بیمه،  کشاورزان بایستی حتی المقدور محصولات خود را بیمه کنند و خدمات دهی در این زمینه نیز به نوع بیمه و میزان پرداختی کشاورزان بستگی دارد.
وی افزود البته ما طرف کشاورز هستیم ولی متأسفانه شرایط طوری است که مراکز بیمه گر به دنبال سود خود هستند و در مقابل کشاورزان هم بعضأ از بیمه هایی استفاده می کنند که ارزان و پرداختی کمی دارند و از طرفی فقط بخش از کشاورزی آنها را بیمه می کند.
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه تصریح کرد پر واضح است که دولت باید به نحوی این مشکل کشاورزان را از طرق دیگر مثل افزایش قیمت تولیدات و پشتیبانی فروش انجام دهد که حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.
جلیلی در خصوص بحث یارانه سوخت کشاورزان اظهار داشت از آنجا که این قانون از ابتدا با درصد یارانه ای پایین اجرا شده و مقرر شد که فقط 10درصد از کل پرداختی به صورت یارانه پرداخت شود لذا این امر باعث شده تا از طرفی بحث مطالبه گری کشاورزان بیشتر شده و از طرفی این 10درصد یارانه سالانه کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به مشکلات کشاورزان در زمینه سم های آفت کش اظهار داشت دو بحث در این زمینه وجود دارد اول اینکه سم های خریداری شده از تعاونی ها تقلبی و یا تاریخ گذشته هستند و دوم اینکه مقاومت علف های هرز بیشتر شده و از طرفی سموم موجود کارایی لازم را در مواجهه با علف های هرز ندارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه خاطرنشان کرد از آنجا که برای از بین بردن علف های هرز به یک سم قویتری نیاز است لذا کشاورزان باید هر ساله از سم دیگری استفاده کنند، که متأسفانه در این زمینه هم به دلیل دو نرخی بودن قیمت سموم جدید و عدم توان کشاورز در تأمین آن از سموم ضعیف استفاده می کنند.
به نظر می رسد با توجه به مطالب عنوان شده هنوز دولت نتوانسته است امنیت خاطری برای کشاورزان ایجاد کنند تا آنها بتوانند بدون دغدغه خاطر به تولید محصولات و کمک به چرخه اقتصاد کشور بپردازد و عملأ خبری از شعار حمایت دولت در این بخش دیده نمی شود.