علی نعمتی در گفتگو با دیوانگاه:

قطار برقی سایت گردشگری بیستون نیمه دوم تعطیلات به بهره برداری می رسد/تغییر ورودی محوطه تاریخی بیستون جهت رفاه حال گردشگران

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15663|10:39 - 1393/12/24
نسخه چاپی
قطار برقی سایت گردشگری بیستون نیمه دوم تعطیلات به بهره برداری می رسد/تغییر ورودی محوطه تاریخی بیستون جهت رفاه حال گردشگران
معاون پایگاه جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی بیستون از تجهیز محوطه تاریخی بیستون به قطارهای برقی برای جابجایی بازدیدکنندگان در نیمه دوم تعطیلات نوروز خبر داد.

 علی نعمتی پور معاون پایگاه جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی بیستوندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاز تجهیز محوطه تاریخی بیستون به قطارهای برقی برای جابجایی بازدیدکنندگان در نوروز خبر داد و اظهار داشت تمام تلاش ها در این راستا بود که این طرح تا اول نوروز به بهره برداری برسد ولی متأسفانه به دلیل برخی مشکلات فنی اجرای آن به نیمه دوم تعطیلات موکول شد..
وی در ادامه افزود در این راستا اقدام به خرید دو دستگاه قطار برقی برای جابجایی گردشگران و بازدیدکنندگان در داخل محوطه کرده‌ ایم و در طول مسیر و مکان هایی که آثار باستانی قرار دارند ایستگاهایی قرار داده شده تا گردشگران با توقف در این مکان ها توسط راهنمایان گردشگری سایت از اطلاعات موجود در رابطه با آثار باستانی مطلع شوند.
این مسئول تصریح کرد: محوطه جهانی بیستون حدود ۲۵ هکتار است و تردد در این محوطه خصوصا برای سالمندان و کودکان تا حدودی سخت بوده و تجهیز محوطه به قطارهای برقی برای تسهیل در تردد بازدیدکنندگان و گردشگران صورت گرفته است.
نعمتی ادامه داد: در سال گذشته ورودی اصلی ما ورودی شمالی بود که گردشگران از طرف شهر بیستون وارد محوطه می‌شدند اما امسال برای کاهش ترافیک در ایام نوروز، براساس پلان مدیریت سایت که توسط یونسکو تایید شده است، ورودی جنوبی، ورودی اصلی ما خواهد بود که از طرف پارک جنگلی که پارکینگ نیز پشت آن قرار داده شده منتقل شده است.
وی در رابطه به آمادگی راهنمایان گردشگری در مجموعه گردشگری بیستون افزود:  در ایام معمول سال تعداد 4نفر برای معرفی آثار در داخل سایت هستند ولی در ایام خاص سال مثل نوروز این تعداد را به 13نفر به صورت شیفتی افزایش داده ایم و این افراد در واقع کسانی هستند که آموزش دیده و آشنا به تمام اطلاعات موجود در رابطه با آثار تاریخی موجود در سایت هستند.
محوطه تاریخی بیستون در شهر بیستون در سی کیلومتری استان کرمانشاه و در پای کوهی معروف به همین نام و در مسیر شهر کرمانشاه به همدان واقع شده‌ است.