توصیه های پزشکی در زمان خانه تکانی /کمر درد و اسپاسم های عضلانی شایع ترین ناراحتی در خانه تکانی های غیر اصولی

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15617|07:47 - 1393/12/21
نسخه چاپی
توصیه های پزشکی در زمان خانه تکانی /کمر درد و اسپاسم های عضلانی شایع ترین ناراحتی در خانه تکانی های غیر اصولی
خانه تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است به یک دردسر تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،همه ساله با فرارسیدن عید نوروز مردم برای خانه تکانی بسیج می شوند اما باید توجه داشت که اگر اصول پزشکی زیر را رعایت نکنید ممکن است در تعطیلات نوروزی سلامت بدنتان به خطر بیفتد.

خانه تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است به یک دردسر تمام عیار تبدیل شود و سلامت تمام اعضای خانواده، بویژه خانم‌های خانه‌دار را تهدید می‌کند.

کمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج‌ترین عوارض خانه‌تکانی‌های نادرست و غیرایمن است؛ عوارضی که با رعایت حداقل اصول ایمنی می‌توان احتمال بروز آنها را به کاهش داد.
از مهمترین عارضی که در نتیجه خانه تکانی های غیر اصولی حاصل می شود می توان به کمردردها و گرفتگی ها یا اسپاسم های عضلانی اشاره کرد که علت اصلی این ناراحتی ها معمولا بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل، حمل نادرست اجسام سنگین و حرکت ناگهانی در ناحیه کمر است.

 
12 توصیه برای پیشگیری از کمردرد
- در طول خانه تکانی، تا جایی که برایتان مقدور است، از بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه‌های جایگزین مانند هل دادن یا کشیدن استفاده کنید.
 
- قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید آن را کجا بگذارید و همیشه هنگام حمل جسم سنگین یادتان باشد که آن را نزدیک به بدن‌تان نگه دارید.
 
- فقط اسباب و اثاثیه‌ای را بلند کنید که وزن مناسبی دارند و اگر نیاز به کمک داشتید، تعارف را کنار بگذارید و حتما از یک یا چند نفر کمک بگیرید.
 
- از بلند کردن یک جسم سنگین و چرخیدن به طور همزمان خودداری کنید. اگر هنگام حمل یک جسم سنگین نیاز به چرخیدن داشتید، یادتان باشد که از کمر نچرخید؛ روی پاهایتان بچرخید.
 
- وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید، به جای خم کردن کمر، زانوهایتان را خم کنید و جسم را روی زمین قرار دهید.
 
- موقع بلند کردن یک جسم سنگین از روی زمین یا موقع جابه جا کردن آن، پشت‌تان را صاف نگه دارید و قوز نکنید؛ زانوهای‌تان را خم کنید و برای تحمل وزن آن جسم، به عضلات پای‌تان تکیه کنید. این کار موجب می‌شود فشار ناشی از جسم سنگین، به جای کمر، به مفصل ران شما منتقل شود و گرفتگی عضلانی و درد ناگهانی عضلات مخصوصا کمردرد به سراغ‌تان نیاید.
 
- موقع بلند کردن اجسام سنگین، بهتر است اول پاهای‌تان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و سپس جسم مورد نظر را بلند کنید. این کار باعث حفظ تعادل بدن می‌شود.
 
- هیچ وقت نباید اشیای سنگین را به طور ناگهانی و سریع از زمین بلند کنید و هرگز در حالی که جسمی را با یک دست‌تان بلند کرده‌اید، سعی نکنید با دست دیگرتان جسم سنگین دیگری را بلند کنید. اگر اصرار دارید که هر دو جسم را به طور همزمان حمل کنید، ابتدا باری را که در یک دست‌تان هست، زمین بگذارید و سپس هر دو جسمرا همزمان با هم بلند کنید.
 
- وقتی در حال تمیز کردن در و پنجره یا رنگ کردن دیوار هستید، برای دسترسی به نقاط دورتر، به جای آن که دست خود را به آن سمت دراز کنید، از صندلی یا نردبان استفاده کنید.
 
- وقتی در حال گردگیری یا تمیز کردن وان حمام هستید، به جای خم شدن بیش از حد از ناحیه کمر، سعی کنید آرام بنشینید و کار مورد نظرتان را انجام دهید.
 
- اگر به مدت طولانی مشغول کار در منزل هستید، مرتب و در فواصل منظم استراحت کنید و تا جایی که برایتان مقدور است، به طور متناوب، تغییر وضعیت دهید.
 
- نه تنها پیشنهاد همسر و فرزندان‌تان را برای کمک بپذیرید، بلکه خودتان به آنها پیشنهاد کمک بدهید تا علاوه بر کاستن از فشارهای مضاعف به جسم‌تان، موجب شوید مشارکت و دلسوزی بیشتری بر فضای خانواده‌تان حاکم شود
در پایان باید این نکته را متذکر شد که خانه تکانی و نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست و اگر شما بدانید چه كارهایی را باید برای خانه تکانی انجام دهید و بدانید ترتیب انجام آنها كدام است مطمئن باشید نیمی از كارهای خانه تکانی تان را انجام داده اید.