آنچه در پنجم جمادی‌الاول گذشت؛

درخشش شبیه ترین بانوی نبوی به بانوی بهشتی معراجی

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 15493|14:21 - 1393/12/05
نسخه چاپی
درخشش شبیه ترین بانوی نبوی به بانوی بهشتی معراجی
شکفتن غنچه نبوی در بوستان عرش الهی و درخشش ستاره معراجی نبوی، در مروارید نشان علوی، الماس نگین گون هاشمی و آئینه تمام نمای بانوی بهشتی معراج عالمیان را جنتی می کند..

به گزارش خبرنگار دیوانگاهبه نقل از باشگاه خبرنگاران،شکفتن غنچه نبوی و علوی در بوستان عرش الهی با گلباران لاله‌ها و شکوفه‌های رضوانی حوریان بهشتی بر عالمیان ارزانی می شود.

عطر دل انگیز و معطر نسیم بهشتی بوستان عرش الهی و آوای خوش مرغان جنتی زمین و آسمان را جنتی کرده است.

درخشش ستاره ای از آسمان معراجی نبوی، در مروارید نشان علوی، الماس نگین گون فاطمی و نمای آینه ای بانوی بهشتی رضوانی زوجه معراج عالمیان را منور می سازد.

او را وی فدک و شبیه ترین بان به حضرت خدیجه(س) است او نخستین کسی است که خطبه حضرت فاطمه(س) را حفظ و روایت کرد، او زینت بانوان رضوانی دو عالم است، او پشتوانه حسین(ع)  و عباس(ع) است.

آری امروز سالروز ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت زینب(س) است، سلامت و درود پروردگار بر حضرت زینب(س) و این فرخنده میلاد مبارک باد.

 آنچه باید درباره پنجم جمادی‌الاول بدانیم

حضرت زینب (س) روز پنجم جمادی‌الاول سال 5 یا 6 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

پدر بزرگوار حضرت زینب(س) حضرت امیرالمومنان امام علی(ع) و مادر گرامیشان حضرت فاطمه زهرا(س) است.

در میلاد حضرت زینب (س) چه گذشت...؟!

هنگام تولد حضرت زینب (س) حضرت فاطمه(س)، ایشان را نزد پدر گرامیشان امام علی (ع) آورد و گفت: این نوزاد را نامگذاری کنید.
امام علی (ع) فرمود: من از رسول خدا (ص) جلو نمی افتم. در این هنگام پیامبر اکرم (ص) در مسافرت بود. پس از بازگشت ایشان از سفر امام علی (ع) به پیامبر (ص) فرمود: نامی را برای نوزاد انتخاب کنید.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمی گیرم. در این هنگام حضرت جبرئیل (ع) نزال شد و پیام آورد که خداوند سلام می رساند و می فرماید: نام این نوزاد را زینب بگذارید، چرا که این نام در لوح محفوظ نوشته شده است، سپس پیامبر اکرم (ص) آن نوزاد را گرفت، بوسید و فرمود: همگان باید بر این نوزاد احترام بگذارند، زیرا او شبیه ترین بانو به حضرت خدیجه کبری (س) است.
ایشان بر گوش آن نوزاد اذان و اقامه را قرائت کرد و نام او را زینب (س) گذاشت.

*** با اسامی و القاب حضرت زینب (س)بیشتر آشنا شویم

عقیله بنی هاشم، ام الکلثوم ام الحسنین موثقه، زینب کبری، صدیقه صغری، عقیله الطالبین، موثقه عارفه، عالمه غیر معلمه، عابده آل علی، فاضله، کامله، علیاحضرت، نائبةالزهرا، نائبة الحسین، ملیکه الدنیا، ملکه جان، شهبانوی گیتی، عقیلةالنساء، عریله الخامس من اهل کساء شریکها شهید کفیلة السجاد، ناموس رواق العظمه، سیدالعقائل، سرابیها زاده، شیوا سخنی، سلالة الولایة، ولیده افصاحه، شقیقة الحسن، عقیلی حذر الرساله، رضعة ثدی الولایة، بلیغة، شمسه قلاده الجلاله، نجمه سما النباله، معصومه صغری، قرینه النوائب، محبوبة المصطفی، صابره محتسبه، عقیله النبوة، سلیله الزهرا، منیه الله، مظلومه وحیده و ... از اسامی، القاب و کنیه های حضرت زینب (س) است.

*** حضرت زینب (س) آینه ای تمام نماز از اهل بیت (ع)

حضرت زینب (س) شباهت بسیار زیادی به پدرشان امام علی (ع) داشتند. ایشان درس عفت را به خوبی در مکتب پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) آموخت.

شجاعت امام حسین (ع) در خواهر ایشان حضرت زینب (س) نیز بود. حضرت زینب (س) در مقام شجاعت و از نظر امامت کمی از امام حسین (ع) نداشت.

حضرت زینب (س) نقش بسیار مهمی در قیام عاشورا و کربلا، میدان نبرد، مجلس یزید و ابن زیاد را ایفا کرد. حضرت زینب (س) شبیه ترین بانو به حضرت خدیجه (س) است. ایشان در 6 سالگی خطبه حضرت فاطمه (س) که درباره فدک در بصری امام علی (ع) بود را که با وجود شرح طولانی بود خطبه و دشواری واژه ها و سنگین جملات حفظ و آن را روایت کرد.

سرانجام حضرت زینب (س) پس از انجام کامل رسالت سنگین خود و روایت واقعه عاشورا و گذشت یک سال و نیم از جریان عاشورا در 15 رجب سال 62 هجری قمری رد شره شام وفات و بدن مبارک ایشان در همین شهر به خاک سپرده شد.

گزارشی از زهره کلهر