گزارش ویژه دیوانگاه/

مسئولین به فکر حل کردن زیرساخت دیجیتال در روستاهای هرسین باشند/ سنت ها و آیین های بِکر روستایی با تن پروری و عیاشی جایگزین نشود!!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15468|09:22 - 1393/12/04
نسخه چاپی
 مسئولین به فکر حل کردن زیرساخت دیجیتال در روستاهای هرسین باشند/ سنت ها و آیین های بِکر روستایی با تن پروری و عیاشی جایگزین نشود!!
این روز ها وقتی روی پشت بام خانه های روستایی و یا داخل خانه های آنها و در گوشه حیاتشان را می بینید با فاجعه سنگینی روبرو می شوید که واقعا تاسف بار است و آن هم وجود ماهواره در خانه های روستایی است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،این روز ها وقتی روی پشت بام خانه های روستایی و یا داخل خانه های آنها و در گوشه حیاتشان را می بینید با فاجعه سنگینی روبرو می شوید که واقعا تاسف بار است و آن هم وجود ماهواره روستاها می باشد، گاهی هم در مهمانی ها بحث ها و سخنان بین افراد رد و بدل شده از سریال های شبکه های ماهواره ای می باشد که از رفتار، لباس، سخنان و… شخصیت های آن سریال سخن می گویند.
‎ دشمن با جنگ نرم یعنی ماهواره در دورترین و محرومترین نقاط کشورمان فرهنگ، دین، اعتقادات و باورهای جوانان و کانون گرم خانواده هایمان را نشانه رفته است ومتأسفانه در این نوع جنگ عقل و قلب جامعه راهدف قرار می دهد و در جهت تغییر ارزش ها، باورها، افکار و رفتار جامعه اقدام می کند که این موضوع مسئولیت همه بویژه نهادهای فرهنگی را دوچندان می کند .
امروزه در تعداد کثیری از روستاهای شهرستان هرسین که معمولا برنامه‌های صدا و سیما از قدیم الایام یا اصلا دریافت نمی شود یابصورت آنالوگ آنهم با ضعیفترین کیفیت دریافت می‌شود این مسأله باعث شده برخی از مردم این روستاها به دلیل نبود سیستم های آنالوگ و دیجیتال از ماهواره استفاده کنند که این امر موجب ایجاد شکاف عمیق در بین فرهنگ های سنتی و دست نخوره مناطق و تضعیف آنها گردیده است.
در واقع مسئولین ما اگر بخواهند بطور ملموستر این تخریب فرهنگ ها را مشاهده کنند کافیست که به یک گروه از روستائیان که برای خرید به مرکز شهرستان می آیند و اکثرأهم طرز لباس و پوشش نامناسب دختران جوان آنها توجه کنند تا عمق فاجعه را بهتر درک کنندد
البته این مشکل فقط مختص بانوان نیست و تأثیر فاحشی هم بر روی کار و فعالیت مردان جوامع روستایی گذاشته که اکثرآ به جایی اینکه به دام پروری و کشاورزی و ایجاد اشغال و در آمد زایی برای حتی خانواده خود بپردازند از سپیده دم صبح تا پاسی از شب مشغول تماشای ماهواره می شوند و به دریافت ذهنی برخی ضد فرهنگ ها می پردازند که این امر باعث ایجاد کاهلی و سستی و روحیه تن پروری  در بین جوانان روستا شده است و مؤید این موضوع کاهش سطح دامپروری و کشاورزی در روستاها و مهاجرت معکوس البته با فشار فرزندان به سمت شهر هاست.
در بررسی که از برخی از روستاها صورت گرفته عمده ترین علت گرایش به سمت استفاده از ماهواره وضعیت نامناسب فرستنده ها ی شبکه های آنالوگ و دیجیتال بیان شده است که روستائیان هم راه حل برون رفت از این مشکل را دریافت شبکه های ملی می دانند و مردم این مناطق از این وضعیت خسته شده اند و نیاز به همکاری بیشتر جهت رفع این مشکل دارند تا بتوانند براحتی شبکه های ملی را دریافت کنند.
البته تلاش های زیادی از سوی بسیج در زمینه جمع آوری ماهواره در سطح شهرستان و روستاها صورت گرفته که ماهواره تحویل گرفته را با یک دستگاه مبدل دیجیتال تعویض می کنند ولی متأسفانه این روش فقط در مناطقی جوابگوست که دسترسی به شبکه ملی میسر باشد و در روستاها این طرح عملأ با مشکل مواجه می شود و نیاز هست که مسئولین دولت در جهت اشاعه شبکه دیجیتال به مناطق روستایی توجه ویژه ای داشته باشند.
در پایان، با توجه به هجمه های عظیم شبکه های متعدد ماهواره ای علیه اعتقادات و فرهنگ ما و اهمیت بالای مقابله با آن، انتظار می رود مسئولین شهرستان با بهره گیری از ظرفیت های اجرایی که در استان وجود دارد در این مورد اقدام نموده و در صورت امکان در تمامی روستاهای شهرستان امکان دریافت شبکه های دیجیتال میسر شود.