گزارش بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد؛

تکرار نمره منفی ام‌وی‌ام 110/ سه خودرو زیر 25 میلیون تومان جز بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15367|20:49 - 1393/11/25
نسخه چاپی
در جدیدترین ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، سه خودروی با ارزش زیر ۲۵ میلیون تومان به عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروها معرفی شدند.

به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاراندر دی ماه سال جاری 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.
 
گروه سبک:
 
براساس این گزارش  در این ماه شاهد روند صعودی تولید خودروهای سواری بودیم بطوریکه تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل 14.2 درصد افزایش یافت. سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان، سراتو محصول شرکت سایپا و پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو کمترین نمره منفی این ماه را از آن خود کرده اند.
 
در این ماه خودروهای سواری در 5 دسته قیمتی زیر 25 میلیون تومان، بین 25 تا 50 میلیون تومان، بین 50 تا 75 میلیون تومان، بین 75 تا 100میلیون تومان و بالای 100 میلیون تومان ارزیابی شده اند.
 
در دسته قیمتی خودروهای زیر 25 میلیون تومان 5 خودروی تیبا، سایپا 131X شرکت سایپا، سایپا 131X شرکت پارس خودرو، سایپا 132X و ام وی ام 110 مورد ارزیابی قرار گرفته اند که هر کدام به ترتیب 57.6، 77.1، 78.5، 80.0 و 83.0 نمره منفی را به خود اختصاص داده اند.
 
همچنین در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان که بیشترین تعداد خودروهای مصرفی را شامل می شود شاهد ارزشیابی 16 خودرو بوده ایم و از بین آنها پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو و تندر 90 اتوماتیک محصول گروه خودروسازی ایران خودرو هر دو با 20.5 نمره منفی به عنوان کیفی ترین خودرو شناخته شده اند.
 
پس از آن تندر 90 پارس خودرو و ایران خودرو و پژو 206SD به ترتیب با 20.6، 20.7 و 21.8 نمره منفی در رده های بعدی جدول ارزیابی کیفی قرار گرفته اند.

گروه خودروهای بین 50 تا 75 میلیون تومان نیز شامل 5 خودرو جک 5J اتوماتیک با 44.7 نمره منفی ، ام وی ام 33X جدید با 45.3 نمره منفی، جک 5J معمولی با 47.1 نمره منفی، لیفان X60  با 50.0 نمره منفی و  ولکس 30C  با 59.4 نمره منفی می باشد که جک 5J اتوماتیک با کیفیت ترین خودرو این گروه معرفی شده است.
 
این در حالیست که در هر کدام از دسته های قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان و بالای 100 میلیون تومان تنها یک خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته است و لازم به ذکر است که خودروهای این دو گروه کمترین نمره منفی ارزیابی های این ماه را از آن خود کرده اند.
 
خودروی سراتو محصول شرکت سایپا در دسته قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان در این ماه مورد ارزیابی قرار گرفته است و در این ارزیابی ها 16.9 نمره منفی کسب کرده است و از نظر کیفی در جایگاه دوم خودروهای دی ماه قرار گرفته است.
 
همچنین در دسته قیمتی بالای 100 میلیون تومان خودروی سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان به چشم ‌می خورد که 16.4 نمره منفی به عنوان با کیفیت ترین خودروی سواری این ماه معرفی شده است.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الکتریکی) می‌باشد. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل کدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی) می‌باشد. عیوب بدنه شامل کدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم کد 7 می باشد.
 
در دی ماه در هر 4 بخش عیوب فنی و عملکردی، تزئینات و مونتاژ، بدنه و رنگ به ترتیب شاهد بهبود کیفی 8.3، 3.2، 6.8 و 1.3 درصدی هستیم که از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند رو به بهبود می توان به تولید خودروهای با کیفیت این رده یعنی کیا سراتو، ام وی ام 33X جدید ، ام وی ام 315 جدید، تندر 90 اتوماتیک و همچنین روند رو به رشد خودروهای تیبا، پژو 405 و پژو پارس اشاره نمود.

همچنین در 4 بخش فوق به ترتیب سایپا X131 ، ام وی ام110 ، سایپا X132 و ولکس 30C بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند.
 
تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل دستخوش تغییری نگردید. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 4.8 درصد بهبود یافت، که عمدتا مربوط به روند رو به رشد خودروهای تیبا و پژو 405 و پارس می باشد.
 
تغییرات کیفیت خودروهای سواری:
 
در دی ماه بیشترین بهبود کیفیت مربوط به خودروهای تیبا، پژو 405 خراسان و پژو 206 SD بوده است. همچنین تیبا 2، ام وی ام 530 و ولکس 30C نیز بیشترین تنزل کیفی را تجربه کرده اند.
 
وانت:
 
 در بخش وانت شاهد افزایش 4.8 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم. از نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای گروه وانت، می‌توان به قطع تولید محصولات شرکت سازه های خودرو دیار یعنی وانت های وینگل تک کابین و دوکابین در این ماه، اشاره نمود. علیرغم افزایش تولید خودروهای گروه وانت در دی ماه، ارزشیابی این خودروها 12.7 درصد کاهش یافت، بطوریکه هر 4 مدل خودروی ارزشیابی شده در سطح B قرار گرفتند.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی شاهد تنزل 28.6 درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی مربوط به وانت دیزل زامیاد می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد افت 3.1 درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند نزولی خودروی وانت نیسان تک سوز است. ضمنا خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب نمود.
 
در بخش بدنه خودروی وانت نیسان تک سوز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی 23.6 درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به افول مربوط به خودروی وانت نیسان تک سوز می باشد.
 
در بخش رنگ خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد ارتقاء 6.1 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد می باشد.
 
تعداد ایرادات مهم و اساسی، 53.5 درصد کاهش یافته داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروهای وانت نیسان تک سوز و وانت دیزل زامیاد می باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، افت کیفی 15.2 درصدی را تجربه نمود که عمدتاً مربوط به قطع تولید خودروهای با کیفیت این رده یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دو کابین در ماه جاری می باشد.
 
گروه سنگین:
 
در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری به مانند ماه قبل، هیچ خودرویی ارزشیابی نگردیده است. در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 5.2 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کامیون اسکانیا G400 (کمپرسی) و کامیونت الوند می باشد.
 
در گروه کامیون ها در میان 4 مدل خودروی تولیدی، کامیون اسکانیا G400 (کمپرسی) محصول ماموت دیزل در صدر قرار گرفت. در بخش کشنده ها هم 4 تیپ خودرو تولید گردید که کشنده بنز آکسور محصول ایران خودرو دیزل در بالاترین رده این گروه قرار گرفت.
 
عیوب فنی و عملکردی:
 
در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون البرز و کشنده ماز بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند. همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافت که عمدتا مربوط به روند نزولی کامیون سنگین بنز WH می باشد.
 
در بخش تزئینات و مونتاژ کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش 1.4 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت، که عمدتاً مربوط به روند رو به بهبود کشنده کاوه و کشنده ماز می باشد.
 
در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب نمود، همچنین شاهد بهبود 6.3 درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به رشد، مربوط به کامیون ایسوزو NPR75M می باشد.
 
در بخش رنگ کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل دستخوش تغییری نگردید. در انتها میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد بهبود کیفی 0.8 درصدی نسبت به ماه قبل می باشد.