دیوانگاه گزارش می دهد/

سفری شاد و به یاد ماندنی در مناطق تاریخی و اقامتی شهرستان هرسین در ایام نوروز/از لذت اقامت در هتل های تاریخی تا بازدید از میراث چند هزار ساله و گوردخمه ها

سرویس: گردشگريکد خبر: 29276|12:23 - 1396/12/16
نسخه چاپی
سفری شاد و به یاد ماندنی در مناطق تاریخی و اقامتی شهرستان هرسین در ایام نوروز/از لذت اقامت در هتل های تاریخی تا بازدید از میراث چند هزار ساله و گوردخمه ها
شهرستان هرسین با اثار و جاذبه های گردشگری متنوع و اماکن اقامتی مجهز در دو بخش مرکزی و بیستون مکانی منحصر بفرد برای ثبت خاطرات گزدشگران در سفرهای نوروزی می باشد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، شهرستان هرسین با اثار و جاذبه های گردشگری متنوع در 45 کیلو متری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده و دارای دو بخش مرکزی و بخش بیستون می باشد که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان ، از شمال به شهرستان صحنه ، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

 

شهرستان هرسین با اثار و جاذبه های گردشگری متنوع در 45 کیلو متری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان ، از شمال به شهرستان صحنه ، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود  که در این گزارش به بررسی جاذبه های گردشگری این شهرستان می پردازیم.

 

همه‌چیز درباره گوردخمه‌های سه‌گانه اسحاق‌وند+عکس

 

گوردخمه‌های سه گانه اسحاق‌وند یکی از اسرارآمیزترین آثار تاریخی استان کرمانشاه است که در شهرستان هرسین قرار دارند.

 

این گوردخمه‌ها در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در شمال شرقی روستایی به نام «ده نو» قرار دارند.

 

نام این گوردخمه‌ها از روستایی به نام «اسحاق وند» که در همان حوالی است گرفته شده، اما این گوردخمه‌ها در میان اهالی محل به «فرهاد تاش» نیز معروف هستند.

این مجموعه شامل سه گوردخمه است.

 

گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه دیگر قرار دارد. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه‌ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض 2.10 متر است. گوردخمه میانی به عمق 1.75 و عرض 1.63 متر و گوردخمه سمت راست به عرض 2.10 متر است.

 

اطراف هر یک از این گوردخمه‌ها قاب‌بندی شده است. در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر مردی به حالت تمام قد، به ارتفاع 1.87 متر و با چهره‌ای نیمرخ حجاری شده است. این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن دارد و دست‌های خود را حالت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است.

در مقابل او مشعلی به ارتفاع 83 سانتیمتر و سپس آتش‌دانی به ارتفاع 94 سانتیمتر دیده می‌شود. در پشت این آتش‌دان، فردی به ارتفاع 80 سانتیمتر حجاری شده که دست‌هایش را بلند کرده و از پشت یک شی را گرفته است.

 

در گذشته این گوردخمه‌ها را به دوره ماد نسبت می‌دادند، ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

هرتسفلد، باستان‌شناس برجسته، آنها را به دوره هخامنشی نسبت می‌دهد و معتقد است که گوردخمه میانی قبر «گئومات مغ» است.

 

اگرچه عده‌ای دیگر نیز این گوردخمه را متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند، ولی انتساب آن را به "گئومات مغ" بی‌پایه و اساس می‌دانند. در پژوهش‌های اخیر این گوردخمه‌ها را به دوره سلوکی نسبت داده‌اند. چراکه در زمان اشکانیان نقش آتش‌دان و پیکره شخصیتی که هر دو دست‌هایش را بلند کرده و از پشت شی را گرفته، حجاری شده است.

 

این گوردخمه‌های سه‌گانه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان هرسین در استان کرمانشاه محسوب می‌شوند.

 

پل چهر از آثار برجای مانده از دوره پهلوی اول+تصویر

پل چهر دارای شش چشمه طاق است كه با ملات گچ و بلورهای سنگی تراش خورده ساخته شده است .

 

 این پل بر روی رودخانه گامسیاب واقع شده است ومربوط به دوره پهلوی اول است و در شمال غرب روستای چهر واقع شده و شهر هرسین را به کرمانشاه مرتبط می سازد .

 

 این اثر در اوایل حکومت رضاخان ساخته شده است که سنگهای به کاربرده شده در آن از بناهای ساسانی در بیستون است که با گاری به این محل حمل گردیده است.

 پل چهر دارای 5 چشمه (دهنه) می باشد و 60 متر طول و 4/70 متر عرض دارد .جان پناهای آن 50 سانتی متر ارتفاع دارند.

 

 این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ی ثبت ۲۵۴۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که دارای شش چشمه طاق است و با ملات گچ و بلورهای سنگی تراش خورده ساخته شده است . در بدنه پل ، بلوك هایی از سنگ های قدیمی تر و همچنین سنگ قبرهای دوره اسلامی دیده می شود .

 

حوض سنگی(ساعت آبی)


در نزدیکی این محل حوضی دیده می‌شود که از سنگ یک پارچه است و وضعیت ظاهر آن به شکلی است که اهالی محل آن را ساعت آبی می‌دانند. در وسط این حوض فواره‌ای سنگی به ارتفاع 55 سانتیمتر قرارد ارد که از ناحیه پایین به شکل دوازده ضلعی نامنظم و از بالا هم شکل دایره‌ای در یک صفحه دوازه ضلعی است. در سطح دایره‌ای شکل حوض هم زائده‌ای مستطیل شکل دیده می‌شود. در مجاورت این حوض تخته سنگ دیگری قرار دارد که از دل آن یک طاق سنگی بیرون ‌آورده شده است. قوس قسمت فوقانی آن کاملا مشخص است و قسمت پایینی آن به شکلی است که برای طاق حکم پایه و نگه دارنده را دارد. به نظر می رسد این سفارش برای مکان خاصی که ناشناخته است انجام شده باشد.

 

قلعه سرماج

قلعه سرماج بقایای این قلعه بزرگ در روستای سرماج از توابع هرسین قرار دارد.

 

آن چه از این قلعه باقی مانده دیوار بزرگی است که از طول آن سی هفت متر قابل رویت است.

 

 نمای خارجی آن با بلوک های سنگی نسبتا بزرگ و نمای داخلی با لاشه سنگ و ملاط گچ است.

 در اطراف این قلعه برج هایی وجود داشت که در حال حاضر قسمت اعظم یکی از این برج ها هنوز باقی مانده است.

 

 دور قلعه را ختدقی برای ذخیره آب به هنگام تهاجم دشمن محصور کرده است. این قلعه در سده چهارم ه ق نیز مورد توجه واقع شده است و سلسله حسنویه کرد از آن استفاده کرده اند.

 

آدرس :روستای سرماج از توابع هرسین

 

تپه گنج دره یا «چیا خزینه»+تصویر

تپه گنج دره یا «چیا خزینه» در مسیر جاده کرمانشاه به هرسین در نزدیکی روستای قیسوند قرار دارد.

 

این تپه مخروطی شکل حدود شش متر از سطح زمین های اطراف بالاتر است این محوطه نخستین بار در سال 1965 م توسط «فیلیپ اسمیت» مورد گمانه زنی قرار گرفت و در چهار فصل دیگر طی سال های 1967، 1969، 1971 و 1974 م اقدام به حفاری آن نمود.

در تپه گنج دره، پنج طبقه استقراری شناسایی شد که از سطح تپه تا خاک بکر با حروف الفبا نشان داده شده است. طبقهAجدیدترین و طبقهEقدیمی ترین طبقات استقراری گنج دره است. طبقهAاز سطح تپه تا عمق یک و نیم متری است .

 

در این طبقه، تعدادی گور دوره اسلامی متأخر و در زیر آن بقایایی از اجاق های ساده و دیوارهای دوره نو سنگی که با خشت های قرمز رنگ چیده شده بودند، شناسایی شد.

طبقهBاز عمق حدو دو متری شروع و تا عمق حدود سه متری ادامه دارد. در این طبقه فضاهای مسکونی که با چینه ساخته شده بودند، شناسایی شد.

 

طبقهCنیز از عمق حدود 30/3 متری شروع و تا عمق 90/4 متری ادامه دارد. معماری این طبقه استقراری نیز چینه ای است.

طبقهDاز عمق حدود پنج متری شروع و تا عمق شش متری ادامه دارد. معماری این طبقه ترکیبی از چینه و خشت است.

 

طبقهEاز عمق حدود شش متری شروع و تا عمق هفت متری یعنی خاک بکر ادامه دارد. از ویژگی های این طبقه، شناسایی سی حفره بود که تا عمق پنجاه سانتی متری در داخل خاک بکر کنده شده بودند. این حفره ها دارای دهانه ای به قطر هفتاد سانتیمتر تا یک متر بودند .

 

از بقایای طبقه استقرارDحدود 144 متر مربع از بافت روستا کاوش شده است. آثار معماری این طبقه نشان می دهد در این دوره ساکنان گنج دره در منازلی که دیوارهای آنها را با خشت خام می ساختند، به سر می بردند.

 

خشت ها به شکل مکعب مستطیل های کوچکی که سطح آنها کمی بر آمدگی دارد و به نوع «پلانو کانوکس» معروف هستند. طول این خشت ها بیت پنجاه تا نود و پنج سانتیمتر متغییر است.

 

خانه های این لایه به طور معمول در جهت جنوب شرقی – شمال غربی ساخته شده بود. از سنگ برای پی دیوار استفاده نمی کردند و کف دیوار بعضی از اتاق های خانه ها با گل اندود شده بود .

 

محلات این دهکده از خانه هایی که بدون فاصله در کنار یک دیگر بنا شده بودند، شکل گرفته بود. به نظر می رسد راه ورود به آنها از پشت بام بوده است.

 

در برخی از خانه ها نیز اتاق های دو طبقه ای ساخته شده بود. روستای گنج دره در این دوره استقراری (طبقهD) در اثر یک آتش سوزی بزرگ کاملاً سوخته و برای مدتی متروک شده است.

 

از جمله یافته های گنج دره، تعداد زیادی قطعات سفالین است که از طبقهDبه بالا شروع می شود. البته از طبقهEنیز یک قطعه سفال خاکستری به دست آمده است و به نظر می رسد که نمونه آن نیز از طبقات دیگر شناسایی شده است. ظاهراً ساکنان اولیه گنج دوره از سفال گری به اطلاع بودند .

 

علاوه بر قطعات سفالین تعدادی از ابزار سنگی از جمله تیغه، خراشنده، سنگ مادرهای مخروطی و ریز تیغه های هندسی نیز به دست آمده است. همچنین تعدادی ظروف سنگی، هاون و دسته هاون، مشته سنگ ساب، چکش سنگی، پیکرک های گلی حیوان و انسان، صفحه های مدور گلی، سوراخ کن های استخوانی، درفش و سوزن استخوانی، مهره های زینتی از جنس صدف نیز در این محوطه شناسایی شده است .

 

از نظر تدفین نیز بقایای چهل و یک اسکلت شناسایی شده که متعلق به نوزادان تا افراد مسن است. بچه ها را در گوشه اتاق ها به صورت جمع شده و یا درازکش و افراد بالغ را به طور کاملاً جمع شده، دفن می کردند. در یک مورد، مردی را همراه گردن بندی با مهره های سنگی و صدفی دفن کرده بودند. در کنار بقایای اسکلت دیگری، آثاری از حصیر مشاهد شد که به نظر می رسد گاهی از حصیر برای پوشش جسد استفاده می کردند. در یک گور دسته جمعی نیز یک فرد بالغ، یک نوجوان و یک کودک را به هم در داخل تابوت گلی دفن کرده بودند.

 

کاروانسرای شاه عباسی بیستون

کاروانسرای شاه عباسی بیستون مربوط به دوره صفوی است و در بیستون، محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

یستون در ۳۰ کیلومتری شرق استان کرمانشاه بر سر راه همدان کرمانشاه در ۴۷ درجه و ۲۷ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۴ درجه و۲۴ دقیقه عرض جغرافیایی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

 

این دشت دارای ۱۳۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد طوریکه وضعیت استثنایی کوه موجب شده تا بسیاری آن را دروازه زاگرس نامند محوطه بیستون در محدوده ای به طول ۵ کیلومترو عرض ۳ کیلومتر قرار دارد.

 

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی در سی کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای «بیستون کهنه» قرار دارد. این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی دارای ۸۳/۶۰ متر طول و ۷۴/۵۰ متر عرض است.

در چهار گوشه این بنا، برج هایی قرار دارد؛ برج های ضلع غربی مدور و برج های ضلع شرقی هشت ضلعی است.

 

دیوار محیطی این کاروانسرا از داخل و خارج تا کف طاق نماها با سنگ های تراشیده و از کف کطاق نماها به بالا با آجر ساخته شده است.

 

دروازه ورودی این کاروانسرا به عرض ۵۰/۳ متر در ضلع جنوبی است. در هر طرف این دروازه هفت طاق نما قرار دارد.

 

پس از دروازه، فضایی سرپوشیده با طاق جناغی دیده می شود که در طرفین آن، دو ایوان با طاق هلالی است. در ابتدای این ایوان ها، راه پله ای برای ورود به پشت بام ساخته شده است.

 

این فضای سرپوشیده به یک فضای هشت ضلعی با طاق گنبدی منتهی می شود. در طرفین این فضای هشت ضلعی، دو ایوان وجود دارد و هر یک از این ایوان ها دارای سه درگاه است. این فضای گنبددار به حیاط کاروانسرا راه دارد.

 

 در هر یک از اضلاع کاروانسر، شش اتاق چهار ضلعی قرار دارد. در جلوی هر یک از اتاق ها ایوان سنگ فرشی دیده می شود. در چهار کنج حیاط نیز چهار ایوان شش ضلعی وجود دارد.

 

در ضلع مقابل درگاه ورودی کاروانسرا، شاه نشینی ساخته شده است. در پشت اتاق های کاروانسرا، اصطبل های درازی ساخته شده است. این کاروانسر به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد.

 

 با توجه به کتیبه ای که از شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۵-۱۰۷۷ ه.ق) در این بنا باقی مانده، به نظر می رسد بنای این کاروانسرا در زمان پادشاهی شاه سلیمان و صدارت شیخ علی خان زنگنه خاتمه یافته است.

 

این مکان در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار و صدرات «میرزا آقا خان نوری» توسط «حاجی جعفرخان معمار باشی اصفهانی» مورد مرمت قرار گرفت.

 

محوطه تاریخی بیستون

 

محوطه تاریخی بیستون در شهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع است و از اعتباری مضاعف در تاریخ ایران باستان برخوردار است.

 

محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است.

محوطه تاریخی بیستون آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون : غار شکاچیان - مر خریل - مر تاریک - مر آفتاب - مر دودر - تپه نادری - سراب بیستون - جاده حاشیه سراب - بقایای گورستان قدیمی - دژ تاریخی مدفون - نیایشگاه شاهنشاهان ماد - نقش برجسته داریوش بزرگ - مجسمه هرکول - نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی - نقش برجسته گودرز - سنگ بلاش - پرستشگاه شاهنشاهان پارتی - بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان - بقایای بناهای ساسانی - کتیبه فرهاد کوه کن - بقایای پل ساسانی - بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان - کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی - وقف نامه شیخ علیخان زنگنه - پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .

 

 
مناطق اقامتی هرسین و بیستون در ایام نوروز
 
در شهر هرسین دبیرستان الزهرا(س) واقع درساختمان ولایت جنب اداره آموزش وپرورش بعنوان مرکز ستاد اسکان با 10 اتاق ،نمازخانه، حمام،تلویزیون،یخچال،پتو ومتکا،آشپزخانه مرکزی وسایر ملزومات اسکان درنظرگرفته شده است.

درصورت نیاز دبیرستان شهیدناصری نیز باده کلاس ونمازخانه ووسایل مقدماتی اسکان آماده پذیرش از مسافران خواهد بود.

 

گفتنی است تعداد سه سوئیت ویژه باتمام امکانات رفاهی درمرکز رفاهی آموزشی فرهنگیان نیز آماده پذیرش  خواهند بود ودرصورتی که میهمانان مایل به برپایی چادر باشند سالن ورزشی ولایت برای این منظور در نظر گرفته شده است
 

در شهر بیستون نیز هتل ها و اماکن اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند، در مجموعه بیستون چند مرکز رفاهی و اقامتگاهی در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها هتل لاله عباسی است  که جزء بوتیک هتل های ایران و در سطح الف قرار دارد و همچنین مجموعه پذیرایی شربخانه بیستون است که در مجموعه تاریخی کارونسرای عباسی پذیرای گردشگران عزیز می باشد.

در بحث اسکان مهمانان نوروزی با همکاری آموزش و پرورش بیستون 36کلاس مجهز و با امکانات رفاهی و 20کلاس در دست تجهیز در مجموع 56کلاس در سطح مدارس برای اسکان در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است یک سالن ورزشی در روستای سنقر آباد بیستون نیز جهت مواقع ضرور و بارندگی جهت اسکان موقت در نظر گرفته شده است.