لزوم حل یک مشکل در هرسین؛

شهری که شبیه به روستا شده است/ فروش غیرمجاز دام در کوچه و خیابان

سرویس: اقتصادیکد خبر: 29128|13:00 - 1396/11/01
نسخه چاپی
شهری که شبیه به روستا شده است/ فروش غیرمجاز دام در کوچه و خیابان
امروزه در شهر هرسین از هر محله ای که بگذرید به وضوح می توان خرید و فروش دام را در برخی از مکان ها مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،سالیان سال بود که خرید و فروش دام در هرسین به صورت سنتی و در مکانی فاقد نظارت های موجود صورت می گرفت تا اینکه چند سال قبل و با پیگیری های انجام شده یک مرکز خرید و فروش دارای مجوز خصوصی در هرسین دایر و پس از مدتی به دلایلی تعطیل شد که این موضوع باعث پراکندگی بحث خرید و فروش دام در سطح شهر هرسین شد.

 

امروزه در شهر هرسین از هر محله ای که بگذرید به وضوح می توان خرید و فروش دام را در محلات مشاهده کرد؛ روزی برای مسئولین، نگهداری دام در محلات به عنوان یک مشکل قابل رفع به حساب می آمد اما امروز به یک معضل فراگیر تبدیل شده است که برخورد با آنها سخت تر است.

 

عدم اهتمام جدی مسئولین در این راستا موجب  راه اندازی بیش از چهار  مرکز غیر مجاز خرید و فروش دام و ده ها مکان نگهداری چند ده رأسی دام  در هرسین شده است که این موضوع چهره شهر را بیشتر به یک روستا تبدیل کرده است.

 

مشکلات تنها مرکز دام خصوصی هرسین

یوسف شهبازی مسئول تنها میدان دام دارای مجوز هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: حدود سه سال پیش بود که با پیشنهاد و قول همکاری آقایان مسئول اقدام به اخذ مجوز لازم و راه اندازی میدان دام کردم.

وی افزود: وضعیت بازار علی رغم مشکلات اقتصادی رو به جلو بود تا اینکه بخاطر درگیری عده ای از افراد که در این محل با هم در حال داد و ستد بودند و ایجاد یک نزاع، این مرکز دام برای مدتی پلمپ شد که این موضوع باعث پراکندگی این کسب و کار در سطح شهرستان شد.

 

شهبازی در ادامه خاطرنشان کرد: در این نزاع خسارتی هم دامنگیر بنده و مرکز فروش دام شد و با  وجود نزدیک به دو سال پیگیری در مراجع امنیتی، نظارتی و اجرایی برای رونق دادن به وضعیت فعلی و ساماندهی وضعیت خرید و فروش در سطح شهر هرسین، هنوز اقدام قاطع و حمایتی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

 

وی افزود: مرکز دام بنده را به دلیل نداشتن دامپزشک در محل 24 ساعت  پلمپ می کنند ولی در طرف دیگر بیش از 4مرکز غیر مجاز ثابت و نزدیک به ده مرکز سیار بدون هیچگونه نظارت بهداشتی به کار خود ادامه می دهند در حالی که برخوردی با آنها انجام نمی شود.

 

مسئول تنها مرکز دام دارای مجوز هرسین تصریح کرد: علی رغم اینکه بخش های خصوصی غالباً با حمایت های موجود به کار خود ادامه می دهند انتظار داریم مسئولین طبق شعارهای خود در راستای حمایت از بخش های خصوصی اقدامی در راستای ساماندهی مجدد این مرکز انجام دهند.

به گزارش دیوانگاه، با توجه به مشترک بودن بعضی بیماری ها بین انسان و دام، نزدیکی محل نگهداری حیوانات به منازل مسکونی و رفت و آمد اهالی به خصوص کودکان این نگرانی را به وجود می آورد که هر لحظه احتمال ابتلا به بیماری های پوستی و دیگر مریضی های خطرناک وجود دارد.

 

 برگزاری جلسات كميته خروج دام از شهر

شاه آبادی فرماندار هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: بر اساس قانون شهرداری ها دو جلسه كميته خروج دام از شهر در دو هفته گذشته بصورت فشرده داشته ايم.

وی افزود: از طرفی دستگاه های اداری شبكه بهداشت، دامپزشكي و جهاد كشاورزی طی بررسی های خود هشدار لازم به شهرداری داده اند و شهرداری نسبت به شناسايی تمامي خانوارهايی كه دام در محدوده شهری نگهداری مي كنند، اقدام و مراتب را به فرمانداری اعلام كرده است و اخطار كتبی به تمامی خانوارهای مشمول داده است.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد: با علم به اينكه تعداد زيادی از اين خانوارها از طريق نگهداری دام أمرار معاش دارند، اقدام به توجيه برخی افراد برای احداث مجتمع های دامپروری در محيط مناسب خارج از شهر کرده ایم.

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت:  با هماهنگی بعمل آمده بين دستگاه های متولي امر أعم از دادستان محترم، فرماندهی محترم انتظامی و شهرداری، ظرف مهلت يكماه آتي كليه دام های سبك و سنگين محدوده شهری جمع آوری و طی تشريفات قانونی تحويل كشتارگاه خواهند شد.

 

وی در خصوص وضعیت تنها مرکز خرید و فروش دام دارای مجوز در هرسین گفت: این مکان یک بخش خصوصی است و صاحب دارد و كارش را انجام می دهد ما وظيفه ای در قبال خريد و فروش آن نداريم.