استمرار بی توجهی به تولید و تضییع تنها ظرفیت های شهرستان/

از بین رفتن حاصل دسترنج چغندرکاران هرسینی جلوی چشمان همه!

سرویس: اقتصادیکد خبر: 29066|09:48 - 1396/10/18
نسخه چاپی
از بین رفتن حاصل دسترنج چغندرکاران هرسینی جلوی چشمان همه!
نزدیک به یک ماه است که با فرا رسیدن فصل برداشت محصول چغندر و در نتیجه انتقال آن به کارخانه زمزمه هایی از عدم توان در تحویل محصول کشاورزان و برخی مشکلات دیگر به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، شهرستان هرسین در حال حاضر به‌عنوان یک‌ قطب کشاورزی در استان کرمانشاه مطرح است و بسیاری از محصولات کشت‌شده در آن ازنظر میزان تولید و کیفیت در رده بالایی قرار دارند.

محصول چغندرقند در شهرستان هرسین نیز از چنین وضعیتی برخوردار است ضمن آنکه در کنار آن‌یک واحد صنعتی برای استفاده از این چغندرقند در شهر بیستون قرار دارد که محصولات کشاورزی را خریداری و فرآوری می‌کند.

این کارخانه که با ماده اولیه چغندر قند که از كشاورزان طرف قرارداد خریداری می شود فعالیت می کند، تنها امید کشاورزان برای کشت این محصول در منطقه به شمار می رود.

نزدیک به  یک ماه است که با فرا رسیدن فصل برداشت محصول چغندر و در نتیجه انتقال آن به کارخانه زمزمه هایی از عدم توان در تحویل محصول کشاورزان و برخی مشکلات دیگر به گوش می رسد، هر چند که این روند نزدیک به یک ماه است که در جریان است و حتی طبق گفته برخی از کشاورزان از قبل هم وجود داشته اما به نظر می رسد هنوز عزم چندانی برای رفع این مشکل کشاورزان از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

 یک کشاورز اهل روستاهای بیستون در گفتگو با دیوانگاه ضمن اظهار گلایه از عدم مدیریت صحیح و تضییع دسترنج چندین ماهه آنها اظهار داشت: متأسفانه علی رغم بحث های فراوان در حمایت از تولید از سوی مسئولین ولی با کمال تعجب می بینیم که محصول ما روی زمین مانده است و کسی طالب آن نیست.

وی افزود: متأسفانه علی رغم اینکه خیلی از کشاورزان محصول خود را جهت فروش و تحویل به کارخانه قند بیستون بارگیری کرده اند ولی کار تحویل به کندی و بارابطه صورت می گیرد و خیلی از محصولات کیفیت خود را از دست داده اند.

این کشاورز زحمتکش تصریح کرد: برخی از روستاها به دلیل نامعلوم بودن وضعیت تحویل از برداشت و انتقال آن خودداری کرده اند و این یعنی از بین رفتن زحمت چندین ماهه آنها.

بر اساس این گزارش، طبق آمار ارائه شده توسط جهاد کشاورزی شهرستان هرسین کشت محصول چغندر در سال جاری (2070هکتار) نسبت به سال زراعی گذشته (1400هکتار) حدود 670هکتار رشد داشته که این آمار علی رغم وجود مشکلات متعدد از قبیل نبود نقدینگی و ظرفیت کارخانه و همچنین با وجود کم آبی های اخیر در منطقه و خشک شدن چندین سراب، در نوع خود یک فاجعه مدیریتی است.

از طرفی بی توجهی به این موضوع از سوی مسئولین شهرستان، صدای نماینده مردم هرسین در مجلس را هم در آورد.

حسن سلیمانی چندی پیش در تذکری به وزیر کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت چغندرکاران حوزه انتخابیه خود شد.

سلیمانی اظهار داشت:  با وصف اینکه کشاورزان منطقه تمام توان خود را برای برداشت محصول با کیفیت و مرغوب بکار گرفته اند و قریب به 600هزار تن چغندر تولید کرده اند متأسفانه کارخانه های قند محل از تحویل محصول آنها خودداری می کنند.

وی افزود: این امر باعث پوسیدگی و فساد چغندر تولیدی شده است و لازم است که به این کشاورزان کمک های جدی صورت گیرد.

نماینده مردم هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چندین بار به وزیر محترم تذکر داده شده است در حالی که هنوز ابلاغی صورت نگرفته است، توقع ما این است که آقای وزیر در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورد.

به گزارش دیوانگاه، کارخانه قند بیستون هر ساله با مشکلاتی روبرو است که یک سال مشکل نبود نقدینگی است و سال دیگر کاهش ظرفیت خرید و امسال هم در تازه ترین نوع از این موانع و مشکلات، بحث دلالی است که از قبل هم نمود بیشتری داشته است.

علی رغم گذشت حدود دو هفته از ارائه این تذکر هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته و کشاورزان منطقه همچنان با خاطری ناامید و چشمانی حسرت بار نظاره گر تضییع دسترنج چندین ماهه خود هستند و لازم است که مسئولین شهرستان و استان از وضعیت جلسات خارج شده و اقدام ملموس تری در این خصوص انجام دهند.