گزارش//

گلیم هرسین، تار و پودی در هم آمیخته از ذوق و هنر مردم این دیار /ظرفیت اشتغالزایی که نیازمند توجه بین از پیش است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 28845|14:19 - 1396/08/20
نسخه چاپی
گلیم هرسین، تار و پودی در هم آمیخته از ذوق و هنر مردم این دیار /ظرفیت اشتغالزایی که نیازمند توجه بین از پیش است
شهرستان هرسین از جمله مناطقی است که به دلیل دارا بودن ویژگی تولید هنر صنعت های مخنلف و به ویژه در زمینه گلیم با کیفیت و مرغوب می تواند با تبیین سیاست های حمایتی از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان به یک مبع خوب اشتغالزایی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، امروزه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزاء آن چندان امکان پذیر نیست و توزیع اشتغال بین بخش های اصلی فعالیت های اقتصادی تابع دو ویژگی نیروی کار و سرمایه می باشد.

 

 در این بین صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه اندوز بودن، کاربر بودن، مشارکت دادن زنان در تولید،متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر ازویژگی های اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی ، انتقال هنر بومیومحلی ، پیوند نسل ها و سایر مولفه ها می تواند یکی از مهمترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری درمناطق مختلف کشور باشد و تأثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بگذارد.

 

شهرستان هرسین از جمله مناطقی است که به دلیل دارا بودن ویژگی تولید هنر صنعت های مخنلف و به ویژه در زمینه گلیم با کیفیت و مرغوب می تواند باتبیین سیاست های حمایتی از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان به یک مبع خوب اشتغالزایی تبدیل شود.

 

فیروز ناصری هرسینی مسئول تعاونی هرسین گلیم ناصری در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص ویژگی های این هن صنعت در هرسین اظهار داشت: گلیم هرسین هنر صنعتی بومیست که مواد اولیه آن بیشتر درروستاها تهیه میشود که این امر جلوی خام فروشی الیاف حیوانی را میگیرد وبا مختصر فرآوری الیاف پشمی ارزش افزوده بالایی پیدا میکند که هم اشتغال روستایی ایجاد میشود وهم زمان را مدیریت میکند.

وی افزود: در خصوص این موضوع نه تنها ارزی از کشور خارج نمیشود بلکه بااجرای روند کاربردی وتلاش درصادرات آن ارزآوری هم دارد.اما کار بردی کردن این مواد اولیه دربافت های داری بخصوص بافت گلیم هرسین ارزش مضاعفی را به دنبال دارد وتولید ثروت واشتغال میکند.

 

مسئول تعاونی هرسین گلیم ناصری تصریح کرد: باتوجه به اصلاح زیرساختها ورفع موانع تولید دراین هنرصنعت میتواند بستر مناسبی را برای ایجاد اشتغال وتزریق اقتصاد بخانواده فراهم کند.

 

ناصری دربخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروزه درهرسین جمعیتی بین چهار تا پنجهزار نفروجود دارد که میتوانند گلیم را ببافند که ازاین تعداد شاید آماری بین سیصد واندی نفر مشغول کارهستند که درصد زیادی ازاین افراد بالای پنجاه سال هستند که باپیشرفت این روند وعدم آموزش استاندارد وترغیب قشرجوان به این هنرصنعت بیم ناکارآمدی این هنر صنعت درآینده میرود.

 

وی افزود:  ارایه طریق:آموزش اصولی واستاندارد جهت تولید متناسب بانیاز بازاردر سطوح مختلف مبتدی متوسط ،پبشرفته واستاد کار وتربیت درست مربیان آموزشی، تشکیل کمیته فنی جهت نظارت برتولیدات ،تهیه مواد اولیه ارزان و با کیفیت، حمایت منابع مالی بانکها باین افراد بشر ط تزریق درست این منابع درتولید هرچه بهتر این هنرصنعت، حمایت ادارات وارگانهای حمایتی وذیربط جهت تقویت بنیه مالی وفکری و یجاد کارگاههای متمرکز دراماکن متروکه وغیرقابل استفاده بعضی از ادارات واماکن دولتی و بااحتساب منابع روستایی میتوان درکوتاه مدت برای جمعیتی بین هزارتاهزروپانصد نفر  بصورت مستقیم وتادوهزار نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال مولد وپایدار ایجاد کرد.

این هنرمند هرسینی خاطرنشان کرد :البته قدمهای مثبتی جهت جذب مخاطبین،بازارهدف،تقویت زیرساختها،تبلیغات وسیع برداشته شده مثل ثبت جغرافیایی،تدوین وثبت اصول استاندارد،عقد تفاهم نامه ساخت مستندوپخش باشبکه دوسیما وشبکه مستند،شرکت فعال درنمایشگاهای ملی وبین المللی برداشته شده است.

 

ناصری در پایان اظهار داشت: رمز موفیقت اشتغال دراین هنر صنعت چه ازنگاه تولید کننده وچه مسولین تاکید برسه محور آموزش ،تولید وفروش است.

 

بدون تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی می باشد  از این روکنکاش ومطالعه پیرامون برنامه ریزی، نقش واهمیت توسعه صنایع دستی، شناسایی وایجاد ظرفیت های جدید، ایجاداشتغال مولد و ارتقاء و بهبود شاخص های کلان اقتصادی و نیز ارتقاء سطح درآمد ومعیشت و رفاه هزاران خانه دار روستایی و شهری فعال دراین صنعت ضرورت پیدا می کند.

 

امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: در بحث گلیم هرسین دو مبحث وجود دارد یک موضوع ثبت ملی آن و ثبت موتیف و نگاره های آن که لازم است ثبت جهانی بشود ، موضوع دیگر ثبت شهر جهانی گلیم است که این مقوله سخت تر است و باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: در بحث ثبت جغرافیایی باید بخش خصوص درخواست میداد که به حمدالله آقای فیروز ناصری هرسینی پیش قدم شد تا بتوانیم به سمت ثبت ملی گلیم هرسین حرکت کنیم.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد: در این خصوص پرونده تشکیل شده و جلساتی در این راستا در هرسین و مرکز استان با مسئولین مربوطه برگزار شد و قرار شد مبلغ105هزار یورو (مبلغی معادل 5میلیون تومان) از طرف شورای شهر هرسین تأمین اعتبار شود.

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت: ثبت جهانی گلیم هرسین به اسم جمهوری اسلامی ایران صورت میگیردو خصوصی نیست و در جلساتی که در این راستا برگزار شده است اعتبارات خوبی برای این کار در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: در قدم بعدی لازم است که سفارشات زیادی برای صادرات داشته باشیم بنابر این با یک تاجر صحبت های مطرح شده که تا 6هزار متر گلیم را بتوانیم در قدم اول صادرات داشته باشیم.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد: نیاز هست که یک ساماندهی در خصوص بافندگان گلیم در هرسین صورت گیرد تا بتوانیم آنها را در یک نقطه منمرکز کنیم و در نهایت بتوانیم مواد خام مورد نیاز را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که در این راستا هم امیدواریم در قدم نخست بین 350تا 400نفر اشتغالزایی داشته باشیم.

 

شاه آبادی اظهار داشت: هر چند که اقدامات زیادی در خصوص ساماندهی وضعیت گلیم هرسین انجام داده ایم اما قالب آنرا مدیون زحمات آقای فیروز ناصری، آقای شعبانی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان و پیگیری های نماینده محترم شهرستان هستیم.

 

به گزارش دیوانگاه: موضوع صنایع دستی و به ویژه ظرفیت اصلی شهرستان یعنی هنر صنعت گلیم از دیرباز جزء منابع اقل درآمدی خانواده های هرسین بوده است و امروزه توجه بیش از پیش به این ظرفیت اشتغالزیی در شهرستان می تواند تا اندازه ای گره ای از مشکلات اشتغالزایی و معیشتی مردم هرسین را باز کند.