دیوانگاه گزارش می دهد//

تناقض آشکار کاشت برنج و تبلیغ کلزا و زیره در هرسین/ در یک سال آبی خوب کاشت 211هکتار برنج گاماسیاب را خشکاند

سرویس: اقتصادیکد خبر: 28672|10:58 - 1396/07/01
نسخه چاپی
تناقض آشکار کاشت برنج و تبلیغ کلزا و زیره در هرسین/ در یک سال آبی خوب کاشت 211هکتار برنج  گاماسیاب را خشکاند
مدیران کشاورزی ما از طرفی نسخه کاشت گیاهان کم آب مانند کلزا و زیره و پر کردن چاه ها را برای کشاورزان می پیچند و از طرفی در بستر رودخانه ای که بیش از پنجاه روستا از قبل آن امرار و معاش می کنند شالیکاری را ترویج می دهند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،  با شدت گرفتن کم آبی و خشکسالی در سال های گذشته ، بسیاری از تالاب ها، رودخانه ها و چشمه ها خشک شدند و از کشاورزی به خصوص در شهرستان هرسین فقط نامی بر جای ماند تا اینکه در دو سال اخیر به دلیل افزایش چشمگیر بارندگی ها کشاورزی هرسین  جانی دوباره گرفت.

 

حال سوال این است که چه در سال های خشک و چه در دو سال اخیر آیا مدیریتی در بحث آب های روان و حتی زیر زمین چه در نحوه مهار آننها و چه در زمینه استفاده از آنها وجود داشته یا اینکه همینطور بلاتکلیف به حال خود رها شده است.

 

واقعیت امروز وضعیت کشاورزی و آب های زیر زمینی در هرسین حکایت قدیمی ضعف مدیریت ها در مجموعه های متولی از جمله مجموعه هایی است که با بحث کشاورزی و حفظ منابع آبی در ارتباطند تا حدی که فقط آه و حسرتی برای مردم این شهر بحران زده باقی گذاشته است.

 

ضعف مدیریت ها و ناهماهنگی  دستگاه های مرتبط و موازی کاری ها در سال های اخیر به حدی رسیده که مدیران کشاورزی ما از طرفی نسخه کاشت گیاهان کم آب مانند کلزا و زیره و پر کردن چاه ها را برای کشاورزان می پیچند و از طرفی در بستر رودخانه ای که بیش از پنجاه روستا از قبل آن امرار و معاش می کنند اجازه شالیکاری می دهند و زمین های اطراف آن را با حفر چاه و آبیاری بارانی به کشت های آبی ترغیب می کنند

نوروزی مدیر جهاد کشاورزی هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: ما ترویج کشت برنج نکرده ایم و شرایط کشت آنرا نداریم.

 

وی افزود: ما در مرحله کاشت اخطارهای لازم را داده ایم ولی متأأسفانه اهرم های قانونی لازم را نداریم که بتوانیم این قبیل کشت ها را تخریب کنیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی هرسین تصریح کرد: تنها اهرم ما امور آب است که می تواند با توجه به نحوه کشت ها و میزان آبدهی آنها جلوی مصرف بی رویه آب و کاشت این قبیل کشت ها را بگیرد.

 

اما گامسیاب شاید قصه های پر غصه  دیگری برای گفتن داشته باشد از مشکلات محیط زیستی که هر از چند گاهی در بستر خشکیده ان ایجاد می کنند تا چاه های ایزوتوپی که اغلب به بهانه ایجاد صنعت بدون پشنتوانه فکری  مغز زمین را شکافته و نشست برخی قسمت های دشت های منطقه امروز وضعیت این رودخانه را به حدی رسانده که بستر آن به مکانی برای چادر زدن و استقرار کوچ نشیننان تبدلی کرده است.

علی اشرف ایازنیا رئیس امور آب شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: حدود سه ماه است که در گیر پیگیری موضوع کاشت برنج در منطقه هستیم.

 

وی افزود: بهمن ما سال گذشته بود که طی نامه ای به جهاد کشاورزی شهرستان هرسین اعلام کردیم بر طبق دستورالعملی که از وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده بود کشت برنج غیر از استان های مازندران و گیلان به دلیل مستعد نبودن در سایر نقاط کشور ممنوع است.

 

رئیس امور آب شهرستان هرسین تصریح کرد:  بر این اساس و بر طبق این دستور العمل به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اعلام شد که به کشاورزان هشدار داده شود که از کشت محصولات پرآب مانند چغندر، ذرت خودداری کنند و کشت برنج به طور کلی ممنوع اعلام شد.

 

ایازنیا در ادامه اظهار داشت: علی رغم تذکرات داده شده امسال متأسفانه با این حجم از کشت برنج مواجه شدیم و به تیع جلساتی جهت حفاظت از منابع آب در هرسین و بخش بیستون برگزار شد و خروجی جلسات  این شد که موتورهای آب مستقر در منطقه که در زمن های کشت برنج قرار دارند توقیف شوند که با تنش هایی در منطقه همراه بود.

 

وی افزود: در بخش بیستون و منطقه چمچمال حدود 124نفر ( در مجموع 210هکتار) اقدام به کشت برنج در منطقه کرده بودند که با انجام کارشناسی از سوی دادگستری و برآورد تخلفات صورت گرفته انتظار می رود به ازاء هر هکتار 6میلیون  و 600هزار تومان جریمه صادر شود که البته شبیه اینکار نیز در صحنه صورت گرفته است.

 

شاید غرض از طرح این دغدغه مردم تنها این تلنگر به دوستان مسئول و پاسخ به این سوال باشد که چه فرقی بین مردم هرسین و سایر نقاط وجود دارد که مردم ما اجازه حفر یک چاه کم عمق برای یک طرح در آمد زا و گلخانه ای را نداشته باشند ولی یک عده بیاید و در بستر رودخانه شهرستان شالی کاری انجام دهد و منابع آبی منطقه را حیف و میل کند.

 

به گزارش دیوانگاه، نادیده گرفتن الگوی کشت متناسب با منطقه و میدان دادن به افراد فرصت طلب برای کسب درآمد بیشتر به هر قیمتی سبب خشک شدن سفره های آب زیر زمینی و رودخانه گاماسیاب شده است و همه این موارد به نوعی نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری مسئولان است که تنها نظارت و جلوگیری از کاشت های بی رویه محصولات آبدوست را در حد صحبت انجام داده اند.