دیوانگاه گزارش می دهد/

آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در شهرستان هرسین+ عکس

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 26330|09:09 - 1395/07/18
نسخه چاپی
آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در شهرستان هرسین+ عکس
مردم شهرستان هرسین در ایام دهه اول محرم مانند سایر هموطنان، با شیوه های خاص خود با حضور در مساجد، حسینیه ها و تکایا به سوگواری سید شهدا (ع) می پردازند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،با فرارسیدن ماه محرم همه چیز حال و هوای محرم پیدا می کند و همه در تکاپوی این هستند که برنامه های محرم را هرچه باشکوه تر و با عظمت تر برگزار کنند.

مردم شهرستان هرسین نیز در ایام دهه اول محرم مانند سایر هموطنان، با شیوه های خاص خود با حضور در مساجد، حسینیه ها و تکایا به سوگواری سید شهدا (ع) می پردازند.

مردم شهرستان هرسین  تقریباً یک هفته قبل از شروع ماه محرم با تهیه پارچه‌های سیاه و داربست‌های فلزی به شیوه سنتی تکیه‌های عزاداری در سطح محله های مختلفشهرستان  دایر می‌کنند و با آماده کردن ابزار عزاداری خاص این ایام خود را برای عزاداری ایام محرم آماده می‌کنند.

دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر

در هرسین سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی دسته دسته گرد هم می‌آ‌یند و در داخل هیئت‌ ها به عزاداری می‌پردازند؛ و معمولاً هیات های مذهبی از روز چهارم  ماه محرم اقدام به حرکت دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در کوچه، خیابان ها خود را برای برپایی اصلی ترین مراسم عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا آماده می سازند.

در این ایام مجالس مختلفی در شهرستان هرسین برگزار می شود که هر کدام از این مراسمات مختص به یکی از شهدای کربلاست که از آن جمله می توان به برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه از ماه محرم و همایش احلی من العسل با حضور پرشور نوجوانان اشاره کرد.

از جمله نکات قابل توجه در بین هئت های عزاداری شهرستان به خصوص هیئت ها قدیمی در منطقه ماندگاری اشعار حماسی و سنتی است که البته توسط افراد مسن تر خوانده می شود و بعضا این اشعار را از حفظ هستند

 سفره های نذری

سفره های نذری که از دیرباز در بین عزاداری های هرسین متداول بوده است، و  معمولا، در آن غذاهای نذری و خرما، آش، حلیم، شله زرد و... بین عزاداران حسینی توزیع و پخش می شود. و این رسم بیشتر در شب های و روز های تاسوعا و عاشورا انجام می گیرد.

مراسم تاسوعا و عاشورا

مراسم تاسوعا و عاشورا یکی از باشکوهترین مراسمات در هرسین می باشد که همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی از نقاط مختلف شهرستان به سمت امامزاده مهدی (ع) شهرستان حرکت می کنند و در آنجا جایگاهی برای مداحی مداحان اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده است و مقابل منزل آیت الله نجفی(ره) تجمع می کنند و در آنجا به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.

تعزیه خوانی

از جمله دیگر مراسماتی که در روز عاشورا در هرسین برگزار می شود تعزیه خوانی است که این برنامه چند سالی است که به همت یکی از هیئت های مذهبی شهرستان برگزار شده  که در این تعزیه خوانی واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می شود.

نماز ظهر عاشورا

برگزاری نماز ظهر عاشور از دیگر برنامه های این روز است که عزاداران و هیات مذهبی شهر هرسین به یاد ظهر عاشورا هرساله هنگام اذان ظهر در روز عاشورا در محل مسجد مصلی آیت الله حجتی(ره) جمع می شوند و نماز ظهر عاشورا را به جا می‌آورند که بدین گونه مراسم سوگواری دهه محرم به پایان می‌رسد.

مراسم شام قریبان در هرسین پایانی ترین مراسم روز عاشورا در شهرستان است در این مراسم مردم با حضور در مزار شهدای شهرستان و قبور اموات با روشن کردن شمع برای آنها طلب آمرزش و در غریبی اسرای کربلا عزاداری می کنند.