گوشه ای از فعالیت های یک رسانه در جهت کمک به حل مشکلات در جامعه/

بررسی و پیگیری مشکلات اقتصادی و اجتماعی تا سیاسی و فرهنگی/وقتی یک رسانه زبان مردم می شود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 25520|11:54 - 1395/05/17
نسخه چاپی
بررسی و پیگیری مشکلات اقتصادی و اجتماعی تا سیاسی و فرهنگی/وقتی یک رسانه زبان مردم می شود
به مناسبت روز خبرنگار گوشه ای از فعایت های سایت دیوانگاه را در قالب گزارشات و مطالب تأثیر گذار در طول یک سال گذشته در این روز منتشر می کنیم.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،به مناسبت روز خبرنگار و شهادت شهید صارمی گوشه ای از فعایت های سایت دیوانگاه را در قالب گزارشات و مطالب تأثیر گذار در طول یک سال گذشته در این روز منتشر می کنیم امید است بتوانیم با استعانت از خداوند متعال و یاری مردم در جهت آگاه سازی جامعه و ایجاد حس مطالبه گری مثبت قدم های تأثیر گذاری برداریم.

در ادامه لازم دیدیم گوشه ای از تلاش های تأثیرگذار سایت دیوانگاه را جهت یادآوری در این پایگاه خبری منتشر کنیمب

 

کارناوال مرگ در جاده های هرسین و تعلل دولت در انجام یک پروژه ملی/آیا محور هرسین به پلیسراه دوباره رنگ خون به خود می گیرد

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،سال گذشته بود که پروژه چهار بانده کردن محور هرسین به پلیسراه بعد از کش و قوس های فراوان بلأخره در هرسین کار اجرایی آن آغاز شد

البته این پروژه یکی از قدیمی ترین پروژه های شهرستان است اما با سفر پر برکت مقام معظم رهبری تآکید بر اجرایی شدن آن بیشتر و جزء پروژه های سفر مقام معظم رهبری در هرسین قرار گرفت.

این پروژه سالهاست در گیر و دار کمبود بودجه ها و البته برخی  بی توجهی ها قرار گرفته  تا آنجا که سال گذشته با پیگیری های مستمر و حساسیت بر روی این پروژه پای معاونین وزرا را جهت پیگیری به شهرستان باز کرد.

با تخصیص اعتبار  و مشخص شدن تخلفات پیمانکار قبلی و در نهایت تعویض این پیمانکار کار پروژه از سر گرفته شد اما این جابجایی پیمانکار به چه قیمتی برای این پروژه ملی تمام شد.

اوایل امسال بود که پیمانکار بی کفایت این پروژه در راستای آماده سازی قسمتی از ورودی شهرستان از سمت پلیسراه و البته فشارهایی از سوی آقایان مسئول اقدام به آسفات چند کیلومتر از جاده نمود که به علت نامناسب بودن زیر سازی جاده و همچنین سردی هوا و ... سطح جاده در شعاع زیادی ترک خورد که در برخی موارد هم مشکلاتی را برای همشهریان ایجاد کرد.

حال اینکه علت موارد گفته شده بود یا عدم نظارت به موقع بر کار پیمانکار مسئله اصلی هزینه ای بود که در این سهل انگاری هدر رفت و البته قول هایی هم در زمینه برگرداندن خسارات به مردم داده شد.

شاید این سوال پیش بیاید که چه اصراری بر اجرای این پروژه در هرسین وجود دارد،  با نگاهی مختصر به آمار 433تصادف در سال گذشته که در جلسه شورای اداری با حضور ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان از سوی یکی از مسئولین بهداشت شهرستان عنوان شد اهمیت این کار بیشتر مشخص می شود.

نجات یک موتور سوار از مرگ با کمک بالگرد،واژگونی خودرو پیکان و مصدومیت شدید سه نفر،کشته وزخمی شدن 4نفر در یک حادثه رانندگی و روز گذشته هم 8کشته و زخمی  در محور هرسین به پلیسراه، اینها فقط بخشی از سوانح رانندگی یک ماه گذشته محور هرسین به پلیس راه می باشد.

یک شهروند هرسینیدر گفتگو با دیوانگاهاظهار داشت باز هم حادثه ای دلخراش فضای شهرستان را غم انگیز کرد و این سوال که تا کی باید شاهد اینگونه از حوادث باشیم.

وی ضمن اظهار گله مندی از عدم پیگیری مسئولین شهرستان در انجام پروژه ها افزود مسئولین شهرستان که در سطوح عالی مدیریتی هستند چطور نمی توانند مشکلی از سر راه این مردم بر دارند.

با مقایسه ای اجمالی بین چهار کیلومتر چهار بانده شده این محور و بقیه مسیر می توان به این نتیجه رسید که تقریبأ تمام تصادفات جاده ای و آنچیزی که کارناوال مرگ را در این محور به راه انداخته کم عرض بودن جاده و همچنین نداشتن دید در برخی قسمت هاست .

در تازه ترین مورد از تصادفات جاده ای این محور شب گذشته در برخورد سه دستگاه خودرو 8نفر از سرنشینان خودروها کشته و زخمی شدند و البته این تنها بخشی از تصادفات در هفته جاری بوده است

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهضمن اظهار تأسف از حادثه به وجود آمده و طلب صبر برای بازماندگان حادثه اظهار داشت پروژه هرسین به پلیسراه از پروژه های ملی شهرستان است که متأسفانه امسال به دلیل کمبود نقدینگی روند کُندی را سپری می کند و این تأ مین نقدینگی هم توسط مرکز صورت می گیرد.

وی افزود در حال حاضر پیمانکار پروژه هم حدود ده میلیاراد تومان طلب دارد ولی با این وجود هم کار خود را انجام می دهد.

فرماندار شهرستان خاطرنشان کرد با توجه در پیش داشتن سفر رئیس جمهور به استان در نظر داریم هزینه تکمیل این پروژه را بصورت یکجا جزء مصوبات قرار دهیم.

محمدی اظهار داشت هر چند که طبق اعلام مراجع ذی ربط علت تصادف سرعت بالا و عدم رعایت فاصله قانونی بوده ولی با توجه به اینکه مسیر پرتردد است و احتیاج به تعریض دارد لذا پیگیریهایی هم از سوی نماینده مردم شهرستان و هم استاندار در زمینه در راستای به نتیجه رسیدن این پروژه صورت گرفته است.

با فرض این مورد که هر یک از این افراد در یک خانواده زندگی می کنند آیا این مسئله برای مردم این منطقه قابل هضم است که هر روزه شاهد حجم بالایی از غم و اندوه و از دست دادن عزیزان خود باشند.

انتظار مساکن مهر هرسین برای تکمیل/ تبدیل یک شهر به قبرستانی از سازه های نیمه کاره

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، پروژه های مسکن مهر در شهرستان هرسین از جمله پروژه های نیمه تمامی است که امروزه در اما و اگر های بودجه ای دولت گیر کرده است.  بی مهری نسبت به این پروژه ها در سال های اخیر جوی از ناامیدی را در بین متقاضیان به وجود آورده که حتی برخی از آنها دیگر قید خانه دار شدن را از این طریق زده اند.

سابقه تاسیس مسکن مهر در شهرستان هرسین به سال 88 بر می گردد که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی دولت قبل پروژه 59واحدی مهر فرهنگیان کلید خورد. البته این پروژه تا پایان سال 92به اتمام رسید و بعد از آن دیگر پروژه ها به ترتیب در هرسین کار خود را آغاز کردند. 

تعداد سازه های مسکن مهر در شهرستان هرسین 1154 واحد است که از این تعداد 328 واحد مسکن مهر (مهر شهر و مشاغل آزاد) و  203واحدی دادگستری، 59واحدی مهر فرهنگیان، 256واحدی بیستون، 28واحدی مهر گلستان، 160واحدی گل دشت بهزیستی(1)، 120واحدی گل دشت بهزیستی(2) است.

 

البته از این تعداد تا کنون دو پروژه 59واحدی مهر فرهنگیان و 28واحدی مهر گلستان و همچنین 120واحد از پروژه مسکن مهر دادگستری تکمیل و تحویل متقاضیان داده شده ولی سرنوشت مابقی با پیشرفتی فیزیکی بین 25تا 70درصد در اما و اگر های بین تعاونی ها و پیمانکاران باقی مانده است.  در این بین هم به نظر می رسد دولت اصرار چندانی بر تکمیل هر چه سریعتر این پروژه ها ندارد.

 

فرماندار هرسین: مشکل پروژه مسکن مهر هرسین 

یاور محمدی فرماندار شهرستان  هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در این خصوص اظهار داشت: دولت به وظیفه خود در قبال پروژه های مسکن مهر چه با اعطای زمین و چه با ارائه تسهیلات عمل کرده است.

وی افزود: در برخی پروژه ها همانند مسکن مهر دادگستری و آن هم در بخشی از پروژه به دلیل همکاری تعدادی از متقاضیان در جهت تأمین آورده مشکلات آنها مرتفع شد و واحد های آنها تحویل داده شد ولی مابقی به دلیل ارائه نکردن آورده با مشکل مواجه هستند.

فرماندار شهرستان هرسین در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه مسکن مهر مشاغل آزاد شهرستان هرسین با 328واحد، دولت به تعهد خود در واگذاری زمین عمل کرده است.  طرف حساب هم تعاونی به نیابت از متقاضیان با پیمانکار است و در این پروژه هم مشکل بر سر تامین آورده اعضاء با پیمانکار است. 

محمدی اظهار داشت: از طرفی چون در این پروژه تعهدی برای دادن آورده از سوی متقاضی وجود نداشته این مشکلات همچنان پابرجاست ولی در جاهایی که دولت یک طرف قرار بوده به تعهد خود عمل کرده و در آنجا مشکلات کمتری وجود دارد.

وی افزود: پروژه های مشاغل آزاد که پیشرفت اندکی داشت و همچنین پروژه 256واحدی بیستون که متأسفانه به علت عدم وجود متقاضای بلاتکلیف مانده بود به بنیاد مسکن واگذار شده و قرار شد که این پروژه ها جهت فروش به بخش خصوصی واگذار شود و از قالب مسکن مهر برون آید.

فرماندار هرسین در پایان خاطرنشان کرد: علت عمده عدم پیشرفت مسکن مهر در هرسین نبود آورده توسط متقاضیان است و در هر حال دولت حاضر است با همکاری متقاضیان و ارائه تسهیلات این پروژه های نیمه کاره را تکمیل کند. 

به گزارش دیوانگاه، با توجه به اینکه هرسین اولین تحویل دهنده پروژه های مسکن مهر در سطح استان بوده (مهر فرهنگیان و 28واحدی مهر گلستان) به نظر می رسد افت پیشرفت های فیزیکی  پروژهای دیگر مسکن مهر شهرستان و مشکلات به وجود آمده  چیزی فراتر از یک اختلاف بین پیمانکار و تعاونی ها باشد که این امر نیاز به نظارت بیشتر و حمایت مضاعف دولت دارد چرا که هدف از ایجاد مسکن مهر تامین سرپناه برای اقشار کم در آمد بود. 

گفتنی است در حال حاضر 5پروژه مسکن مهر در سطح شهرستان هرسین وجود دارد که به علل متفاوت نیمه تمام رها شده اند و این شهر را به قبرستانی از سازه های نیمه کاره تبدیل کرده است.

 

مشکلات رشته کارخانه گوهره را پنبه کرد/ سوختن 49 فرصت شغلی در هرسین

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند و این در حالی است که برخی صنایع در شهرستان همچون صنعت ریسندگی با رکود مواجه شده اند و تنها اسمی از آن در صنعت شهرستان باقی مانده است

نساجی یکی از صنایعی است که در سال های نه چندان دور از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بوده اما این صنعت امروزه به دلیل عدم پشتیبانی توسط دولت ها و در کنار این موارد حجم بالای واردات و عدم توجه به تولید داخل با رکود مواجه و به صنعتی ورشکسته تبدیل شده است.

کارخانه ریسندگی و بافندگی نخ و پنبه گوهره از جمله این صنایع راکد در شهرستان هرسین است که در سال 82 کار اجرایی آن آغاز شد و در سال  86به بهره برداری رسید

 

این کارخانه که در ابتدا کار خود را با تولید پنیه و اشتغالزایی 47 نفر آغاز کرد، متأسفانه بعد از دو سال به دلایل نا معلوم تغییر تولید داده و مسیر تولید خود را به تولید نخ پنبه تغییر داد که آن هم بعد از دو سال متوقف شد

فرماندار شهرستان هرسین در خصوص وضعیت این کارخانه به خبرنگار دیوانگاه، گفت: این گونه کارخانجات مالکیت خصوصی دارند که بخشی از آنها به دلیل مشکل نقدینگی، سرمایه در گردش، بدهی به شرکت های آب، برق گاز و یا عدم تمایل افراد به ادامه کار فعال نیستند

یاور محمدی افزود: دولت در چند مورد برنامه هایی برای اینگونه صنایع در نظر گرفته که اولین مورد آن استمهال بدهی است که اکثرأ انجام می شود

وی ادامه داد: برنامه دوم دولت بحث پرداخت سرمایه در گردش با رعایت برخی ضوابط است که در این زمینه هم در برخی اوقات فرد نمی تواند وثیقه مورد نظر را تأمین کند و سوم بحث بازارهای برون مرزی است که در این زمینه نیز دولت در حال حاضر با توجه به وضعیت کشور عراق امکان این امر را ندارد و در نهایت این مشکلات منجر به ایجاد رکود در اینگونه صنایع شده است.

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر موارد ذکر شده و در راستای کمک به اینگونه صنایع در برخی موارد تسهیلاتی در قالب یارانه و سرمایه در گردش اختصاص می دهد و البته در کنار این موارد به کارخانجات فعال هم در جهت توسعه فعالیت های خود کمک می کند

بررسی های انجام شده و گفته های مسئولان در خصوص دلایل راکد بودن این واحدهای تولیدی و صنعتی نشان می دهد که بسیاری از آنها در نتیجه کمبود نقدینگی ناشی از عدم توجه به کالاهای داخلی، نبود سرمایه در گردش و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی به این وضعیت دچار شده اند

رئیس تأمین اجتماعی شهرستان هرسین نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص راکد بودن کارخانه مذکور گفت: این کارخانه در سال 82 با تحت پوشش قرار دادن 6 نفر کار خود را آغاز کرده و به مرور زمان به این تعداد افزوده شد

وی افزود: در آخرین آمار و لیست بیمه ای که از این کارخانه در سامانه بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد تا پایان سال 87 حدود 49 نفر بیمه شده را تحت پوشش داشته و بعد از آن هم به طور کامل با اداره بیمه تسویه کرده است

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،به نظر می رسد وجود واحدهای تولیدی در هرسین که هنوز برخی از آنها منابع اولیه و تولیدات خود را در انبار دارند ولی به دلایلی سالیان درازی است که قفل بر درب آنها خورده است نشان دهنده عدم حمایت از سرمایه گذاران و پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل بوده است چرا که در تمام بندهای اقتصاد مقاومتی توجه به بخش تولید، حمایت نظام بانکی از بخش‌های تولیدی، مدیریت واردات و جهت‌گیری به سمت صادرات مد نظر قرار گرفته است.

 

ریشه دار بودن بحران آب در فشل بودن تصفیه خانه/ نوسازی حلقه مفقوده آبرسانی در هرسین

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،شهرستان هرسین با جمعیتی حدود 85هزار نفر در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

سراب هرسین یکی از سراب های قدیمی ایران و تنها تأمین آب شهرستان است که آب آشامیدنی حدود 55هزازار نفر از جمعیت شهری هرسین را تأمین می کند.

بیش از یک هفته است که در پی بارندگی های اخیر و در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتأ در سالهای پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب سراب هرسین گل آلود و کدر شده است؛ هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر برسد اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم شهرستان به وجود آورده است.

از طرفی ادارات متولی بارها از سالم بودن آب شهرستان خبر داده اند و بهداشت شهرستان سلامت آب را تأیید کرده ولی همچنان برخی از مردم برای تأمین آب مورد نیاز خود راهی چشمه های اطراف شهرستان شده و یا به  بطری های آب معدنی پناه برده اند و البته در کنار این موضوع تلاش مسئولین را هم در آبرسانی با تانکر در روزهای گذشته را نباید نادیده گرفت.

تا این جای کار اصل را بر صحت و نبود مشکل می گذاریم اما واقعیت موضوع چیست. واقعیت این است که پدیده های طبیعی خارج از قدرت انسان است اما این هوشیاری و عمل به موقع است که مشکلات و صدمات را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

آنچه از وقایع اتفاق افتاده در شهرستان و در گذشته قابل مشاهده بوده این است که مدیریت بحران شهرستان و امکانات و برنامه ریزی های آنها کشش مشکلات موجود را ندارد به این معنی که در جاهایی که امکانات وجود داشته ضعیف عمل شده و در جاهایی که به موقع عمل شده تجهیزاتی وجود نداشته است.

نمونه این موضوع را می توان در بحث ریزش قسمتی از کوه دیوانگاه بر روی چند خانه در منطقه راخیر، غیر قابل کنترل شدن سیل آب ها در روزهای بارانی و همچنین در همین نمونه اخیر یعنی گل آلود شدن آب شهرستان هرسین مشاهده کرد که تنها گوشه ای از مظلومیت مردم هرسین است

در موضوع آب شرب هرسین آنچه که به طور فاحش قابل لمس  مشاهده است نبود امکانات برای شهرستانی است که حتی قدمتش از مرکز استان بیشتر است این موضوع را آثار باستانی ما تأیید می کنند.

امکاناتی که حتی جوابگوی یک پنجم نیاز مردم هرسین هم نیست و جالبتر اینکه شهری با جمعیت 50هزار نفر را یک شبکه تصفیه قدیمی پشتیبانی می کند. این درحالی است که به قول خود مسئولین امر این شبکه تنها در روزهایی که آب شهرستان گل آلود شده بود وارد مدار شده بود و این همان موضوعی است که بر روی آن تأکید شد (یا عملکرد به موقع اما بدون تجهیزات و یا تجهیزات بدون سرعت عمل )

کدر شدن آب به معنی آلودگی میکروبی آب نیست

افضلی کیا رئیس آبفای شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص وضعیت کدر شدن آب شرب شهرستان اظهار داشت: بارندگی هایی که در روزهای اخیر در سرچشمه سراب هرسین صورت گرفته باعث کدر شدن آب شهرستان شده که این موضوع به هیچ وجه به معنی آلودگی میکروبی آب نیست.

وی افزود: اداره بهداشت شهرستان و آب و فاضلاب شهرستان به صورت شبانه روز پیگیر وضعیت آب شرب شهرستان است و در این زمینه هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان هرسین در خصوص وضعیت افت فشار و قطعی آب در برخی از ساعات روز در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: در جهت آب شرب شهرستان و رفع کدورت آن سیستم تصفیه شهرستان در مدار قرار گرفت که افت فشار فعلی ناشی از این موضوع  بوده که این مشکل هم به زودی مرتفع می شود.

به گزارش دیوانگاه واقعیت این است که مشکلات امروزه شهرستان فقط در ایام انتخابات علم شده و صرفأ برای کسب رأی از طرف کاندیداها بر روی سر مردم این منطقه کوبیده می شود و بعد از این مرحله دیگر کسی سراغ کمبودها را نمی گیرد.

بحث تأمین آب شرب شهرستان بارها در جلسات متعدد مورد تأکید قرار گرفته و مصوباتی نیز حتی در زمینه تأمین آب مورد نیاز جایگزین از اطراف شهرستان مطرح شده ولی تا کنون نه در زمینه توسعه تصفیه خانه و نه در زمینه آب شرب جایگزین اقدامی صورت نگرفته است و به نظر می رسد تا عملی شدن این گزینه‌ها راه بسیار طولانی در پیش داریم و پیگیری این موضوعات همت مسئولین را می طلبد.

 مشکل تصفیه خانه هرسین یکی از مشکلات اساسی شهرستان است که مستقیم با سلامت و معیشت مردم سرو کار دارد و به نظر می رسد اگر مسئولین شهرستان می خواهند به داد سلامت مردم برسند باید به فکر توسعه زیرساخت آنهم در حد نیاز شهرستان باشند و اینکه به عمل کار بر آید.

کاندیدای ائتلاف اصولگرایان در کنگاور، صحنه و هرسین:

توسعه اشتغال در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی است/ لزوم تقویت باورهای دینی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن

حسن سلیمانی کاندیدای مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه کنگاور، هرسین و صحنهدر گفتگو با خبرنگاردیوانگاهدر رابطه با مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار داشت: اقتصاد علم است و از یک اصول علمی تبعیت می کند و بایستی دید برای کاهش تورم چه اصولی باید لحاظ شود.

وی افزود: توسعه سرمایه گذاری، استفاده از منابع، ایجاد شرایطی که بتواند تولید را سرو سامان دهد و افزایش مصرف ناشی از پولدار شدن مردم  کاهش تورم را در پی خواهد داشت و در واقع  سرمایه گذاری، کنترل واردات و ایجاد اشتغال می تواند به کاهش تورم بیانجامد 

کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که دولت بایستی زمینه سرمایه گذاری در بخش خصوصی و توسعه آن را فراهم کرده و همچنین فضایی امن برای سرمایه گذاران ایجاد کند تا امکانات ما به جای اینکه وارد تجارت شود به سرمایه گذاری اختصاص یابد.

توسعه اشتغال در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی است 

سلیمانی در ادامه اظهار داشت:  باید بتوانیم با وضع تعرفه های مناسب امکان صیانت از تولید داخل را فراهم کنیم. ما معتقد به توسعه اشتغال هستیم و این هم فقط بر اساس اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی افزود: شهرستان هرسین هم تابع شرایط کشور است. با توجه به استعداد شهرستان در زمینه کشاورزی که آن هم بر اساس بهره گیری از امکانات آب و خاک و تجهیزات نوین قابل توسعه است امکان صنعتی شدن آن بر اساس آمایش سرزمینی وجود ندارد و اکثر صنایعی که در منطقه وجود دارد صنایع گازی و از مشتقات نفت است.

کاندیدای مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: باید ببینیم چه صنعتی را می توان در شهرستان راه اندازی کرد که امکان استفاده از قابلیت های بین نسلی هرسین را داشته باشد و باید دید که چه صنعتی را می توان ایجاد کرد که بر اساس موقعیت و هزینه حمل و نقل قابل مقایسه با نمونه خارجی آن باشد والا بایستی به سمت کشاورزی حرکت کنیم.

حسن سلیمانی در خصوص وجود مشکلات فرهنگی در سطح کشور و به خصوص شهرستان هرسین اظهار داشت: در زمینه فرهنگی و با توجه به منویات رهبر انقلاب و هشدار های که مکررأ در زمینه تهاجم فرهنگی دشمن می دهند ما بایستی معنویت، دینداری و باورهای دینی را در جامعه تقویت کنیم چرا که هر اندازه باور های دینی ما ضعیف شد ما در برابر هجمه های غرب منفعل شدیم و هر وقت این باور دینی را قوی کردیم مقاومت ما بیشتر شد.

وی افزود: بایستی امکانات مالی لازم را برای نهاد های فرهنگی مردمی در شهرستان هرسین هم فراهم کرد چرا که توسعه فرهنگی به تنهایی توسط دولت صورت نمی گیرد. با توجه به پیشینه مذهبی شهرستان مشکلات فرهنگی نیز با اندک سرمایه ای قابل جبران است 

کاندیدای مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی های یک نماینده اصلح خاطرنشان کرد: یک نماینده باید صادق و توانمند باشد و منافع عمومی را بر منافع حزبی و گروهی ترجیح دهد. مطالباتی که بر علیه کشور است و امکان انجامش بر اساس توان قانونی مجلس قابل انجام نیست ایجاد نکند. باور ها را تقویت کند و سیاه نمایی نداشته باشد. بر اساس قابلیتی که دارد حرف بزند و تخریبی نسبت به دیگران نداشته باشد و در واقع اخلاق انتخاباتی داشته باشد 

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: به عنوان کسی که معتقد به ولایت فقیه هستم، اقتدار و عظمت نظام را در اجرای دستورات و منویات رهبر انقلاب و  تقویت سیاست خارجی را در گرو عمل به منویات معظم له می بینم.

موضع من در بحث فتنه همان موضع رهبری است

وی در خصوص موضع خود در قبال فتنه  88افزود: در بحث فتنه موضع ما همان موضع رهبر معظم انقلاب است. ما همواره اوامر رهبر انقلاب را بر خود لازم الرعایه می دانیم.

کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تعهدات من آن چیزی است که بارها اعلام کرده ام و تلاش بنده این است که در رفع مشکلات و ایجاد قوانین و مقررات خوب و قابل اعمال دقت کنم و تلاش کنیم سهم قابل توجهی از بودجه های عمومی و اختصاصی را برای توسعه منطقه جذب کنیم.

پیگیری نظرات و دلایل موافقین و مخالفین اعضای شورا در بحث برکناری شهردار هرسین

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،در پی انتشار  یادداشتی در این پایگاه خبری مبنی بر انتقاد از وضعیت معلق شهرداری هرسین و وجود برخی مشکلات در بدنه شورا و به تبع آن واکنش برخی از اعضای موافق و مخالف استیضاح شهردار به این خبر و نظرات شهروندان در انتقاد از عملکرد شورا و شهرداری بر آن شدیم تا میزگردی را با حضور اعضای مخالف و موافق استیضاح شهردار داشته باشیم که متأسفانه در این زمینه با توجه به پیگیری های مکرر فقط موفق به گفتگو با موافقین برکناری شهردار شدیم واعضای مخالف حاضر به مصاحبه و اظهار نظر نشدند. 

در این زمینهخبرنگار دیوانگاه هرسین گفتگوییداشته با آقایان مهدی ویسی، رستم استد آبادی، مرضیه میرزا محمدی ، وحید رشیدی و روح اله قربانی، پنج نفر از اعضای شورای شهر هرسین که در واقع موافقین برکناری شهردار فعلی هستند. 

پنج نفر از اعضاء شورا و در واقع موافقین استیضاح شهردار در خصوص وجود برخی مشکلات در شورا و بدنه مدیریتی شهرداری و در پاسخ به این سوال که چرا عمومأ مصوبات شورا بار اجرایی چندانی ندارد اظهار داشتند  قانون مصوبه این است که از طرف شهردار و با توجه به بررسی های که صورت می گیرد شخص شهردار از طریق پیشنهاد و طرح ایده های خود را به شورا می دهد تا شورا هم با توجه به وظیفه ذاتی خود آنها را بررسی و مورد تآیید قرار داده یا رد کند و از این لحاظ آمار بیانگر این واقعیت است که شورا در قبال طرح ها و پیشنهاداتی که از سوی شهردار مطرح شده است هیچگونه مخالفتی نداشته و مستندات این موضوع هم موجود است.

 

آنها افزودند اکثر گله مندی هایی که به شورا وارد است در زمینه کمک های مالی است که البته می تواند مشمول ماده 17شود ولی نه به این اندازه چرا که در حال حاضر روند اجرایی آن غلط است و اعضای شورا این مورد را بارها تذکر داده اند و پیشنهاد شد که اگر بایستی بودجه ای در خصوص مسائل فرهنگی شهرستان لحاظ شود بایستی با مسئولین فرهنگی شهرستان جلساتی گذاشته شود و کاری کنیم که این هزینه ها تعریف شده و با برنامه باشد. 

این گروه از شورای شهر هرسین در پاسخ به این سوال که منبع درآمدی آسفالت شهرستان از کجا تأمین شده و اینکه چرا مرکز شهر و نقاط آسیب دیده و خیابان اصلی در نظر گرفته نشده خاطرنشان کردند بودجه آسفالت شهرستان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری بوده و شهرداری به استثنای 400میلیونی که بدون مصوبه و انجام مناقصه خریداری شده و هنوز هم پول آن پرداخت نشده است هزینه کردی در این زمینه نداشته است و متأسفانه با توجه به آن چیزی که در مصوبات آمده بود و اولویت بندی ها رعایت نشده بود این مورد نارضایتی هایی را در پی داشت. 

موافقین استیضاح شهردار در خصوص بحث استیضاح و فضاسازی که در فضای مجازی بر علیه این پنج نفر برخی اوقات صورت می گیرد اظهار داشتند شایعاتی در شهرستان مبنی بر اینکه تخلفاتی در بدنه شهرداری صورت گرفته وجود داشت و این مسئله ما را بر آن داشت تا با توجه به وظیفه ذاتی خود که نظارت بر کار شهردار است مسئله را پیگیری کنیم که در این رالستا متوجه وجود برخی مستندات شدیم که اختلافات فاحشی بین اقدامات صورت گرفته و مستندات موجود وجود داشت و تخلفاتی صورت گرفته بود که مدارک آن نیز موجود است. 

آنها افزودند یکی از مشکلات در سال 94بودجه ای بود که بر روی 10میلیارد بسته شده بود ولی تا به حال که هشت ماه از سال می گذرد شهرداری فقط توانسته حدود 5/12درصد از این بودجه را تأمین اعتبار کند که البته آن هم هزینه های جاری و اتوماتیک واری است که در هر صورت به حساب شهرداری واریز می شود و این یکی از مواردی بود که ما را بر آن داشت تا بطور جدی پیگیر این موضوع شدیم. 

این پنج نفر عضو شورا تصریح کردند مسئله دیگر بحث قرار داد با شرکت های واجد شرایط یا شرکت های خدماتی بود که به موقع انجام نشد و این امر باعث شد تا 7ماه حقوق کارگران تضییع شود و بر خلاف برخی جوسازی ها که طرف حساب ما را شخص شهردار معرفی می کنند باید این نکته را یادآور شد که طرف حساب ما شخص نیست چرا که ما در راستای انتظارات مردم پیگیر این موضوع شده ایم.

موافقین استیضاح شهردار اظهار داشتند مشکل دیگر در بحث عدم نظارت ها و تخلفات آشکار است که در بحث ساخت و ساز ها در محدوده شهری و هم خارج از محدوده شهری است که این تخلفات به وضوح دیده می شود و یکی از درآمدهایی شهرداری بحث در آمد های حاصل از ساخت و سازهاست که به گفته خود مردم در تابستان امسال بیشترین ساخت و سازها را داشته ایم ولی در مقابل کمترین درآمد در این زمینه وجود دارد و از این یک موضوع می توان به خیلی چیزها رسید. 

آنها تآکید کردند البته شهرداری سرفصل های مختلفی در بحث درآمد زایی دارد ولی متأسفانه امسال اگر در طول این مدت از عمر دوره چهارم شورا اگر ارزش افزود ه صنعت و معدن، بودجه رهبری، بودجه های استانی و وزارت کشور نبود شهرداری نمی توانست حتی حقوق کارکنان خود را پرداخت کند و وضع خیلی افتضاح تر از این می شد. 

این گروه از اعضای شورا  خاطرنشان کردند اگر خود ما و بسیاری از مردم از عملکرد شهرداری ناراضی و پیگیر این استیضاح هستند دلیل آن مشکلات موجود است و این موضوع را خود موافقان ماندن شهردار نیز می دانند و با توجه به اینکه بارها در این زمینه خواستار پاسخگویی شده ایم ولی مأسفانه تا کنون جوابی در این زمینه دریافت نکرده ایم و صرفأ توجیه و دفاع از خود بوده است چرا که شهردار در طول مدت یک سال با وجود داشتن آرا اکثریت اعضا عملکرد مثبتی نداشته اند و این موضوع خود بیانگر این است که این بحث مربوط به ضعف مدیریتی وعملکردی است نه اختلافات بین اعضاء چون اختلاف در بدنه شورا باعث پویایی می شود. 

موافقین استیضاح شهردار یکی دیگر از موضوعات مورد بحث ایجاد وحدت اعضاء و تعامل با یکدیگر به محوریت شهردار است که متأسفانه در طول این مدت نه تنها اتفاق نیافتاده بلکه شاهد تبعیض بوسیله شهردار بین اعضاء بوده ایم، به طور مثال در بحث استخدام ها و راه انداختن کارهای شخصی افراد در زمینه ارباب رجوع هر چند در خیلی موارد به ایشان تذکر داده می شد که این روش صحیح نیست و باعث تفرقه می شود 

آنها یکی دیگر از مسائل بسیار مهم را بحث ملک شخصی( کارگاه بلوک زنی) شخص شهردار عنوان کردند و افزودند این موضوعیکی از مواردی بود که به طور جدی در سطح شهر مطرح بوده و سوالات زیادی در این زمینه از اعضای شورا پرسیده می شد ،که در بحث حق تفکیک و تغییر کاربری رعایت قانون نشده بود و بازهم اعضای پنج نفره شورا را بر آن داشت تا موضوع را بررسی و به دغدغه های مردم پاسخ داده شود که متأسفانه با توجه به بررسی به عمل آمده و طبق مدارک و مستندات موجود معلوم شد که شهردار از جایگاه مدیریتی خود سوء استفاده و قوانین مربوطه را رعایت نکرده اند و برخلاف قانون کار صورت گرفته است. 

این تعداد از اعضای شورا در پایان با اشاره به این موضوع که ما قبلأ طرح و برنامه های خود را با ظرف زمانی مشخص در جلسات مختلف برگزار کرده و به شهردار جهت اجرا ارائه شده است خاطرنشان کردند مهم این است که مجموعه شورا و شهرداری بعد از پایان دوره چهار ساله خود بتواند  کارنامه قابل قبولی را به مردم ارائه نماید که در این مورد .... قضاوت با مردم است.... 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه انتشار این مطالب صرفأ در پی تنویر افکار عمومی بوده و هیچگونه جانب داری  در این زمینه مطرح نبوده و همه مطالب سخنان خود اعضای شورا می باشد و مکررأ هم از طرف مقابل در  جهت ارائه نظرات درخواست به عمل آمده است.

وضعیت نگران کننده بیکاری در دومین شهر صنعتی کرمانشاه/ وقتی کارگران روز مزد هرسینی هم بیکار می شوند

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، واژه بیکار در اصطلاح اقتصادی دنیا به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند؛ ولی  مرکز آمار ایران بیکار را اینگونه تعریف کرده است: فردی بالای ۱۰ سال است که در هفتهٔ قبل از آمارگیری فاقد کار باشد، و در آن هفته یا بعد از آن آمادهٔ کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار باشد. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفتهٔ آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بیکار محسوب می‌شوند

.

بیکاری یکی از آسیب های جدی اجتماعی است که می تواند شرایط غیرقابل پیش بینی را برای جامعه ایجاد کند. حداقل چهار سال درس خواندن در پشت میزهای دانشگاه این امید را برای جوانان ایجاد می کند که می توانند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند تا خود و خانواده ای که در آینده می خواهند، تشکیل دهند را تامین کنند اما نتیجه این همه تلاش در بیشتر مواقع ناامیدی و سرخوردگی از یافتن شغل است.

هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند و این در حالی است که برخی صنایع در شهرستان با رکود مواجه شده اند و تنها اسمی از آن در صنعت شهرستان باقی مانده است 

رکود در بازار صنایع نساجی، متوقف ماندن پروژه صنایع کاغذ به دلیل نبود تسهیلات، رکود در بازار پتروشیمی و نیاز به تسهیلات جهت توسعه  تنها بخشی از آمارهای نگران کننده ای است که زنگ خطر تشدید بیکاری را در منطقه به صدا آورده است. 

هر چند امروز مرجع اعلام کننده آمار بیکاری در کشور مرکز آمار ایران است و آمار بیکاری استان را در حدود 20درصد برآورد کرده است اما شواهد موجود گواه یک واقعیت تلخ و آمار بالای 20 درصد را در شهرستان نشان می دهد. 

امروز بیکاری به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات شهرستان در آمده که تا حد قابل توجهی  توازن و تعادل را در بین خانواده ها به هم  زده و باعث ایجاد بحران های متعدد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، روانی  شود.

میدان های کارگری در هرسین نمونه بارز این واقعیت تلخ است و افرادی که از سنین مختلف از صبح علی الطلوع و بعضأ تا غروب آفتاب چشم به راه می مانند تا شاید کسی پیشنهادی از کاری داشته باشد و دست خالی به خانواده بر نگردد و چه بسیارند پدرانی که روزها روی رفتن به خانه و دیدن خانواده خود را ندارند.

 

بسیاری از کارگران شغلی پیدا نمی کنند

 

علی رضایی که یکی از این کارگران میدانی است، در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت بد کار در شهرستان هرسین اظهار داشت: ما عمدتأ  صبح از ساعت 5 و نیم به دور میدان می آییم و آنقدر منتظر می مانیم تا با کمترین حق دستمزد روزانه هم که شده سر کار برویم. اگر کاری هم جور نشد غروب با دست خالی به خانه بر می گردیم.

وی افزود: واقعیت این است که همه کسانی که دور این میدان جمع شده اند از ماه اول سال تا به حال هر کدام ده روز کار نکرده اند و این وقتی غم انگیز تر می شود که بدانیم همین ده روز هم برخی از این افراد به شغل هایی همچون کارهای کشاورزی مشغول بوده اند و در حقیقت کار ساختمانی هم به ندرت پیدا می شود. 

این کارگر زحمتکش در خصوص وضعیت پوشش بیمه ای خود تصریح کرد: تقریبأ هشتاد درصد کسانی که برای کار به این میدان کارگری می آیند فاقد پوشش بیمه کارگری هستند و یا اصلأ از وجود همچون خدماتی اطلاع ندارند و یا اگر دارند توان پرداخت هزینه ماهانه آنرا ندارند.

به نظر می رسد امروز روزگار کارگری هم تغییر کرده و به جای دستان پینه بسته، کارگرها با دلهای پینه بسته به جنگ زندگی می روند. دل هایی که سختی معیشت، پایین بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی مجال ترمیم نمی دهد.

آن روزها دست های پینه بسته و چشم های همیشه نگران بوی نان می داد و اما امروز با وضعیت نامناسب تورم و گرانی، نان درآوردن و گذران معیشت زندگی، روزگار کارگران را سخت کرده است و البته این فقط مختص به بخشی از جامعه می باشد و برای تعمیق بخشیدن به موضوع باید آمار بالای خروجی دانشگاه های شهرستان را هم در نظر گرفت.

لزوم حمایت  از بخش خصوصی

حسن سلیمانی نماینده مردم شهرستان های هرسین، صحنه و کنگاور در  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص وضعیت بیکاری موجود در شهرستان و راه های برون رفت از آن اظهار داشت: در خصوص تأمین منابع اشتغالزایی در استان و حوزه های انتخابیه آنچیزی که در دست اقدام داریم این است که امکانات مالی را که در قوانین آمده فراهم کنیم و از  طریق راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل  رونقی ایجاد کنیم و موجبات استفاده از سرمایه های موجود را فراهم کنیم.

نماینده مردم هرسین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بایستی همانند برنامه های پنجم و ششم توسعه و در اصل 44قانون اساسی زمینه تقویت و حمایت از بخش خصوصی را فراهم کنیم و دستگاه های دولتی در این راستا طوری عمل کنند که مردم به این حوزه راغب باشند.

حسن سلیمانی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان هرسین هم همینطور باید باشد و دست سرمایه گذاران را بفشاریم و از طرفی هم از طریق سرمایه گذاری های ملی سهم اشتغال شهرستان تأمین شود. همچنانکه این موضوع جزء دغدغه ها و خواسته های اصلی مردم در دوران انتخابات بود

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، وجود کارگاه ها و کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و واحدهای تولیدی در هرسین که هنوز برخی از آنها منابع اولیه و تولیدات خود را در انبار دارند ولی به دلایلی سالیان درازی است که قفل بر درب آنها خورده است، نشان دهنده عدم حمایت از سرمایه گذاران و پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخل بوده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد