دولتی که شرمنده کرمانشاهی هاست؛

وضعیت نگران کننده بیکاری در دومین شهر صنعتی کرمانشاه/ وقتی کارگران روز مزد هرسینی هم بیکار می شوند

سرویس: اقتصادیکد خبر: 24723|04:41 - 1395/03/19
نسخه چاپی
وضعیت نگران کننده بیکاری در دومین شهر صنعتی کرمانشاه/ وقتی کارگران روز مزد هرسینی هم بیکار می شوند
هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، واژه بیکار در اصطلاح اقتصادی دنیا به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند؛ ولی  مرکز آمار ایران بیکار را اینگونه تعریف کرده است: فردی بالای ۱۰ سال است که در هفتهٔ قبل از آمارگیری فاقد کار باشد، و در آن هفته یا بعد از آن آمادهٔ کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار باشد. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفتهٔ آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بیکار محسوب می‌شوند.

 

بیکاری یکی از آسیب های جدی اجتماعی است که می تواند شرایط غیرقابل پیش بینی را برای جامعه ایجاد کند. حداقل چهار سال درس خواندن در پشت میزهای دانشگاه این امید را برای جوانان ایجاد می کند که می توانند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند تا خود و خانواده ای که در آینده می خواهند، تشکیل دهند را تامین کنند اما نتیجه این همه تلاش در بیشتر مواقع ناامیدی و سرخوردگی از یافتن شغل است.

 

هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند و این در حالی است که برخی صنایع در شهرستان با رکود مواجه شده اند و تنها اسمی از آن در صنعت شهرستان باقی مانده است.

 

رکود در بازار صنایع نساجی، متوقف ماندن پروژه صنایع کاغذ به دلیل نبود تسهیلات، رکود در بازار پتروشیمی و نیاز به تسهیلات جهت توسعه  تنها بخشی از آمارهای نگران کننده ای است که زنگ خطر تشدید بیکاری را در منطقه به صدا آورده است.

 

هر چند امروز مرجع اعلام کننده آمار بیکاری در کشور مرکز آمار ایران است و آمار بیکاری استان را در حدود 20درصد برآورد کرده است اما شواهد موجود گواه یک واقعیت تلخ و آمار بالای 20 درصد را در شهرستان نشان می دهد.

 

امروز بیکاری به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات شهرستان در آمده که تا حد قابل توجهی  توازن و تعادل را در بین خانواده ها به هم  زده و باعث ایجاد بحران های متعدد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، روانی  شود.

 

میدان های کارگری در هرسین نمونه بارز این واقعیت تلخ است و افرادی که از سنین مختلف از صبح علی الطلوع و بعضأ تا غروب آفتاب چشم به راه می مانند تا شاید کسی پیشنهادی از کاری داشته باشد و دست خالی به خانواده بر نگردد و چه بسیارند پدرانی که روزها روی رفتن به خانه و دیدن خانواده خود را ندارند.

 

بسیاری از کارگران شغلی پیدا نمی کنند

 

علی رضایی که یکی از این کارگران میدانی است، در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت بد کار در شهرستان هرسین اظهار داشت: ما عمدتأ  صبح از ساعت 5 و نیم به دور میدان می آییم و آنقدر منتظر می مانیم تا با کمترین حق دستمزد روزانه هم که شده سر کار برویم. اگر کاری هم جور نشد غروب با دست خالی به خانه بر می گردیم.

 

وی افزود: واقعیت این است که همه کسانی که دور این میدان جمع شده اند از ماه اول سال تا به حال هر کدام ده روز کار نکرده اند و این وقتی غم انگیز تر می شود که بدانیم همین ده روز هم برخی از این افراد به شغل هایی همچون کارهای کشاورزی مشغول بوده اند و در حقیقت کار ساختمانی هم به ندرت پیدا می شود.

 

این کارگر زحمتکش در خصوص وضعیت پوشش بیمه ای خود تصریح کرد: تقریبأ هشتاد درصد کسانی که برای کار به این میدان کارگری می آیند فاقد پوشش بیمه کارگری هستند و یا اصلأ از وجود همچون خدماتی اطلاع ندارند و یا اگر دارند توان پرداخت هزینه ماهانه آنرا ندارند.

 

به نظر می رسد امروز روزگار کارگری هم تغییر کرده و به جای دستان پینه بسته، کارگرها با دلهای پینه بسته به جنگ زندگی می روند. دل هایی که سختی معیشت، پایین بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی مجال ترمیم نمی دهد.

 

آن روزها دست های پینه بسته و چشم های همیشه نگران بوی نان می داد و اما امروز با وضعیت نامناسب تورم و گرانی، نان درآوردن و گذران معیشت زندگی، روزگار کارگران را سخت کرده استوالبته این فقط مختص به بخشی از جامعه می باشد و برای تعمیق بخشیدن به موضوع باید آمار بالای خروجی دانشگاه های شهرستان را هم در نظر گرفت.

 

لزوم حمایت  از بخش خصوصی

 

حسن سلیمانی نماینده مردم شهرستان های هرسین، صحنه و کنگاور در  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص وضعیت بیکاری موجود در شهرستان و راه های برون رفت از آن اظهار داشت: در خصوص تأمین منابع اشتغالزایی در استان و حوزه های انتخابیه آنچیزی که در دست اقدام داریم این است که امکانات مالی را که در قوانین آمده فراهم کنیم و از  طریق راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل  رونقی ایجاد کنیم و موجبات استفاده از سرمایه های موجود را فراهم کنیم.

 

نماینده مردم هرسین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بایستی همانند برنامه های پنجم و ششم توسعه و در اصل 44قانون اساسی زمینه تقویت و حمایت از بخش خصوصی را فراهم کنیم و دستگاه های دولتی در این راستا طوری عمل کنند که مردم به این حوزه راغب باشند.

 

حسن سلیمانی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان هرسین هم همینطور باید باشد و دست سرمایه گذاران را بفشاریم و از طرفی هم از طریق سرمایه گذاری های ملی سهم اشتغال شهرستان تأمین شود. همچنانکه این موضوع جزء دغدغه ها و خواسته های اصلی مردم در دوران انتخابات بود

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، وجود کارگاه ها و کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و واحدهای تولیدی در هرسین که هنوز برخی از آنها منابع اولیه و تولیدات خود را در انبار دارند ولی به دلایلی سالیان درازی است که قفل بر درب آنها خورده است، نشان دهنده عدم حمایت از سرمایه گذاران و پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخل بوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد